Muzea Narodowe z Krakowa i Warszawy łączą siły w projekcie CSR „Galeria w Galerii”

fot. mat. prasowe

„Galeria w Galerii” to projekt z obszaru CSR zainicjowany przez iPoster, właściciela i operatora największej sieci nośników DOOH w galeriach handlowych w Polsce, realizowany we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie. Do najnowszej odsłony projektu jako partner pokazu dołączyło Muzeum Narodowe w Krakowie – posiadające jedną z najcenniejszych kolekcji w Polsce. Zbiory, nad którymi pieczę sprawuje Muzeum, liczą ponad 1,2 miliona eksponatów od starożytności po współczesność.

Celem inicjatywy „Galeria w Galerii” jest przybliżenie sztuki szerokiemu gronu odbiorców poprzez wprowadzenie jej do codziennej przestrzeni oraz zachęcenie Polaków do częstszych wizyt w muzeach i galeriach sztuki. Jak bowiem pokazują wyniki badania zrealizowanego na zlecenie iPoster – w 2024 r. aż 37 proc. Polaków nie było ani razu w muzeum lub galerii sztuki, a 32 proc. deklaruje, że nie odwiedza takich miejsc wcale. Tymczasem tylko 7 proc. ankietowanych z reguły nie bywa w galeriach handlowych, a 91 proc. odwiedziło je co najmniej raz w ubiegłym roku.

Chcemy, aby sztuka Boznańskiej wyszła poza mury muzeum i spotkała się z odbiorcami tam, gdzie spędzają swój czas na co dzień. To dla nas okazja, by przypomnieć o wyjątkowym dorobku artystki i jednocześnie zachęcić do odwiedzenia muzeum, gdzie można zobaczyć jej dzieła w pełnym wymiarze – komentuje Tomasz Ostrowski, zastępca dyrektora ds. strategii i komunikacji w MNK.

W ramach najnowszej odsłony projektu na cyfrowych ekranach iPoster w galeriach handlowych w całej Polsce są prezentowane dzieła Olgi Boznańskiej (1865–1940), jednej z najważniejszych postaci polskiego modernizmu, artystki odważnie przełamującej konwencje, której portrety i autoportrety ukazują niezwykłą wrażliwość oraz głębokie studium psychologiczne postaci.

– Boznańska należy do grona najwybitniejszych artystek europejskich, a jej dzieła do dziś inspirują kolejne pokolenia. W związku z ogłoszeniem 2025 r. jako Roku Boznańskiej chcieliśmy upamiętnić twórczość artystki również w ramach naszego projektu. Kraków, gdzie Boznańska przyszła na świat, jest idealnym miejscem, by rozpocząć prezentację jej dzieł, a Muzeum Narodowe w Krakowie, od lat opiekujące się znaczącą częścią jej spuścizny, idealnym partnerem do tego pokazu – mówi Sebastian Górski, client sales partner w iPoster. – Jednocześnie w Muzeum Narodowym w Krakowie i w Muzeum Narodowym w Warszawie trwają ekspozycje czasowe poświęcone jej twórczości mamy nadzieję, że prezentacja obrazów na naszych ekranach zachęci odbiorców do ich odwiedzenia – dodaje.

Cieszymy się, że Rok Boznańskiej będzie widoczny nie tylko w muzealnych gmachach, ale również w przestrzeni, którą widzowie odwiedzają na co dzień. Olga Boznańska to gwiazda naszych zbiorów, która jest również bardzo dobrze rozpoznawalna za granicą. Do obchodów jubileuszu artystki dołączył również Paryż, w którym spędziła większość życia. W Musée d’Orsay trwa obecnie pokaz trzech portretów autorstwa Boznańskiej. To malarka, która utorowała drogę innym kobietom do kariery w tym zawodzie, w czasach, gdy nie miały nawet wstępu na uczelnie artystyczne. Sztuka tworzona przez kobiety jest w ostatnich latach przywracana naszej zbiorowej pamięci – oprócz pokazu prac Olgi Boznańskiej, prezentujemy też w naszym oddziale w Królikarni wystawę „Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a”. To ważne, by utrwalać obecność artystek w naszym kanonie – dodaje Małgorzata Borkowska, zastępczyni dyrektorki MNW ds. komunikacji i edukacji.

W ramach cyfrowego pokazu „Rok Boznańskiej” prezentowanych jest 14 obrazów – 2 autoportrety i 12 portretów, po 7 ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie i Muzeum Narodowego w Warszawie. Wyświetlanym dziełom towarzyszą krótkie ciekawostki, przybliżające historię ich powstania. O obrazach podczas oficjalnej inauguracji pokazu opowiedzieli kuratorzy: Urszula Kozakowska-Zaucha z MNK i Wojciech Głowacki z MNW.

Prezentowane autoportrety powstały ok. 1897 r. (zbiory MNK) i z ok. 1906 r. (zbiory MNW). Są one nie tylko odbiciem upływ czasu, ale również, co ważne dla twórczości artystki – zapisem jej zmieniających się nastrojów. Boznańska swoje autoportrety malowała nader obiektywnie – z dumą i odwagą prezentując swoją starzejącą twarz i poddając ją bezlitosnej analizie.

Wśród portretów namalowanych przez Boznańską i znajdujących w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie odwiedzający galerie handlowe będą mogli zobaczyć m.in. najbardziej znane i jedno z najdoskonalszych dzieł artystki Dziewczynkę z chryzantemami. Choć z pozoru jego kolorystyka ograniczona jest tylko do subtelnych odcieni barw srebrzystoszarych, obraz powstał przy użyciu kilkunastu różnych barwników, co odkryły najnowsze badania konserwatorskie. W pokazie nie zabrakło też portretu największej miłości malarki Józefa Czajkowskiego, krakowskiego malarza i architekta. Choć ich narzeczeństwo zakończyło się rozstaniem, artystka przez całe życie eksponowała ten obraz w swojej pracowni – mówi kuratorka Urszula Kozakowska-Zaucha z MNK.

Pracownie Boznańskiej obrosły legendą – tam odbywały się spotkania towarzyskie w międzynarodowym gronie, tam powstawały charakterystyczne, ekspresyjne w formie portrety psychologiczne, które przyniosły jej światową sławę. Krakowscy i paryscy koledzy po fachu i znajomi artystki bywali świadkami jej procesu twórczego bezpośrednio w atelier, bądź oglądali jego rezultaty na wystawach. Z tego też powodu ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, które obejmują 57 obrazów malarki oraz blisko 200 prac na papierze, na potrzeby pokazu „Galeria w galerii” wyselekcjonowaliśmy wizerunek własny Boznańskiej oraz wizerunki artystów, którzy przewinęli się przez jej pracownię. Wśród nich znaleźli się nie tylko malarze i malarki, jak Antoni Kamieński, Zofia Kulaszyńska czy Anna Saryusz Zaleska, lecz także rzeźbiarz Xawery Dunikowski i pianista August Radwan. Prezentowane obrazy niosą ze sobą barwne historie portretowanych twórców, a jednocześnie ukazują wrażliwość Boznańskiej i wyjątkową zdolność psychologicznego ujęcia modeli – podsumowuje kurator Wojciech Głowacki z MNW.

Pokazy cyfrowe są emitowane w wybranych centrach handlowych sieci: EPP, G-City, Klepierre, Nepi Rockcastle i NHOOD oraz galeriach: Nowy Rynek w Jeleniej Górze, Panorama w Poznaniu oraz Pomorska w Bydgoszczy.