Meta testuje nowy sposób na walkę z oszustwami na platformach 

fot. mat. prasowe

Oszuści, w obawie przed wykryciem, stale zmieniają swoją taktykę działania. Z tego względu, opierając się na istniejących już zabezpieczeniach, Meta wprowadza nowe sposoby ochrony użytkowników przed oszustwami na platformach i rozpoczyna testy wykorzystania technologii rozpoznawania twarzy. Ma utrudnić oszustom wyświetlanie na platformach reklam z wykorzystaniem wizerunku osób publicznych, tzw. celeb-baits, a także mieć zastosowanie w weryfikacji tożsamości i odzyskiwania dostępu do zagrożonych kont.   

System weryfikacji reklam Meta opiera się głównie na automatycznej technologii weryfikującej miliony reklam emitowanych na platformach. Klasyfikatory uczenia maszynowego pozwalają sprawdzać, czy każda z reklam nie narusza zasad oraz Standardów reklamowych, w tym oszustw. Ten zautomatyzowany proces obejmuje analizę różnych elementów reklamy –  tekstu, obrazu i wideo.

Obecnie Meta testuje nowy sposób wykrywania oszustw typu celeb-bait. Jeśli automatyczne systemy podejrzewają, że reklama może być oszustwem wykorzystującym wizerunek osoby publicznej, dzięki technologii rozpoznawania twarzy będzie można porównać twarz w reklamie ze zdjęciami profilowymi osoby publicznej na Facebooku i Instagramie. Jeśli uda się potwierdzić zgodność, reklama mająca na celu oszustwo zostanie usunięta.

Meta natychmiast usuwa wszelkie dane dotyczące twarzy pojawiającej się w reklamie, które były niezbędne do tego jednorazowego porównania – niezależnie od tego, czy system znajdzie dopasowanie, czy nie. Dane nie są wykorzystywane do jakiegokolwiek innego celu. 

Wczesne testy z udziałem niewielkiej grupy celebrytów i osób publicznych dają obiecujące wyniki w zakresie zwiększenia szybkości i skuteczności, z jaką Meta może wykrywać i reagować na tego typu oszustwa. W nadchodzących tygodniach Meta zacznie wyświetlać powiadomienia w aplikacji większej grupie osób publicznych, które zostały dotknięte oszustwem typu “celeb-bait”, z informacją, że będą objęci tego typu ochroną. Osoby publiczne mogą w każdej chwili zrezygnować z niej w swoim Centrum kont.  

Meta testuje także opcję video selfie, która ma być jednym ze sposobów na zweryfikowanie swojej tożsamości i odzyskanie dostępu do swojego konta, gdy to jest zagrożone. Użytkownik przesyła wideo swojej twarzy, a Meta wykorzystuje technologię rozpoznawania twarzy, aby porównać selfie ze zdjęciami profilowymi na koncie, do którego użytkownik próbuje uzyskać dostęp. Jest to podobne do weryfikacji tożsamości używanej przy odblokowywaniu telefonu lub uzyskiwaniu dostępu do innych aplikacji.  

Gdy tylko ktoś prześle video selfie, zostanie ono zaszyfrowane i bezpiecznie przechowywane. Nie będzie widoczne na profilu użytkownika, dla jego znajomych lub innych osób na Facebooku lub Instagramie. Meta natychmiast usunie wszelkie dane dotyczące twarzy wygenerowane po tym porównaniu, niezależnie od tego, czy istnieje zgodność, czy nie.