Mediahub: Czy branża reklamowa jest gotowa na 50-letnich pracowników? [raport]

fot. unsplash.com/@danformsma

W świecie dynamicznie rozwijającej się branży komunikacyjnej, osoby w wieku przedemerytalnym często są postrzegane jako mniej zdolne do adaptacji i kreatywności. Czy ten obraz jest prawdziwy? Najnowsze badania przeprowadzone przez Mediahub pokazują, jak specjaliści po 50. roku życia postrzegają swoją rolę i pozycję w branży reklamowej, jakie są ich kluczowe problemy, obawy i potrzeby.

Nasz raport pokazuje, że branża reklamowa musi zwrócić większą uwagę na potrzeby i potencjał swoich starszych specjalistów. Pracownicy ci nie tylko posiadają ogromne doświadczenie, ale także przyczyniają się do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Wprowadzenie odpowiednich strategii wsparcia dla 50-latków może przynieść korzyści zarówno firmom, jak i całej branży – mówi Ewa Góralska, managing director Mediahub.

Punkt wyjścia do analizy

W dobie odmładzania marek i kultu młodości, słowa „starość”, „senior”, „boomer” brzmią jak straszaki. Dlatego wprowadziliśmy termin „silver generation” pod którym ukryliśmy wszystkie niewygodne określenia. Niestety termin, który miał nam pomagać w definiowaniu rynku usług dla starzejącego się społeczeństwa, używany niewłaściwie stał się narzędziem wtórnej stereotypizacji. – Nagminnie popełniamy szereg heurystyk, m.in. poprzez próbę jednakowego przypisywania cech aktywnym zawodowo 50-cio latkom i 75-letnim emerytom, bądź poprzez obrazowanie artykułów wizualizacjami przedstawiającymi w większości osoby nawet w okolicy 80 lat. – komentuje Damian Borowiec, Senior Media&Creative Strategist Mediahub, autor raportu.

50-latkowie w reklamowej rzeczywistości

W gronie współczesny 50 i 60–latków jest wielu współtwórców branży reklamowej i marketingowej w Polsce. Mimo ogromnego doświadczenia i szerokich branżowych znajomości (64%), osoby 50+ napotykają na istotne bariery. 78% badanych przyznaje, że osobom po 50 roku życia trudniej przejść rekrutację w branży reklamowej. Za główną przyczynę 57% ankietowanych wskazało niechęć pracodawców do zatrudniania osób, którym niedługo będą przysługiwały dodatkowe prawa przedemerytalne. 40% natomiast zgadza się z tym, że doświadczony pracownik może być postrzegany jako zagrożenie dla potencjalnego przełożonego.

W efekcie możemy zauważyć jak kwestia wieku zabija branżową mobilność zawodową. Wśród obecnie aktywnych pracowników 50+ 9 na 10 z nich zostało zatrudnionych przed ukończeniem 50 roku życia. Stereotypy żyjące w branży kładą się cieniem nie tylko na rekrutacjach, ale też w codziennej pracy. Jedną z głównych obaw dla pracowników 50+ branży reklamowej jest strach przed zwolnieniem z uwagi na zbliżający się wiek ochrony przedemerytalnej – 34% wskazań. Stereotypy, rekrutacja i inne obawy prowadzą nas do kluczowego wniosku, wobec którego powinniśmy podjąć działania. 22% pracowników 50+ branży reklamowej otwarcie twierdzi, że doświadczyło dyskryminacji w pracy z uwagi na swój wiek.

Tymczasem, jak pokazują dane GUS z raportu Badanie Aktywności Ekonomicznej Ludności około 4,8 mln aktywnych zawodowo osób jest w wieku 50 i więcej i stanowili 35,6% ogólnej liczby osób 50-89 lat. Sektor informacji i komunikacji ma najniższy udział pracowników po 50-tce. Przypomnijmy, że wiek ochrony przedemerytalnej dotyczy kobiet powyżej 56. roku życia i mężczyzn powyżej 61. roku życia.

Cenne doświadczenie kontra brak docenienia

Obecni 50-latkowie branży reklamowej to często osoby, które nie tylko nadążają za zmianami, ale także je kreują. 72% badanych uważa, że wykonuje zadania szybciej niż młodsi koledzy, a przy tym taki sam procent posiada większą odporność na stres w pracy. Mimo to, tylko 46% czuje, że ich zdanie jest brane pod uwagę w firmie, a jedynie 34% doświadcza poważania i szacunku.

Subiektywny poziom szczęścia i zadowolenie z pracy

Osoby 50+ w branży reklamowej oceniają swój poziom szczęścia na 7,2 w skali 1-10, co jest wyższe niż średnia dla populacji Silverów (6,4). 69% z nich jest zadowolonych ze swojego wykształcenia, a 63% ze stanu zdrowia. Jednak tylko 31% optymistycznie widzi swoją przyszłość w branży, a aż 36% obawia się, że ich pozycja w firmie będzie marginalizowana z wiekiem.

Rekomendacje i potrzeby dojrzałych pracowników

Wśród kluczowych działań, które branża powinna podjąć, pracownicy 50+ wskazują na:

  • Wyrównanie szans w procesach rekrutacyjnych (71%).
  • Odpowiednie premie za staż pracy (41%).
  • Lepszą komunikację międzypokoleniową (39%).
  • Dedykowane szkolenia dla osób po 50-tce (36%).

Zaledwie 4% badanych planuje przejść na emeryturę od razu po osiągnięciu wieku emerytalnego. Większość (54%) zamierza kontynuować pracę, ale na elastycznych warunkach, które pozwolą im na lepsze zarządzanie stresem i obowiązkami.

Pełną wersję raportu można pobrać ze strony 50-latkowie w branży reklamowej.

Raport powstał na podstawie autorskiego badania ilościowego przeprowadzonego przez Mediahub na próbie 150 pracowników branży komunikacji marketingowej w wieku powyżej 50 lat. Projekt dodatkowo rozszerzyliśmy o badanie jakościowe, w ramach którego przeprowadziliśmy 12 indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI) z przedstawicielami różnych specjalizacji (media, badania, kreacja, biznes, brand management). Okres zbierania danych: kwiecień-maj 2024