Zbliżający się koniec roku skłania wielu Polaków do refleksji nad tym, co jeszcze można zrobić, by zamknąć 2025 rok z poczuciem satysfakcji. Jak pokazuje najnowsze badanie Mastercard, aż 71% Polaków planuje spełnić przynajmniej jedno doświadczenie ze swojej „listy marzeń” przed końcem grudnia. Największą motywację do działania wykazuje pokolenie Z – aż 81% osób z tej grupy planuje zrealizować wybrane cele ze swojej listy przed końcem roku, wyprzedzając milenialsów (76%) i pokolenie X (63%).
Badanie Mastercard przeprowadzone wśród ponad 20 000 respondentów z całej Europy pokazuje, że prawie połowa Polaków (47%) miała w październiku do dyspozycji jeszcze od 7 do ponad 20 dni urlopu – najczęściej między 7 a 10 dni (20%). To szansa, by zrealizować długo odkładane plany.
Choć wielu Polaków rozpoczęło rok z ambitnymi postanowieniami, codzienne obowiązki i ograniczenia finansowe sprawiły, że część z nich musiała poczekać na realizację swoich marzeń. Wśród najczęściej wymienianych przeszkód pojawiają się: potrzeba oszczędzania (21%), oczekiwanie na „idealny moment” (15%) oraz brak wolnego czasu (14%).
Wspólne chwile ważniejsze niż rzeczy materialne
Wielu Polaków świadomie odkłada realizację swoich planów, by przeżyć te chwile razem z bliskimi. Wyniki te potwierdzają wcześniejsze badania Mastercard, z których wynika, że w 2025 roku aż 79% Polaków planowało więcej wspólnych aktywności rodzinnych, a 32% uznaje wspólne przeżycia za najbardziej wartościową formę spędzania czasu.
Mimo różnych przeszkód Polacy pozostają optymistami. Ponad połowa (54%) wierzy, że uda im się zrealizować wszystkie swoje plany do końca roku, a kolejne 17% ma taką nadzieję – nawet jeśli nie ma pewności, że zdąży. Na tle Europy Polacy okazują się jednak umiarkowanymi optymistami – w Serbii (82%), Szwecji (72%), Hiszpanii (71%) i Francji (71%) entuzjazm jest znacznie większy, a większość respondentów wierzy, że spełni przynajmniej jedno ze swoich marzeń przed końcem roku.
Lista marzeń i doświadczeń
Od kilku lat na sile nabiera trend realizacji tzw. bucket list, czyli listy rzeczy, które chcemy zrobić lub przeżyć w życiu. Coraz więcej osób postrzega realizację takich marzeń jako formę inwestycji w siebie. Jak wynika z badania, 80% Polaków uważa, że wydatki na doświadczenia są „zawsze lub zazwyczaj tego warte”. Aby umożliwić sobie realizację tych planów, wielu świadomie zmienia swoje nawyki – 42% ogranicza wydatki na ubrania, 40% na jedzenie poza domem, 35% na dobra luksusowe, 33% na elektronikę, a 23% na wystrój wnętrz.
– Niemal połowa Polaków ma jeszcze do wykorzystania ponad tydzień urlopu – zbliżający się koniec roku to to doskonały moment, by zrealizować długo odkładane plany. Rok 2025 to rok doświadczeń, a my wierzymy, że warto cieszyć się każdą chwilą – od spotkań z bliskimi i świątecznych wyjazdów, po udział w niezapomnianych wydarzeniach. Z Mastercard planowanie, odkrywanie i przeżywanie wyjątkowych chwil jest łatwiejsze – bo troska o płatności i ich bezpieczeństwo pozostaje po naszej stronie. Bo czasem to, co naprawdę bezcenne, jest na wyciągnięcie ręki – mówi Jerzy Hołub, dyrektor marketingu w Polsce, Czechach i na Słowacji w Mastercard.
Co Polacy chcą zrobić jeszcze w tym roku?
Na szczycie listy marzeń Polaków znalazły się: podróż do wymarzonego miejsca (39%), udział w wydarzeniu na żywo, takim jak koncert ulubionego zespołu lub słynny spektakl teatralny (10%), nowa aktywność na świeżym powietrzu, jak np. skok ze spadochronem, nurkowanie, wspinaczka (8%) oraz wizyta na jarmarku świątecznym (7%). Te wybory pokazują, że coraz częściej stawiamy na doświadczenia, które pozwalają nam cieszyć się chwilą i tworzyć wspomnienia, które zostaną z nami na lata.




