Mars, Inc. ogłosił uruchomienie nowego programu realizowanego we współpracy z jednym z największych światowych dostawców mleka – firmą Fonterra. W ramach pięcioletniej inwestycji o wartości 27 mln USD, program Farmer Forward ma na celu wspieranie rolników prowadzących gospodarstwa mleczne w przechodzeniu na rolnictwo przyjazne klimatowi, przyczyniając się do realizacji globalnego celu Mars, jakim jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG) o 50% do 2030 r. względem poziomu z 2015 roku.
Około połowa inwestycji zostanie przeznaczona na finansowanie narzędzi i technologii wykorzystywanych w gospodarstwach przez ok. 2000 rolników współpracujących z Fonterra. Pozostałe środki trafią bezpośrednio do ok. 165 rolników rocznie, którzy osiągną najlepsze wyniki w zakresie zrównoważonego rozwoju. Co roku, na jednego rolnika przypadnie średnio do 15 tys. USD w formie premii.
Program Farmer Forward obejmuje swoim działaniem 26 000 hektarów ziemi – czyli obszar zbliżony do 50 000 boisk futbolu amerykańskiego. Dla porównania: mleko produkowane w ramach tego programu mogłoby teoretycznie wystarczyć na wyprodukowanie aż 20 miliardów batonów Snickers rocznie.* Dzięki współpracy z Fonterra, Mars planuje zredukować emisje zakresu 3 z produkcji mleka o prognozowane 150 000 ton metrycznych do 2030 roku, w odniesieniu do poziomu z 2015 r.
Program stanowi istotny filar inicjatywy Muuuwimy o mlecznej rewolucji (Moo’ving Dairy Forward) – wielomilionowej platformy Mars uruchomionej w ubiegłym roku, mającej na celu inwestycje w nowe technologie i partnerstwa służące redukcji emisji GHG w całym łańcuchu dostaw mleka. Nabiał odpowiada za czwartą co do wielkości kategorię emisji w globalnym śladzie węglowym firmy Mars – dlatego osiągnięcie celów klimatycznych możliwe jest tylko dzięki ścisłej współpracy z producentami mleka.
– Rolnicy mleczni są na pierwszej linii walki o przyszłość rolnictwa przyjaznego klimatowi, dlatego właśnie ich stawiamy na pierwszym miejscu w ramach naszego programu Farmer Forward – powiedziała Amanda Davies, chief R&D, procurement and sustainability officer w Mars Snacking. – W ciągu najbliższych pięciu lat zainwestujemy około 27 milionów dolarów w rodziny rolników współpracujących z Fonterra, zapewniając im istotne wsparcie finansowe i pomagając jednocześnie znacząco ograniczyć emisje. To realna korzyść dla obu stron, ponieważ wiemy, że uczynienie mleczarstwa bardziej zrównoważonym wymaga dużego wysiłku i poważnych inwestycji – dodała.
Jako firma rodzinna, Mars rozumie, że rolnikom zależy na przyszłości ich gospodarstw – również dla kolejnych pokoleń. Środki z programu mają nie tylko przyspieszyć ograniczanie emisji, ale umożliwić im budowanie stabilnych przedsiębiorstw na miarę przyszłości.
– Fonterra i Mars współpracują ze sobą od dziesięcioleci, a w ostatnich latach zrównoważony rozwój naprawdę zajmuje czołowe miejsce na liście naszych priorytetów. Mamy jasno określone ambicje klimatyczne i dzięki takim partnerstwom, jak to z Mars, możemy wspierać naszych rolników w ich realizacji – powiedziała Charlotte Rutherford, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Fonterra. –To wspólne zaangażowanie w ochronę środowiska bardzo nas cieszy i jest prawdziwym dowodem na siłę partnerstwa i innowacji – dodaje.
Ponad 200 000 krów dostarcza nabiał do produkcji kultowych marek słodyczy Mars, takich jak M&M’s czy Snickers. Jednak surowce te odpowiadają za 65% emisji gazów cieplarnianych w portfolio przekąsek Mars. Ograniczenie emisji pochodzących z produkcji mleka odgrywa zatem kluczową rolę w realizacji ambitnej strategii Mars Net Zero Roadmap, zakładającej osiągnięcie zerowej emisji netto w całym łańcuchu wartości firmy do 2050 r.
* Uwaga prawna: To dane poglądowe – mleko z programu nie trafia wyłącznie do produkcji 20 miliardów batonów Snickers, lecz do różnych produktów czekoladowych i przekąsek z portfolio Mars.