Magazyn „Historia Kościoła” świętuje dwa lata obecności na rynku

W grudniu 2023 r. na rynku wydawniczym pojawił się nowy tytuł – popularnonaukowy dwumiesięcznik „Historia Kościoła”, którego wydawcą jest Instytut Gość Media (wydawca m.in. „Gościa Niedzielnego”). Minęły dwa lata, a magazyn nie tylko ugruntował swoją pozycję, ale z realną sprzedażą sięgającą około 25 tysięcy egzemplarzy stał się liderem wśród polskich popularnonaukowych czasopism historycznych.

Pomysł na magazyn dojrzewał przez kilka lat. Mieliśmy przekonanie, że wiedza i perspektywa historyczna pozwala z większym dystansem i spokojem patrzeć na współczesne napięcia w Kościele. A na rynku brakowało tytułu koncentrującego się wyłącznie na dziejach chrześcijaństwa – mówi Jacek Dziedzina, zastępca redaktora naczelnego „Gościa Niedzielnego” i redaktor prowadzący „Historię Kościoła”.

Pierwszy numer, poświęcony historyczności Jezusa Chrystusa, rozszedł się w nakładzie ok. 40 tysięcy egzemplarzy. Redakcja, planując kolejne numery, bierze pod uwagę ważne rocznice, ale też reaguje na aktualne debaty historyczne, powołuje się na nowe źródła i ustalenia naukowe. W ten sposób powstały m.in. numery o celibacie, postawie Piusa XII w czasie II wojny światowej czy – jak w najnowszym wydaniu – o korespondencji kard. Karola Wojtyły z Anną Teresą Tymieniecką.

Nie chcemy tworzyć ani czarnych, ani białych legend Kościoła. Przyświeca nam zasada Józefa Mackiewicza: „Tylko prawda jest ciekawa”. Pokazujemy złożoność historii, nie unikając tematów trudnych, jak postawa niemieckich katolików w czasach III Rzeszy czy działalność tzw. księży patriotów w PRL. Chcemy przyciągać uwagę czytelników takimi tekstami, ale nie po to, by wywoływać szok czy wzburzenie, tylko po to, by pokazać złożoność ludzkich decyzji podejmowanych w skrajnych warunkach. Nie osądzamy, ale pokazujemy, jak różni jesteśmy w zderzeniu z nieludzkim systemem – komentuje ten typ publikacji Jacek Dziedzina.

Magazyn jest dziełem zarówno redaktorów „Gościa Niedzielnego”, jak i współpracowników – publicystów i historyków. Z „Historią Kościoła” stale współpracują m.in. kard. Grzegorz Ryś, o. Tomasz Gałuszka OP, ks. Stanisław Adamiak, Rafał Łatka czy ks. Przemysław Szewczyk. Charakterystyczne, spersonalizowane okładki, oparte często na mało znanych ilustracjach i zdjęciach, stały się wizytówką „Historii Kościoła”. Zadebiutowaliśmy okładką ze zdjęciem aktora grającego postać Jezusa w popularnym serialu „The Chosen”.

Czytelnicy żywo reagują na każdy numer, przesyłając swoje uwagi, uzupełnienia czy propozycje. Największym zainteresowaniem cieszą się dzieje Kościoła w XX wieku, a także cykl o inkwizycji, co można tłumaczyć zmitologizowaniem tego tematu w kulturze masowej.

Chcemy być atrakcyjni, ale nie szokujący. Jestem przekonany, że można pogodzić rzetelność dziennikarską i profesjonalizm z atrakcyjnością. Prawda sama się obroni – dodaje Jacek Dziedzina.

Większość nakładu „Historii Kościoła” trafia do czytelników przez kolportaż parafialny. Magazyn jest także dostępny w salonikach prasowych i sieci Empik oraz w wygodnej subskrypcji cyfrowej, którą Instytut Gość Media rozwija od ponad dwóch lat.