Międzynarodowy Dzień Żywności, obchodzony co roku 16 października, ma na celu zwiększenie świadomości na temat globalnych problemów związanych z głodem, niedożywieniem i bezpieczeństwem żywnościowym. Jest to temat istotny dla sieci Lidl Polska, która od wielu lat angażuje się w walkę z marnowaniem żywności wdrażając wiele inicjatyw w tym zakresie.
Jak wynika z raportu Federacji Polskich Banków Żywności „Nie Marnuj Jedzenia 2024”, w polskich gospodarstwach domowych rocznie marnuje się prawie 3 miliony ton żywności – jednocześnie aż 6,6% Polaków żyje poniżej progu ubóstwa.
W tegorocznym badaniu aż 45% respondentów przyznaje się do wyrzucania jedzenia przynajmniej od czasu do czasu. Wynik ten wskazuje na znaczącą skalę problemu, który ma nie tylko negatywny wpływ na domowy budżet, ale także na środowisko naturalne, przyczyniając się do marnowania zasobów i emisji gazów cieplarnianych związanych z produkcją i utylizacją żywności. Pozytywnym sygnałem, jest jednak spadek deklaracji o marnowaniu żywności aż o 11 punktów procentowych w porównaniu z 2023 rokiem, a także wysoki odsetek 45% respondentów deklarujących, że nie marnują żywności.
– Marnowanie żywności to nie tylko problem ekologiczny, ale również społeczny i ekonomiczny. Raport Federacji Polskich Banków Żywności pokazuje, jak od dawna i głęboko zakorzenione jest to zjawisko – mówi Beata Ciepła, prezes zarządu Federacji Polskich Banków Żywności. – Dlatego żywność, którą jako Banki Żywności ratujemy przed zmarnowaniem, ma dla nas ogromną wartość – można ją przekazać na rzecz osób potrzebujących, co stanowi kluczowy element naszej działalności. Chcemy, aby ludzie postrzegali jedzenie jako cenny zasób, który każdy powinien szanować i mądrze wykorzystywać. Z Lidl Polska współpracujemy już od wielu lat. Jest ważnym partnerem realizowanych przez nas projektów i cieszymy się, że razem możemy walczyć z marnowaniem żywności – dodał.
Lidl Polska kontra marnowanie żywności
Marnowanie żywności to dla Lidl Polska kwestia środowiskowa, etyczna oraz finansowa. Zapobieganie temu problemowi jest jednym z celów w strategii CSR firmy. Oprócz organizowania w swoich sklepach zbiórek żywności, Lidl Polska przekazuje lokalnym oddziałom Caritas Polska artykuły z krótką datą przydatności do spożycia lub uszkodzeniami opakowań niewpływającymi na jakość produktu.
Lidl Polska przekazuje także oddziałom Caritas Polska artykuły dla osób starszych, chorych czy żyjących w ubóstwie. Aktywnie uczestniczy w programie „Spiżarnia Caritas”, która ma na celu ograniczenie marnowania żywności i wsparcie osób potrzebujących pomocy żywnościowej. W 2023 sieć Lidl uczestniczyła w 148 przekazaniach towaru do Caritas o całkowitej wartości 2.8 mln zł – z tego przekazano bezpośrednio ponad 38 ton żywności o wartości 1 340 694 zł.
Ponadto Lidl Polska już na poziomie każdego sklepu optymalizuje wielkość zamówień oraz stosuje system przecen, aby skutecznie minimalizować ryzyko marnowania żywności.
We wszystkich sklepach Lidl Polska prowadzi akcję „Kupuję, nie marnuję”. W jej ramach znajdziemy artykuły z wielu grup asortymentowych – np. świeże mięso, drób i ryby, produkty chłodnicze, suche, owoce oraz warzywa itp. Wspomniane artykuły są przeceniane przed upływem terminu przydatności do spożycia (lub np. ze względu uszkodzone opakowanie) i wycofywane w dniu, gdy termin przydatności do spożycia się kończy.
Natomiast w ubiegłych latach w sklepach Lidl Polska klienci mogli kupić „krzywe” marchewki oraz buraki, nieperfekcyjne papryki, „opalone” pomidory i „za duże” jabłka. Sieć konsekwentnie działa na rzecz ograniczenia marnotrawienia żywności, wprowadzając zmiany już na poziomie łańcucha dostaw.
Rozwiązania systemowe
Lidl Polska stosuje także AutoDispo – automatyczny system zamawiania towaru, który analizuje bieżący stan oraz odsprzedaż każdego pojedynczego artykułu w sklepie, sprawdza jego dostępność w magazynie i nakłada na to prognozę sprzedaży. Dzięki temu są możliwe zamawianie ilości towaru adekwatnej do popytu i zapobieganie marnowaniu żywności. Dodatkowo wdrożone zostały zasady wykładania towaru mające na celu minimalizację marnowania żywności poprzez właściwe zarządzanie datami przydatności do spożycia. Sieć wykorzystuje również systemową kontrolę dat przydatności do spożycia. Jest ona ustalana dla każdego artykułu podlegającego kontroli świeżości. Dzięki temu istnieje możliwość prowadzenia akcje przecen towarów przed upływem ostatecznego terminu ich przydatności do spożycia. Towary wymagające chłodzenia są monitorowane od momentu przyjęcia do centrum dystrybucji aż do sprzedaży w naszych sklepach. Dzięki szczegółowemu opisowi postępowania z artykułami wymagającymi chłodzenia ograniczane jest ryzyko marnowania żywności spowodowane niewłaściwym przechowywaniem produktów.
Praktyczne porady
Kolejnym działaniem Lidl Polska w celu zapobiegania marnowaniu żywności jest coroczna kampania „Sztuka niemarnowania”, dzięki której konsumenci mogli poznać praktyczne rady oraz przepisy kulinarne pozwalające racjonalnie gospodarować jedzeniem. W trakcie akcji promowane są również dobre praktyki, dzięki którym można dłużej przechowywać żywność i lepiej wykorzystywać resztki.
Wraz z partnerem Federacją Polskich Banków Żywności, w ramach programu „EkoMisja. Nie marnuję!”, Lidl Polska prowadzi w szkołach zajęcia na temat niemarnowania zasobów, w tym żywności. Treści edukacyjne w ramach programu „EkoMisja. Nie marnuję!” trafiły już do 211 tys. uczniów z 2300 szkół w Polsce.
Światowy Dzień Żywności
16 października obchodzony jest Światowy Dzień Żywności. Z okazji tego wyjątkowego wydarzenia, każdego roku Federacja Polskich Banków Żywności publikuje specjalny, wspomniany już wcześniej Raport zawierający statystyki oraz badania na temat marnowania żywności w Polsce. Jego celem jest zwrócenie uwagi na rosnącą skalę wyrzucania jedzenia oraz mobilizacja do zmiany dotychczasowych postaw.