LEGO zachęca do udziału w globalnej kampanii „Zabawa jest Twoją Supermocą” oraz inicjatywie „Pół Godziny dla Rodziny”

fot. mat. prasowe

Nowe badanie Play Well Grupy LEGO na Polskę dowodzi, że jedna na pięć rodzin (17%) nigdy nie bawi się razem, mimo że aż 83% rodziców rozumie, jak ważna jest zabawa dla rodzinnego szczęścia. Grupa LEGO pragnie ponownie podkreślić znaczenie zabawy w życiu rodzinnym, zapraszając do udziału w globalnej kampanii „Zabawa jest Twoją Supermocą” oraz inicjatywie „Pół Godziny dla Rodziny”.

Badanie przeprowadzone na polskich respondentach ujawniło, że rodziny, które spędzają czas na wspólnej zabawie, czują się szczęśliwsze niż te, które tego nie robią. Aż 96% dzieci twierdzi, że zabawa jest kluczowa dla ich szczęścia, a 97% rodziców widzi w niej przestrzeń do nauki na błędach. Wspólna zabawa jest także świetnym sposobem na poprawę komunikacji – zauważa to aż 89% rodziców, a 87% dostrzega w niej czas na wzmacnianie rodzinnych więzi.

Mimo że zarówno rodzice, jak i dzieci dostrzegają korzyści z zabawy, w praktyce często priorytetem stają się obowiązki szkolne i domowe. Aż 86% rodziców i dzieci przyznaje, że chcieliby więcej czasu poświęcać na wspólną zabawę, jednak codzienne obowiązki oraz korzystanie z urządzeń cyfrowych często stanowią przeszkodę. Dodatkowo 58% rodziców uważa, że zabawa powinna być nagrodą za osiągnięcia, a 60% z nich sądzi, że dzieci powinny skupiać się głównie na nauce i odrabianiu lekcji. Co współgra z odpowiedziami dzieci – aż 88% przyznaje, że inne obowiązki, takie jak prace domowe często utrudniają w znalezieniu czasu na wspólną zabawę.

Mimo wyzwań coraz więcej rodziców dostrzega wartość wspólnej zabawy. Większość z nich zauważa, jak zabawa wpływa na kreatywność dzieci (88%) i poprawia ich umiejętności komunikacyjne (89%). Pozytywne wsparcie podczas zabawy pomaga dzieciom uczyć się na błędach i postrzegać eksperymentowanie jako naturalny element rozwoju.

Badanie LEGO Play Well 2024 ujawnia dysproporcję między świadomością rodziców, a praktyką w zakresie wspólnej zabawy z dziećmi. Mimo że 83% rodziców dostrzega korzyści płynące z zabawy, to obowiązki oraz presja związana z nauką często prowadzą do zaniedbywania tego istotnego aspektu życia rodzinnego. Niemal codziennie obserwuję w gabinecie, jak łatwo dorośli zapominają, że zabawa jest naturalnym językiem dzieci. To ona pozwala dzieciom się uczyć, odpoczywać, budować relacje, a także wyrażać swoje myśli i emocje. Warto, aby rodzice świadomie wprowadzali zabawę do codziennej rutyny swojej rodziny! – mówi Aleksandra Belta-Iwacz, psycholog dziecięcy.

Dzieci doskonale rozumieją, jak istotne są wspólne chwile spędzone na zabawie z rodziną. Aż 87% najmłodszych uczestników badania podkreśla, że wspólne zabawy w gronie rodzinnym to dla nich nie tylko przyjemność, ale absolutny priorytet.

Zestawy LEGO powstały z myślą o połączeniu dwóch światów – dzieci, które pragną więcej wspólnego czasu z rodzicami, oraz rodziców, którzy chcieliby dołączyć do zabawy, ale nie zawsze wiedzą jak. Wprowadzenie zabawy do codziennego życia może być proste i przyjemne. Warto rozważyć angażujące aktywności, które łatwo wpleść w codzienną rutynę rodzinną.

30 minut wspólnej zabawy – klucz do szczęśliwszego i bardziej jakościowego życia rodzinnego

Kreatywne zajęcia, takie jak budowanie z klocków LEGO, wspólne rysowanie czy wymyślanie śmiesznych piosenek, mogą rozbudzić wyobraźnię i wywołać mnóstwo radości. Nawet 30 minut dziennie spędzonych na zabawie może wzmocnić więzi rodzinne i zainspirować do odkrywania nowych sposobów na wspólne chwile.

W ramach inicjatywy „Pół Godziny dla Rodziny” Grupa LEGO oferuje rodzicom gotowe scenariusze zabaw, które zostały opracowane we współpracy z ekspertem z dziedziny psychologii aby zapewnić dzieciom jak najlepsze doświadczenia rozwojowe. Przykładem mogą być aktywności polegające na wspólnym budowaniu z klocków LEGO, w trakcie których rodzina rozwiązuje różne zadania i angażuje się w kreatywne działania. Takie zabawy rozwijają wyobraźnię, umiejętności komunikacyjne i zdolność współpracy. Scenariusze zawierają pomysły, które pozwolą rodzicom dostosować poziom trudności do wieku i potrzeb danego dziecka. W zabawie można więc stawiać przed swoją pociechą łatwiejsze i trudniejsze wyzwania.

Aby ułatwić rodzicom wprowadzenie tej inicjatywy w życie, LEGO wraz z psychologiem dziecięcym Aleksandrą Beltą-Iwacz stworzyło prosty scenariusz zabawy „Teatr Cieni”, który będzie angażującą aktywnością dla całej rodziny.

O badaniu LEGO® Play Well Study 2024:

  • Przeprowadzone na zlecenie LEGO Group przez Edelman DXI.
  • Objęło 36 krajów, w tym Polskę, Australię, Nową Zelandię, Austrię, Belgię, Brazylię, Kanadę, Chiny, Czechy, Danię, Francję, Niemcy, Grecję, Hongkong, Węgry, Indie, Indonezję, Włochy, Japonię, Kenię, Meksyk, Holandię, Portugalię, Rumunię, Singapur, Słowację, RPA, Koreę Południową, Hiszpanię, Szwajcarię, Szwecję, Arabię Saudyjską, Tajwan, Turcję, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielką Brytanię i USA.
  • Łączna liczba respondentów: 61 532, w tym 36 000 rodziców i 25 532 dzieci w wieku 5-12 lat.
  • Polska liczba respondentów: 1 674, w tym 1 000 rodziców i 674 dzieci w wieku 5-12 lat.
  • Badania terenowe: 13.12.23 – 24.01.2024