LEGO: coraz więcej rodzin wybiera gry wideo jako wartościowy sposób spędzania wolnego czasu [badanie]

fot. mat. prasowe

Nowe globalne badanie zlecone przez Grupę LEGO pokazuje, że granice między zabawą fizyczną a cyfrową zacierają się w życiu rodzin. Niemal wszyscy rodzice (95%) zgadzają się, że dla rozwoju dzieci ważne jest doświadczanie różnych form zabawy. Raport, w ramach którego przebadano ponad 17 000 rodziców z 17 krajów, w tym z Polski, wykazał, że rodziny wcielają tę ideę w życie, głównie ze względu na społeczne korzyści płynące z grania. Ponad trzy czwarte (76%) rodziców przyznało, że często łączą zabawę analogową i cyfrową. Wyniki te dowodzą, że mamy do czynienia z nową rzeczywistością, gdzie płynne łączenie różnych form zabawy staje się współczesnym sposobem spędzania czasu w rodzinie, zmieniając dotychczasowe „zasady gry”.

Co więcej, według badania, rodzice coraz częściej dostrzegają unikalne korzyści, jakie w rozwoju dzieci mogą przynieść zarówno zabawa analogowa, jak i cyfrowa. Ponad trzech na pięciu (61%) opiekunów uważa, że zabawa analogowa rozwija umiejętności komunikacyjne i pobudza kreatywność, podczas gdy zabawa cyfrowa jest dziś powszechnie ceniona za rozwijanie myślenia strategicznego (62%), umiejętności rozwiązywania problemów (52%) oraz kreatywności (53%).

Wspólnie spędzony czas z dzieckiem w świecie gier komputerowych może stać się mostem do analogowej zabawy. I co więcej – można go budować z klocków LEGO – komentuje Bolesław Michalski, ekspert ds. edukacji cyfrowej dzieci i cyberbezpieczeństwa. – Nie dziwi mnie wynik badań Grupy LEGO, który pokazuje, że 95% rodziców dostrzega korzyści z łączenia zabawy analogowej z cyfrową. Często właśnie to partnerstwo w świecie gier otwiera szerokie pole do wspólnych zabaw w świecie analogowym – od rozmów po kreatywne budowanie. To, co pokazują badania, to fakt, że aż 55% rodziców dostrzega, iż gry komputerowe wspierają dzieci w budowaniu relacji z rówieśnikami – a wiele z tych więzi naturalnie przenosi się poza ekran. Rodzice dostrzegają też ryzyka, ale rozumieją, że najpewniejszą tarczą dla dzieci jest budowanie zdrowej i wielowarstwowej relacji, zarówno ze światem cyfrowym, jak i analogowym. Zestawy LEGO inspirowane grami wspierają ten proces, pozwalając przenieść pasję poza ekran i rozwijać więzi oraz kreatywność klocek po klocku – dodaje.

Rozwijające się cyfrowe portfolio Grupy LEGO wprowadza w życie korzyści gier wideo poprzez angażujące, przemyślane i wciągające doświadczenia. Cyfrowe formy rozrywki obejmują nowo wydaną przygodówkę dla dwóch graczy LEGO Voyagers, która pozwala dzieciom rozwijać kreatywność i współpracować z rodziną oraz przyjaciółmi w bezpieczny i angażujący sposób, a także inne cyfrowe doświadczenia zabawy, takie jak LEGO Fortnite Odyssey i LEGO Fortnite Brick Life.

– Cyfrowe formy zabawy okazują się potężną przestrzenią do budowania więzi, nie tylko między przyjaciółmi, ale również w rodzinach. Inspirujące jest to, że rodzice coraz częściej traktują granie jako sposób na tworzenie wspólnych chwil, które wzmacniają rodzinne relacje – mówi Fredrik Loving, SVP i global head of game w Grupie LEGO. W miarę jak coraz więcej rodziców dostrzega wartość łączenia zabawy fizycznej i cyfrowej, otwierają oni przed swoimi dziećmi nowe możliwości nauki, twórczego działania i budowania więzi. Naszym celem w Grupie LEGO jest dalsze tworzenie płynnych doświadczeń zabawy, które pozwolą dzieciom, rodzinom i twórcom bawić się razem – dodaje.

Wyniki badania pokazały również, że w kontekście zabawy cyfrowej największą obawą rodziców wciąż pozostaje czas spędzany przed ekranem (62%). Z drugiej strony coraz częściej zauważają, że granie przynosi korzyści społeczne. Ponad połowa rodziców uważa, że gry cyfrowe pomagają ich dzieciom budować relacje z rówieśnikami (55%), a niemal tyle samo twierdzi, że gry pomogły ich dzieciom utrzymać lub nawet nawiązać przyjaźnie (51%). Ponad jedna czwarta rodziców przyznała, że ich dziecko zawarło całkowicie nowe znajomości dzięki graniu (26%).

Kontynuując innowacje na styku zabawy fizycznej i cyfrowej, Grupa LEGO nie tylko odpowiada na zmieniające się oczekiwania, ale aktywnie kształtuje przyszłość zabawy dla kolejnego pokolenia konstruktorów, opowiadaczy historii i poszukiwaczy rozwiązań.

Szczegółowe wyniki badania:

  • Ponad trzech na pięciu rodziców (61%) twierdzi, że zabawa analogowa rozwija umiejętności komunikacyjne, a 60% podkreśla jej rolę w pobudzaniu kreatywności.
  • Zabawa cyfrowa wyróżnia się na inne sposoby: 62% rodziców uważa, że gry rozwijają myślenie strategiczne, a ponad połowa wskazuje na ich wpływ na kreatywność (53%) i rozwiązywanie problemów (52%).
  • Prawie trzech na pięciu rodziców (57%) zgadza się, że połączenie zabawy fizycznej i cyfrowej czyni doświadczenie jeszcze bogatszym.
  • Ponad połowa rodziców (55%) twierdzi, że gry pomagają dzieciom budować relacje społeczne z rówieśnikami.
  • 51% podaje, że dzieci utrzymały lub nawiązały przyjaźnie dzięki grom online, a 26% twierdzi, że pojawiły się zupełnie nowe przyjaźnie.
  • Prawie dwie trzecie rodziców (63%) zgadza się, że gry pomagają dzieciom utrzymywać bliski kontakt z przyjaciółmi mieszkającymi daleko.
  • 54% rodziców ogląda treści związane z grami online wspólnie z dziećmi, a 45% tworzy lub udostępnia nagrania z gier razem z nimi.
  • Trzy czwarte rodziców (75%) ogląda takie treści, aby lepiej zrozumieć zainteresowania swojego dziecka.
  • 80% twierdzi, że twórcy treści gamingowych pomagają im budować więź i lepiej dogadywać się z dziećmi.