Lajkonik prezentuje drugą edycję broszury o zrównoważonym rozwoju

Budowanie lepszej przyszłości dla ludzi oraz planety to zobowiązanie, które wymaga konsekwentnych działań, innowacyjnych rozwiązań oraz troski o środowisko – wartości, które wraz z radością z życia stanowią fundament działań Lajkonika. Firma znana z kultowych paluszków czy precelków, konsekwentnie łączy tradycję z nowoczesnym podejściem do CSR. Lajkonik udostępnia drugą edycję broszury zrównoważonego rozwoju, podsumowując działania sukcesywnie realizowanej długoterminowej strategii „W trosce o ludzi i planetę”.

  • 12 500 ton CO2 – tyle wynosi redukcja śladu węglowego Lajkonika od 2020 roku.
  • 100% odnawialnej energii elektrycznej – całkowite zapotrzebowanie na energię elektryczną w zakładzie w Skawinie jest pokrywane ze źródeł odnawialnych.
  • ok. 114 mln – liczba paluszków, które każdego dnia są produkowane przez Lajkonik.*
  • 15% mniej plastiku i soli – taki cel firma wyznaczyła sobie do osiągnięcia w opakowaniach i produktach do końca 2025 roku.**
  • 90% – tyle surowców wykorzystywanych przez Lajkonik pochodzi od polskich dostawców.

Redukcja emisji CO2, ograniczanie tworzyw sztucznych w opakowaniach jednostkowych, zmniejszenie ilości soli w produktach, wspieranie pracowników i lokalnych społeczności – to tylko niektóre obszary działań realizowanych w ramach misji Grupy Lorenz, do której należy Lajkonik Snacks Sp. z o.o. „Dostarczanie ludziom przyjemności, dzięki przekąskom, przy jednoczesnym braniu odpowiedzialności” to myśl przewodnia, która towarzyszy grupie w codziennej działalności. Druga broszura zrównoważonego rozwoju Lajkonik stanowi podsumowanie osiągnięć i wyzwań firmy w zakresie CSR oraz wytycza przyszłościowe kierunki działania.***

Droga do zerowej emisji

W 2023 r. Lajkonik, w ramach Grupy Lorenz, stawiając na ambitne i długoterminowe zobowiązania redukcji emisji dwutlenku węgla, dołączył do inicjatywy Science Based Targets (SBTi). Przystąpienie do tej inicjatywy podkreśla zaangażowanie firmy we wspólną walkę z globalnym ociepleniem, jednocześnie dbając o odpowiedzialny rozwój biznesu. Lajkonik od 2020 r. zmniejszył swój ślad węglowy o 12 500 ton CO2. W styczniu ubiegłego roku firma rozpoczęła testy elektrycznego ciągnika Volvo celem zbadania możliwości zastosowania tej technologii w dystrybucji.

Projekt przyniósł pozytywne efekty – w ciągu 12 miesięcy, 100 000 przejechanych kilometrów pozwoliło zredukować emisję CO2 o ponad 77 ton. Ponadto Lajkonik już od 2021 r. w zakładzie produkcyjnym w Skawinie korzysta wyłącznie z energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Wszystkie te działania to kolejny krok firmy do realizacji strategicznego celu – osiągnięcia zerowej emisji netto w całym łańcuchu wartości do 2050 r.

Wyjątkowy smak od pokoleń

Każdego dnia Lajkonik produkuje około 114 milionów paluszków, 35 milionów precelków, 19 milionów krakersów oraz 670 tysięcy bajgli i paluchów na zakwasie.* Taka skala produkcji to nie tylko potwierdzenie pozycji lidera, wyzwanie logistyczne, ale przede wszystkim zobowiązanie do odpowiedzialności za środowisko i jakość produktów. Dlatego firma konsekwentnie realizuje działania zmierzające do ograniczenia plastiku w opakowaniach jednostkowych o 15% do końca 2025 r. (w porównaniu z 2019 r.). Co roku sukcesywnie zmniejsza również zawartość soli w całym asortymencie, aby do końca obecnego roku, jej wartość była niższa o 15% (w porównaniu z rokiem 2019).

Dążenie do zrównoważonego rozwoju to zarówno szansa na poprawę stanu środowiska i planety, jak i obowiązek względem lokalnej społeczności. Dzięki współpracy z polskimi dostawcami oraz inwestycjom w zieloną energię chcemy być przykładem dla całej branży, jednocześnie dostarczając naszym konsumentom to, co najlepsze – legendarne przekąski Lajkonika – mówi Marek Sala, prezes zarządu Lajkonik Snacks Sp. z o.o.

Produkty Lajkonik nie zawierają dodatku wzmacniaczy smaku, barwników czy dodatku konserwantów. Wyjątkowy smak przekąsek to starannie wyselekcjonowane składniki pochodzące od zaufanych partnerów. Dlatego firma stawia na wieloletnią współpracę z polskimi dostawcami, opartą na najwyższych standardach etyki. W 2023 r. wszyscy dostawcy Lajkonik zostali zobowiązani do wypełnienia kwestionariusza SEDEX, gwarantując zgodność z najlepszymi praktykami w zakresie etyki i zrównoważonego rozwoju. Ponadto, ponad 90% wykorzystywanych przez Lajkonik surowców pochodzi od polskich dostawców, co wspiera lokalny rynek i zapewnia świeżość składników.

Klucz do sukcesu

– W Lajkoniku łączymy przyjemność, jaką dają nasze produkty z odpowiedzialnością za to, jaki wpływ wywieramy na świat. Nie byłoby to możliwe bez naszego zespołu. Ich zaangażowanie oraz oddanie pozwala nam coraz dynamiczniej i odważniej wdrażać innowacyjne rozwiązania i wierzyć, że odpowiedzialne decyzje dziś tworzą lepsze jutro – dodaje Marek Sala.

Stabilność i zadowolenie pracowników to fundament sukcesu Lajkonika. Niski wskaźnik rotacji, wynoszący zaledwie 9% w 2023 roku, przekłada się na dobrze zorganizowane procesy i wysoką jakość produktów. Pracownicy, którzy znają każdy szczegół produkcji, łączą tradycję z nowoczesnością, tworząc przyjazne i rozwojowe miejsce pracy. Aż 69% zespołu ocenia Lajkonika jako dobrego pracodawcę – to trzykrotnie lepszy wynik niż średnia krajowa i dwukrotnie wyższy niż średnia w branży spożywczej.

W 2023 roku w Lajkonik przeprowadzono 11 706 godzin szkoleń, co daje średnio ponad 16 godzin szkoleń na osobę. Regularne badania satysfakcji pozwalają firmie na bieżąco analizować potrzeby pracowników i wdrażać działania poprawiające ich zadowolenie. Wyniki badania z 2024 roku są w trakcie opracowywania i będą kolejnym krokiem w budowaniu przyjaznego i stabilnego środowiska pracy.

Z pełną treścią broszury zrównoważonego rozwoju Lajkonik można zapoznać się tutaj: lajkonik.pl/Lajkonik_broszura-CSR_2023.pdf

*Dane w zaokrągleniu.
**W porównaniu z rokiem bazowym 2019.
***Broszura dotyczy roku obrotowego 2023 (od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku) i została opublikowana w grudniu 2024 roku.