Zintegrowane usługi biznesowe są motorem nowoczesnych przemian organizacyjnych. Jak wskazują wyniki globalnego raportu KPMG pt. „Future of Corporate Services” aż 64% respondentów jest zdania, że zintegrowane działania usług biznesowych przyczyniają się do wzrostu efektywności organizacyjnej, choć tylko 25% organizacji ocenia swoje działy wsparcia jako wysoce efektywne.
Raport, bazujący na badaniu 250 liderów z różnych sektorów, podkreśla znaczenie transformacji funkcji takich jak HR, IT, finanse czy obsługa prawna w kierunku strategicznego wsparcia biznesu.
Wydajność i reorganizacja wśród priorytetów
Jak pokazują wyniki, jedynie co czwarta firma ocenia swoje działy wsparcia jako wysoce efektywne. Podobny odsetek wskazuje na problem izolacji tych funkcji w ramach organizacji, a połowa respondentów podkreśla, że priorytety usług biznesowych są słabo zintegrowane z celami strategicznymi firmy.
57% ankietowanych dostrzega konieczność zmiany modeli operacyjnych na takie, które pozwoliłyby na większą integrację i usprawnienie współpracy między różnymi działami organizacji. Z kolei 64% respondentów uważa, że połączone i współpracujące działy wsparcia przyczyniają się do znaczącego wzrostu efektywności operacyjnej, ułatwiając szybsze i bardziej precyzyjne reakcje na zmiany rynkowe.
– Usługi biznesowe to dziś coś więcej niż centra wsparcia – to strategiczne funkcje, które mogą decydować o sukcesie organizacji i istotnie wpływać na wyniki biznesowe. Jednak wiele firm nadal traktuje je jako element kosztowy, a nie jako źródło wartości. Kluczem do zmiany tego podejścia jest przejście od izolacji funkcji do pełnej integracji działań. Coraz więcej firm dostrzega, że zarządzanie przepływami wartości pozwala nie tylko ograniczyć straty, ale także w pełni wykorzystać potencjał danych i technologii. Firmy, które stawiają na strategiczne podejście do swoich funkcji biznesowych, budują fundamenty trwałej przewagi konkurencyjnej – mówi Radosław Jankie, partner w dziale advisory, szef zespołu ds. centrów usług wspólnych i outsourcingu w KPMG w Polsce.
Technologia jako katalizator zmian
Jednym z kluczowych wniosków raportu jest rosnące znaczenie technologii generatywnej AI (GenAI) w przekształcaniu działów wsparcia. Aż 66% liderów uznaje jej potencjał w poprawie wydajności zespołów i optymalizacji procesów. Z kolei 72% pracowników widzi potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności w odpowiedzi na postęp technologiczny.
Eksperci KPMG w Polsce zwracają uwagę na konieczność połączenia technologii z kompetencjami ludzkimi:
– AI to katalizator transformacji, ale także wyzwanie w kontekście etyki, zarządzania ryzykiem i przygotowania organizacji do zmian. Firmy, które skutecznie wdrażają tę technologię, łączą jej potencjał z wiedzą i intuicją ludzi, co pozwala na tworzenie nowatorskich modeli operacyjnych. Obserwujemy, że liderzy inwestujący w AI coraz częściej opierają swoje decyzje na solidnych analizach danych, co minimalizuje ryzyko błędów i przyspiesza uzyskanie korzyści biznesowych. Transformacja z wykorzystaniem AI wymaga jednak długofalowego planowania oraz rozwoju umiejętności w organizacji – bez tego technologia pozostanie jedynie nie w pełni wykorzystanym narzędziem – podkreśla Andrzej Gałkowski, partner, Lider doradztwa dla sektora bankowego, head of AI w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Dane są paliwem nowoczesnych organizacji, ale wiele firm wciąż boryka się z wyzwaniami w ich wykorzystaniu – tylko 10% firm uważa się za cyfrowo dojrzałe, zdolne do pełnego wykorzystania AI i GenAI.
Reorganizacja jako droga do przełamania silosów
Większość organizacji działa w wyizolowanych strukturach, które utrudniają współpracę. Badanie pokazuje, że tylko 36% respondentów opowiada się za reorganizacją, która mogłaby poprawić współpracę, zaś 64% widzi korzyści z większej integracji funkcji korporacyjnych, takie jak szybsze reakcje na zmiany i lepsza efektywność.
– Firmy, które mogą się pochwalić sukcesami w transformacji swoich usług biznesowych, są świadome, że technologia sama w sobie nie rozwiązuje pojawiających się wyzwań. Kluczowe jest połączenie technologii z kulturą organizacyjną, która wspiera otwartość, współpracę i ciągły rozwój, a także z odpowiednim doborem zestawu umiejętności pracowników. Organizacje powinny inwestować w ludzi – rozwijać ich, angażować w projekty związane z transformacją i dawać im narzędzia, które pozwolą pracować bardziej innowacyjnie. W ten sposób można nie tylko zwiększyć efektywność, ale też wzmocnić zdolność firmy do adaptacji w dynamicznym otoczeniu biznesowym, a pracownikom zapewnić bezpieczne stanowiska, w których technologia jest ich narzędziem, a nie zastępcą – komentuje Piotr Jarosz, dyrektor w dziale advisory, w zespole doradztwa ds. centrów usług wspólnych i outsourcingu w KPMG w Polsce.
Więcej informacji dostępne jest na stronie raportu: Przyszłość usług biznesowych – KPMG Poland