24% organizacji wdraża AI w finansach w zaawansowanym zakresie – to jeden z wniosków płynących z globalnego raportu KPMG „KPMG Global AI in Finance Report”. Spośród 2900 dyrektorów finansowych z kluczowych rynków na świecie, aż 71% zaimplementowało rozwiązania AI do procesów finansowych w swojej firmie, a co czwarty stosuje sztuczną inteligencję w większości z nich. Co więcej, 57% organizacji będących liderami wdrażania AI wskazuje, że osiągany zwrot z inwestycji (ROI) w tę technologię przewyższa ich oczekiwania.
Raport KPMG wskazuje, że zespoły księgowe oraz zajmujące się planowaniem finansowym należą do pionierów we wdrażaniu AI. Już 10% organizacji stosuje AI w tych obszarach na szeroką skalę, co czyni je najbardziej zaawansowanymi w adopcji tej technologii. Równolegle, prawie połowa firm wdraża sztuczną inteligencję w zarządzaniu finansami i ryzykiem, co pozwala na lepsze prognozowanie przepływów pieniężnych, skuteczniejsze wykrywanie oszustw i bardziej precyzyjną ocenę ryzyka kredytowego.
– Sztuczna inteligencja zmienia sposób funkcjonowania działów finansowych, mając pozytywny wpływ zarówno na jakość, jak i efektywność ich działania. AI automatyzuje powtarzalne zadania i zmniejsza liczbę błędów, co pozwala firmom obniżyć koszty. Ułatwia także wdrażanie zmian regulacyjnych, mimo ich złożoności i częstych modyfikacji. Dzięki temu organizacje mogą skupić się na działaniach strategicznych. Jednak skuteczność AI zależy od jakości danych – im są one lepiej uporządkowane i wiarygodne, tym trafniejsze analizy i rekomendacje dostarcza system. Bez odpowiednich danych AI może generować błędne analizy i prowadzić do niewłaściwych wniosków. Dlatego kluczowe jest odpowiedzialne zarządzanie AI, obejmujące przejrzystość, etykę i kontrolę jakości algorytmów. Firmy, które łączą nowoczesne technologie z dobrym nadzorem i kulturą odpowiedzialności, nie tylko optymalizują procesy finansowe, ale także budują trwałe zaufanie i przewagę na rynku – mówi Andrzej Gałkowski, partner, lider doradztwa dla sektora bankowego, head of AI w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Zdecydowanie wolniejszy postęp widoczny jest w obszarze zarządzania podatkami – tylko około jedna trzecia firm testuje lub aktywnie wykorzystuje AI w tym zakresie. Wynika to głównie z wyzwań regulacyjnych oraz potrzeby łączenia technologii z ekspertyzą podatkową specjalistów.
– Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje finanse, ale jej skuteczność zależy od integracji z wiedzą i danymi organizacji, które są dla niej paliwem napędzającym jej wydajność. Sukcesy we wdrażaniu AI odnoszą firmy, które nie traktują sztucznej inteligencji jako celu samego w sobie, lecz jako element szerszego systemu usprawnień. Kluczowe jest połączenie technologii z ludzką wiedzą i doświadczeniem oraz solidnymi procesami biznesowymi. Dzięki temu AI może efektywnie wspierać podejmowanie decyzji, przy minimalizacji ryzyka błędów. W nadchodzących latach liderami będą organizacje, które nie tylko wdrażają AI, ale także rozwijają kulturę jej odpowiedzialnego i świadomego wykorzystania – komentuje Leszek Ortyński, dyrektor, lider ds. AI i data science w KPMG w Polsce.
Największe wyzwania związane z wdrażaniem AI
Pomimo wielu korzyści, firmy stoją wciąż przed istotnymi trudnościami we wdrażaniu AI. Najczęściej wskazywanymi wyzwaniami są kwestie związane z bezpieczeństwem danych i prywatnością (57% wskazań), brak odpowiednich umiejętności w organizacjach (53%) oraz trudności w pozyskiwaniu spójnych danych (48%). Dodatkowo 45% firm wskazuje na wysokie koszty wdrożenia, a 40% zwraca uwagę na problem przejrzystości procesów AI.
Co istotne, organizacje będące liderami wdrażania AI są bardziej proaktywne w przeciwdziałaniu tym wyzwaniom – prawie 75% z nich wdrożyło zasady odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji. Dzięki takim działaniom możliwe jest minimalizowanie ryzyka i pełne wykorzystanie potencjału AI w finansach.
Pełna treść raportu „KPMG Global AI in Finance Report” dostępna jest na stronie: Sztuczna inteligencja w finansach – KPMG Poland.