Już ponad połowa Polaków skorzystała z rat 0% podczas zakupów online, a 71 proc. przyznało, że ta forma płatności pomaga im lepiej zarządzać domowym budżetem – wynika z badania Klarny zrealizowanego przez SW Research. Coraz więcej konsumentów postrzega raty nie jako zachętę do impulsywnych zakupów, lecz świadome narzędzie planowania wydatków, bez dodatkowych kosztów i wpływu na zdolność kredytową.
Ponad połowa Polaków (56 proc.) przynajmniej raz wybrała raty 0% podczas płatności za zakupy internetowe – pokazało badanie Klarny, globalnej sieci płatności i aplikacji do zakupów online. Najczęściej deklarują to osoby w wieku 35-49 lat (43 proc.), które jednocześnie najchętniej rozkładają na raty wyższe kwoty – między 2001 a 5000 zł. Choć z takiej możliwości korzystają zarówno kobiety, jak i mężczyźni, ci drudzy robią to nieco częściej (39 proc. vs. 36 proc.).
– Polacy coraz lepiej rozumieją, że raty 0% to nie tylko forma odroczenia płatności, ale także narzędzie umożliwiające bardziej świadome i rozsądne zarządzanie budżetem. Co ważne, w przypadku Klarny to rozwiązanie nie generuje żadnych dodatkowych kosztów dla konsumenta i nie wpływa na jego zdolność kredytową. Dla wielu osób to uczciwa alternatywa dla tradycyjnego kredytu konsumenckiego – powiedział Łukasz Dwulit, head of CEE w Klarnie.
Co interesujące, jedynie 5 proc. Polaków w ogóle nie robi zakupów online. Taki sam odsetek, bo 5 proc., dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Zbliżone do siebie wyniki pojawiły się w grupach wiekowych: jest to odpowiednio 3 proc. oraz 4 proc. u konsumentów do 24 r.ż. oraz 25-34 lata i 35-49 lat, a także 7 proc. u osób w wieku 50 lat i więcej.
Raty, które wspierają budżet
Raty 0% są coraz częściej postrzegane jako narzędzie wspierające codzienne zarządzanie domowymi finansami. Aż 71 proc. badanych przyznało, że korzystanie z tej opcji pomogło im lepiej kontrolować budżet. Tylko 5 proc. wskazało na negatywne doświadczenia związane z korzystaniem z rat. Co istotne, opinie te są spójne niezależnie od wieku – zarówno osoby młodsze, jak i starsze dostrzegają korzyści z tej formy płatności.
– Choć dla znacznej części polskich konsumentów zakupy internetowe, za które płacą z wykorzystaniem trzech nieoprocentowanych rat to przejaw świadomego zarządzania swoimi finansami, to na etapie koszyka zakupowego i finalizacji transakcji należy jednak pamiętać, że oferty dostawców tego rozwiązania płatniczego istotnie różnią się od siebie. W przypadku Klarny tego typu usługi są nieoprocentowane i nie wpływają na zdolność kredytową, jeśli są spłacone na czas – przestrzega Łukasz Dwulit.
Jak pokazały wyniki badania, dla wielu konsumentów raty to sposób na zachowanie płynności finansowej – 21 proc. ankietowanych zadeklarowało natychmiastową potrzebę zakupu przy jednoczesnym zabezpieczeniu codziennych wydatków, a 18 proc. podkreśla możliwość pozostawienia środków na nieprzewidziane sytuacje.
Rozłożenie kosztów bez dodatkowych opłat (23 proc.) oraz brak gotówki w danym momencie (19 proc.) to kolejne najczęstsze motywacje. Jedynie co trzynasta osoba jest zdania, że nic nie zachęciłoby jej do skorzystania z formy płatności, jaką są raty 0%. Taka odpowiedź miała najmniejszy odsetek w grupie wiekowej do 24 r.ż. (7 proc.) oraz 34-49 lat (9 proc.). Między 25 a 34 r.ż. było to 11 proc., a w u osób powyżej 50 lat 18 proc.