Karta MultiSport częścią wystawy „Sztuka starzenia”

Starość nie musi pachnieć kamforą ani kojarzyć się wyłącznie z wizytami u lekarza. W świecie, który żyje coraz dłużej, a tempo przyspiesza, czas spojrzeć na proces starzenia z innej perspektywy – jako proces możliwy do świadomego projektowania. Taką narrację  podjęła marka MultiSport, będąc częścią wystawy „Sztuka starzenia”, która odbyła się w ramach Gdynia Design Days w dniach 24–29 czerwca 2025 roku.

Wystawa „Sztuka starzenia” to projekt, dotykający trudnego, ale bardzo aktualnego tematu, który ukazuje starzenie się nie jako problem, lecz jako naturalny proces pełen nowych emocji, zmian i potrzeb. Kuratorzy, Aleksandra Majdzik-Cisowska oraz Izabela i Szymon Serej, zaprosili do współpracy projektantów, artystów oraz twórców innowacji, którzy stworzyli eksponaty i instalacje powiązane z tematem starości. Znaleźć tu można było m.in. symulator starzenia, technologie wspierające mobilność, specjalistyczne sztućce ułatwiające codzienne czynności czy projekty designerskie odpowiadające na potrzeby starzejącego się społeczeństwa.

W tym kontekście obecność MultiSport nie jest przypadkowa. Choć karty ułatwiające dostęp do aktywności fizycznej nie kojarzą się ze sztuką ani designem, istotnie uzupełniły przekaz wystawy, zwracając uwagę na rolę aktywności fizycznej.

– Zależało nam, by pokazać, że aktywność fizyczna to narzędzie, które można wykorzystać do wspierania swojej sprawności, ale też ważny element niezależności, relacji społecznych i jakości codziennego życia. Bez względu na wiek mówi współkuratorka wystawy, projektantka Aleksandra Majdzik-Cisowska. – Obecność kart MultiSport wśród eksponatów ma charakter symboliczny. To przedmiot dobrze znany, funkcjonujący w obiegu od lat, ale w kontekście wystawy zyskuje nowe znaczenie: jako przypomnienie, że proces starzenia zaczyna się znacznie wcześniej, niż sądzimy – i że można go świadomie projektować – w aktywny sposób – dodaje.

Jednym z kluczowych wyzwań współczesnego świata – również dla marketerów – jest starzejące się społeczeństwo. Do 2050 r. odsetek ludzi w wieku 65 lat i starszych osiągnie prawie 30 proc. Wydłuża się też życie statystycznego Europejczyka (średnio o 20 lat po 65. roku życia). Co więcej, ekspertyza z raportu „Polskie Zdrowie 2.0” potwierdza, że aktywność fizyczna ma kluczowe znaczenie dla stanu zdrowia i długowieczności.

W Polsce jednak aktywność fizyczna wciąż bywa zaniedbywana – jak pokazują dane z raportu MultiSport Index 2024: Sportkrastynacja, co trzeci Polak nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej w miesiącu, nawet spaceru. W tym kontekście MultiSport przypomina: warto swoje życie spędzić aktywnie, zaczynając już dziś, z myślą o przyszłości. W ramach wystawy marka połączyła istotne dla niej przekazy z trendującym wątkiem długowieczności i komunikacją PR.

Stawiając na edukację i zachęcanie do aktywności fizycznej pozostajemy otwarci na formy i narzędzia komunikacji, dlatego jako zespół PR chętnie zaangażowaliśmy się w działania wokół wystawy „Sztuka starzenia” – mówi Sandra Dobrowolska, senior PR specialist w Benefit Systems. – Poprzez naszą obecność w projekcie, chcieliśmy przede wszystkim pokazać, że regularne korzystanie z aktywności nie powinno mieć granic wiekowych, a także, że jest to jeden z fundamentów dłuższego i lepszego życia. Współpraca z inicjatywą artystyczną była dla nas także okazją do przedstawienia w nieco innym formacie kluczowych wyróżników programu MultiSport – kultowego i ponadczasowego produktu, który odpowiada na aktualne wyzwania społeczne i zdrowotne – dodaje.

Wystawa „Sztuka starzenia” odbyła się w jednej z najbardziej uczęszczanych lokalizacji Gdyni – tysiące odwiedzających, w tym mieszkańców oraz turystów udających się na plażę, miały okazję zobaczyć nietypową ekspozycję i wgłębić się w storytelling marki MultiSport. Wystawie towarzyszyły darmowe treningi organizowane na plaży miejskiej przez Fundację MultiSport. Działania PR powiązane z wystawą zapewniły marce MultiSport ekspozycję w mediach ogólnopolskich i regionalnych.

Wystawa „Sztuka starzenia” nie ograniczała się do portretowania seniorów. To wystawa o nas wszystkich – o przemianach, które zachodzą niezależnie od rocznika. O ciele, które się zmienia. O emocjach, które dojrzewają. O życiu, które – jeśli jest dobrze zaprojektowane – może trwać długo i dobrze.

Jeśli więc komuś starość kojarzy się wyłącznie z kolejką do lekarza i zapachem kamfory – ta wystawa mogła zaskoczyć. Bo pytanie nie brzmi już: kiedy się zestarzejemy, ale w jaki sposób chcemy to zrobić.

Za realizację działań PR związanych z udziałem MultiSport w wystawie odpowiadał zespół PR Benefit Systems.