Kampania społeczna Trzymaj Pion zawitała nad morze

fot. mat. prasowe

Miniony weekend w Gdańsku Brzeźnie upłynął pod znakiem odpowiedzialnej jazdy i dobrej zabawy. W ramach kampanii Grupy Żywiec Trzymaj Pion pod hasłem „Nakręć mile, nie promile”, wejście na molo przy trasie rowerowej R10 na dwa dni zamieniło się w edukacyjny przystanek z atrakcjami, konkursami i inspirującymi rozmowami. Pogoda dopisała, a tłumy rowerzystów, użytkowników hulajnóg i spacerowiczów zatrzymywały się, by sprawdzić swój refleks i koncentrację w alkogoglach, podpisać deklarację „Nakręcam mile, nie promile” czy wziąć udział w kursie pierwszej pomocy.

– Kampanię Trzymaj Pion prowadzimy już od 9 lat, a naszym celem od samego początku jest zwiększanie świadomości konsumentów na temat odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Podczas tegorocznej edycji spotkaliśmy się w Gdańsku, żeby po raz kolejny promować trzeźwość za kierownicą – jednak nie tylko pojazdów mechanicznych, ale zwłaszcza rowerów i hulajnóg elektrycznych – mówi Oliwia Tran, kierowniczka ds. zrównoważonego rozwoju w Grupie Żywiec.

Wydarzenie miało przede wszystkim charakter edukacyjny. Można było porozmawiać z przedstawicielami Policji czy ekspertami o bezpieczeństwie na drodze oraz przekonać się, jak alkohol wpływa na czas reakcji. Emocje wzbudzał także konkurs wiedzy o przepisach ruchu drogowego w stylu „Familiady” oraz waga przeciążeniowa, która wskazywała jak bardzo zmienia się waga naszego ciała podczas wypadku przy dużej prędkości.

– Nawet niewielkie ilości alkoholu zaburzają zdolność prowadzenia pojazdu, powodując tzw. widzenie tunelowe, przez co kierowca nie dostrzega tego, co dzieje się po bokach – w tym pieszych wchodzących na jezdnię. Alkohol wydłuża czas reakcji, destabilizuje koordynację ruchową i zdolność przewidywania sytuacji na drodze. To wszystko zwiększa ryzyko wypadku, szczególnie w nagłych sytuacjach, gdy liczy się każda sekunda – podkreśla Joanna Skrent, koordynator Zespołu Profilaktyki Społecznej Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Kluczowa jest edukacja, która w angażujący sposób tłumaczy, skąd biorą się obowiązujące przepisy. Pomocne są w tym narzędzia takie jak alkogogle – czyli specjalne okulary symulujące upośledzenie układu nerwowego po spożyciu alkoholu. Odwiedzający nas goście mogli je założyć i spróbować wykonać proste, wcześniej ustalone zadania. Dzięki temu, będąc trzeźwymi, sami przekonywali się, jak bardzo spada koncentracja i koordynacja pod wpływem alkoholu – dodaje Dorota Olszewska, Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.

Akcja „Trzymaj Pion” po raz kolejny udowodniła, że o ważnych sprawach można mówić lekko, ale skutecznie. Dziesiątki podpisów pod deklaracją „Nakręcam mile, nie promile” to dodatkowy gest poparcia dla przestrzegania zasad odpowiedzialnego poruszania się po drodze. Kampania trwa dalej, a jej przesłanie jest jasne: niezależnie od tego, czym jedziesz – odpowiedzialność zawsze jedzie z Tobą.

O Kampanii

Kampania społeczna Trzymaj Pion, realizowana przez Grupę Żywiec od 2016 roku, ma na celu zwiększanie świadomości na temat odpowiedzialności i trzeźwości wśród uczestników ruchu drogowego, w szczególności użytkowników pojazdów z kategorii mikro mobilności m.in. rowerów, hulajnóg, UTO i UWR. Tegoroczna odsłona realizowana jest we współpracy z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Fundację Edukacja Zdrowie Bezpieczeństwo, które prowadzą tegoroczne działania edukacyjne w ramach kampanii Trzymaj Pion.