– Nasza strategia i kierunek rozwoju mają na celu wzmacnianie wizerunku nowoczesnej marki łączącej lifestyle i technologię – na temat rebrandingu iTaxi, nowej strategii i wprowadzanych innowacji rozmawiamy z Kamilem Bąkowskim, chief marketing officerem w iTaxi.
Co skłoniło iTaxi do decyzji o rebrandingu?
W iTaxi najważniejsi są ludzie i to dla nich zbudowaliśmy naszą markę. Poprzez rebranding podkreślamy, że chcemy być jeszcze bliżej klientów w nowoczesnym, lifestylowym wydaniu. Zdajemy sobie również sprawę z tego, jak istotnym elementem tkanki miejskiej są taksówki – przykładem może być chociażby Londyn – dlatego czujemy się odpowiedzialni za współtworzenie atrakcyjnych wizualnie, zielonych miast.
Wiemy, że w dynamicznie rozwijającym się świecie musimy nie tylko nadążać za zmianami, ale wręcz je wyprzedzać, pamiętając przy tym o przyszłości, w której – jesteśmy tego pewni – w naszej branży kluczową rolę odegra elektryfikacja. Wprowadzając już teraz do floty kolejne samochody elektryczne, czujemy, że przyszłość naprawdę jest w naszych rękach i jesteśmy dumni, że jako jedyna polska firma transportu indywidualnego bierzemy realny udział w zielonej rewolucji polskich aglomeracji miejskich. Nasza strategia i kierunek rozwoju mają na celu wzmacnianie wizerunku nowoczesnej marki łączącej lifestyle i technologię.
Jakie są najważniejsze elementy nowej strategii po rebrandingu iTaxi? Czym się ona charakteryzuje?
iTaxi jest „o ludziach i dla ludzi”, a poprzez nową strategię podkreślamy tworzenie nowoczesnej marki lifestylowej dostosowanej do potrzeb klientów, wspierającej odpowiedzialność społeczną oraz ekologię. Budujemy markę, która promuje czysty transport i zielone miasta, stawiając na elektryfikację floty. Nasza nowa komunikacja wizualna, z nowym logo i sygnetem inspirowanym literą „i”, skupia się na użytkowniku i jego potrzebach.
Już dzisiaj podejmujemy działania, które pokazują, że chcemy być bliżej naszych klientów. Przykładem jest nasza obecność na trwającym właśnie Open’er Festival 2024, a to dopiero początek. Dążymy do pozytywnej zmiany tkanki miejskiej poprzez atrakcyjny branding i innowacyjne rozwiązania, które poprawiają komfort podróży. Tworzymy jednocześnie nowoczesną, myślącą o ekologii usługę wyznaczającą kierunek na przyszłość branży taxi w Polsce, odpowiadając na potrzeby i styl życia naszych klientów.
Na czym polega to indywidualne podejście do potrzeb pasażerów i kierowców, o którym wspominacie?
Podstawą iTaxi jest bezpieczeństwo, wygoda i jakość, natomiast w naszej odświeżonej odsłonie wykraczamy poza te kryteria. Promujemy nowoczesny, ekologiczny i komfortowy sposób podróżowania, tak aby każdy pasażer bez problemu dotarł do swojego celu. Nasza aplikacja umożliwia między innymi zamówienie „cichego przejazdu” czy przejazdu ze zwierzętami (funkcja „Pet Friendly”). Zapewniamy najwyższej możliwej jakości usługi, którą gwarantuje flota nowoczesnych samochodów i doświadczeni, profesjonalni kierowcy.
Nasze indywidualne podejście do potrzeb pasażerów i kierowców oraz charakter marki doskonale obrazuje kampania „Z Nami Do Celu”, zrealizowana we współpracy z domem kreatywnej produkcji i agencją twórców SHOOTME. Ta kampania przedstawia sytuacje i odpowiedź na unikalne potrzeby naszych klientów.
Jakie jeszcze zmiany zaszły w ramach rebrandingu, oprócz samej strategii?
W odpowiedzi na wyzwania środowiskowe robimy krok w stronę elektryfikacji floty, wprowadzając do niej Tesla Model Y. Wyjątkowy, perłowo-niebieski kolor samochodów symbolizuje czyste niebo, a charakterystyczny cytrynowo-żółty sygnet jest nowym wyróżnikiem iTaxi. Procent samochodów elektrycznych w stosunku do klasycznych aut ma w najbliższych miesiącach sukcesywnie rosnąć. W trosce o środowisko zobowiązujemy się do zaopatrzenia 80% swojej floty w samochody elektryczne do 2030 roku, a do końca roku co piąty kurs w Warszawie będzie realizowany autem elektrycznym.
Wychodząc naprzeciw potrzebom naszych klientów, w naszej odświeżonej aplikacji mobilnej utworzyliśmy funkcję zamówienia przejazdu Teslą w ramach taryfy „Eco”. W trosce o środowisko chcemy zachęcić jak największą liczbę osób do skorzystania z tej możliwości, dlatego przejazd Teslą oferujemy w tej samej cenie, co przejazd samochodem spalinowym.
A jakich zmian mogą się spodziewać sami konsumenci po rebrandingu?
Nasza marka stawia na bliższe relacje z klientami. Rebranding i nowa kampania „Z Nami Do Celu” podkreślają nasze zaangażowanie w spełnianie ich codziennych potrzeb. Chcemy być jeszcze bliżej naszych użytkowników, aby każda podróż z iTaxi była wyjątkowa, ponieważ cel naszych pasażerów jest również naszym celem.
Konsumenci mogą spodziewać się bardziej osobistego podejścia, nowoczesnej i przyjaznej marki oraz łatwiejszego korzystania z usług dzięki odświeżonej aplikacji. Chcemy towarzyszyć naszym klientom na co dzień w nowoczesny i zrównoważony sposób. Odzwierciedla to nasza komunikacja wizualna i treściowa, w której każdy element – od logotypu, przez kampanie reklamowe, po interakcje w mediach społecznościowych – jest spójny i wspiera nasze główne przesłanie i wartości.
Oprócz elektryfikacji floty i wprowadzenia Tesla Model Y, jakie inne innowacje planujecie wprowadzić w najbliższym czasie?
Będziemy dalej rozwijać nasze kluczowe wartości. Na ten moment nie możemy odsłonić od razu wszystkich kart, ale nasi klienci mogą się spodziewać, że nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa.
Jakie były największe wyzwania podczas procesu rebrandingu i jak udało się je pokonać?
Największym wyzwaniem była skala przedsięwzięcia. Rebranding obejmował zarówno zmiany w komunikacji online, jak i odświeżenie naszej aplikacji, strony internetowej jednak kluczową zmianą była warstwa wizualna każdego jeżdżącego samochodu iTaxi. Śmiało można powiedzieć, że prace rebrandingowe odbywały się na „żywym organizmie”, ponieważ dokonywaliśmy zmian na poziomie codziennie użytkowanych pojazdów w całej Polsce.
Innym wyzwaniem, któremu musieliśmy sprostać już na samym początku, okazało się wyznaczenie nowego, spójnego kierunku w komunikacji, który podkreśla nasze wartości, takie jak zaangażowanie w ekologię czy skupienie na kliencie. Dzięki współpracy ze studiem projektowym Super Super Studio udało nam się wypracować nową identyfikację graficzną iTaxi – sygnet będący kropką nad „i” w logo firmy symbolizujący indywidualne „ja” użytkownika i koło (będące drugą kropką nad „i” w logo marki) symbolizujące punkt docelowy. Tym samym już w logo zawarliśmy kluczowe dla nas przesłanie. Nie zapomnieliśmy także o detalach, takich jak umieszczenie symbolu kwiatka na samochodach z napędem elektrycznym i hybrydowym, podkreślającym tym samym aspekt ekologiczny rebrandingu.
Cały proces był przedsięwzięciem na ogromną skalę, ale dzięki podejściu agile i zaangażowaniu od samego początku kluczowych zespołów, które bardzo blisko ze sobą współpracowały, udało nam się sprostać wszystkim wyzwaniom. Warto również podkreślić fakt, że proces rebrandingu rozpoczęliśmy pół roku temu, a de facto większość działań udało nam się zrealizować w trzy miesiące.
Jakie są dalsze plany iTaxi na przyszłość w kontekście rozwoju i innowacji?
Tak jak już wspominałem, naszym nadrzędnym celem jest osiągnięcie 80% udziału samochodów elektrycznych we flocie do końca 2030 roku. Uważamy, że właśnie taki kierunek jest przyszłością rozwoju nie tylko naszej branży, lecz także kluczowym elementem powstawania zielonych miast oraz krokiem w kierunku zrównoważonego rozwoju.
Wiemy, że elektryfikacja taksówek w Europie przynosi wymierne korzyści dla środowiska i poprawia jakość życia mieszkańców, co widzimy na przykładach takich miast jak Oslo i Amsterdam. Wierzę, że jest to właściwy kierunek rozwoju transportu także dla polskich miast. Już dziś dziewięć na dziesięć nowych samochodów na ulicach Oslo to pojazdy elektryczne – teraz z naszym udziałem Warszawa robi pierwszy krok w stronę stolicy Norwegii i jestem przekonany, że w niedalekiej przyszłości całkowicie pójdzie w jej ślady, stając się polską liderką zielonej transformacji.