Projekt MŁODE GŁOWY Fundacji UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej odpowiada na rosnące potrzeby psychiczne młodych ludzi i ich bliskich, promując zasady Pierwszej Pomocy dla Zdrowia Psychicznego (PPP). Jednym z działań w ramach kampanii jest nowa inicjatywa „Poznaj PPP” – edukacyjna akcja realizowana we współpracy z markami Kaktus i Żabka, które zaangażowały się w projekt, współtworząc serię komiksów popularyzujących trzy kluczowe kroki PPP: Popatrz, Posłuchaj, Połącz. Ilustracje przygotowała Magdalena Danaj (Porysunki), a pierwsza część pojawiła się 9 czerwca w mediach społecznościowych twórców projektu.
Czym jest PPP?
PPP, czyli Pierwsza Pomoc dla Zdrowia Psychicznego, to prosty, rekomendowany przez Światową Organizację Zdrowia sposób postępowania w sytuacjach kryzysu emocjonalnego. Może być stosowany przez każdego – niezależnie od wieku czy zawodu. Składa się z trzech kluczowych kroków: Popatrz, Posłuchaj, Połącz. Ich celem jest rozpoznanie sygnałów świadczących o kryzysie psychicznym i udzielenie podstawowego wsparcia osobie, która może go doświadczać.
- Popatrz – to pierwszy i bardzo ważny etap. Oznacza świadome zauważenie zmian w zachowaniu, nastroju czy codziennym funkcjonowaniu drugiej osoby. Może to być np. wycofanie się z kontaktów społecznych, nagły spadek energii, drażliwość. Kluczem jest uważność i gotowość, by zatrzymać się i dostrzec, że coś może być nie tak.
- Posłuchaj – to moment na zbudowanie bezpiecznej przestrzeni do rozmowy. Chodzi o uważne, empatyczne słuchanie bez oceniania, dawanie osobie w kryzysie poczucia, że jest ważna i że jej emocje są zrozumiałe. Czasami już samo to, że ktoś zostanie wysłuchany, może przynieść dużą ulgę.
- Połącz – ten krok polega na zachęceniu osoby potrzebującej do skorzystania z odpowiedniego wsparcia np. rozmowy z psychologiem czy psychiatrą. Może również oznaczać wskazanie dostępnych zasobów, przypomnienie o mocnych stronach, skorzystanie z infolinii, grup wsparcia czy lokalnych inicjatyw pomocowych. Ważne jest, by nie zostawiać osoby samej z problemem, ale pomóc jej zrobić ten pierwszy krok.
Pierwsza Pomoc dla Zdrowia Psychicznego daje każdemu narzędzia, które mogą realnie uratować zdrowie, a nawet życie drugiego człowieka. To forma pierwszej pomocy przedpsychologicznej, która – podobnie jak ta przedmedyczna – nie zastępuje specjalistycznego leczenia, ale może stanowić kluczowy punkt wyjścia do dalszego wsparcia.
– Wierzymy, że odpowiedzialność społeczna zaczyna się od uważności – na otaczający nas świat i potrzeby społeczności, z którymi mamy kontakt każdego dnia. Młodzi ludzie są ważną częścią naszej rzeczywistości – to nie tylko nasi klienci, ale także pracownicy, franczyzobiorcy czy też sprzedawcy w naszych sklepach. Wspieramy akcję, ponieważ naszą misją jest ułatwianie codziennych spraw, by nasi klienci mogli poświęcić czas na to, co ważne w ich życiu – w tym także na relacje z ich bliskimi, sąsiadami, koleżankami czy kolegami – mówi Katarzyna Przewęzikowska, Head of External Communications and CSR.
Komiks, który pomaga zrozumieć
„Poznaj PPP” to przede wszystkim seria trzech autorskich komiksów, które w atrakcyjny i przystępny sposób prezentują kolejne kroki Pierwszej Pomocy dla Zdrowia Psychicznego. Ilustracje stworzyła ceniona rysowniczka Magda Danaj, znana w sieci jako Porysunki, której charakterystyczny styl pozwala łatwo przyswoić nawet trudne tematy, zaś za koncepcję kreatywną oraz przedstawiane treści odpowiada zespół projektu MŁODE GŁOWY oraz agencja Polot.
Komiksy zostaną opublikowane jako crossposty na Instagramie projektu MŁODE GŁOWY, marek Kaktus, Żabka oraz samej autorki.
- 9 czerwca – „POPATRZ” – historia o dostrzeganiu sygnałów kryzysu,
- 16 czerwca – „POSŁUCHAJ” – o sile obecności i słuchania,
- 23 czerwca – „POŁĄCZ” – o pomocy w szukaniu adekwatnych rozwiązań.
Forma komiksu została wybrana świadomie – to narzędzie komunikacyjne, które z lekkością i dostępnością trafia do młodych odbiorców, ich rodziców oraz nauczycieli. Kampania celowo przypada na okres przedwakacyjny.
– Pod koniec roku szkolnego widać skutki wielomiesięcznego stresu, presji egzaminów i rankingów. Nadchodzi lato, ale nie dla wszystkich będzie beztroskie. Wiele młodych osób czuje osamotnienie, niepewność, lęk przed wynikami rekrutacji, powtórką matury. Wakacje to czas nowych doświadczeń i znajomości, ale też zawodów, rozczarowań. To ważne, żebyśmy mieli oczy otwarte i korzystali z podpowiedzi intuicji. A jeśli zauważymy u kogoś niepokojące zachowanie, umieli zareagować – mówi Joanna Szulc, psycholożka i ekspertka projektu MŁODE GŁOWY.
– Forma komiksu, która została wybrana jako nośnik tej ważnej treści, idealnie wpisuje się w sposób, w jaki dziś rozmawiamy o trudnych tematach – prosto, z empatią i autentycznością. Dzięki takim inicjatywom uczymy się, że każdy z nas może być wsparciem dla innych – wystarczy zatrzymać się, zauważyć, wysłuchać i pomóc. Wierzymy, że takie działania mają realny wpływ na poprawianie dobrostanu młodych ludzi – dodaje Katarzyna Przewęzikowska.
– Zarówno Żabka, jak i Kaktus docierają do młodych osób, a co za tym idzie – czują też odpowiedzialność za młodego konsumenta. Wyniki badań projektu MŁODE GŁOWY, alarmujący stan zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży bardzo nas zaniepokoiły. Dlatego Kaktus postanowił działać i zwrócił się do Fundacji UNAWEZA jako do ekspertów z pytaniem: co jako marka możemy zrobić, by realnie pomóc? Zależało nam przede wszystkim na tym, by nasza pomoc była rzeczywista i odpowiadała na faktyczne potrzeby – takie, które według specjalistów są dziś najpilniejsze. Myślą przewodnią Kaktusa jest „Spróbuj, nie kłuje”. Chcemy pokazać, że pomaganie również nie kłuje – jest proste, dostępne i daje satysfakcję, bo nasz jeden gest może uratować czyjeś zdrowie, a nawet życie – mówi Kamila Żmijewska, senior brand manager Froneri.
– Naszym celem jest dawać wszystkim, zarówno młodym jak i starszym głowom – wiedzę i narzędzia do dbania o zdrowie psychiczne. Dlatego bardzo cieszymy się, że dzięki wsparciu naszych partnerów możemy dotrzeć do odbiorców z ideą Pierwszej Pomocy dla Zdrowia Psychicznego: Popatrz, Posłuchaj, Połącz – dodaje Joanna Szulc z Fundacji UNAWEZA.
Prawdziwe historie
W tworzenie kampanii zaangażowano także ambasadorów oraz ekspertkę projektu MŁODE GŁOWY, którzy dzielą się swoimi historiami i refleksjami dotyczącymi zdrowia psychicznego:
- Ola Florkowska – w części „POPATRZ” opowiada o tym, jak ważne jest zauważenie niepokojących zmian u bliskich.
- Kajetan Wolas – w „POSŁUCHAJ” podkreśla rolę uważnej obecności i empatii,
- Joanna Szulc – psycholożka i ekspertka projektu MŁODE GŁOWY w historii „POŁĄCZ” dzieli się wiedzą na temat odwagi i znaczenia sięgania po pomoc.
PPP jako społeczna odpowiedź
Prawie milion młodych ludzi w Polsce może doświadczać kryzysu psychicznego. Projekt MŁODE GŁOWY daje im przestrzeń do wyrażania emocji, edukuje i dostarcza narzędzi niezbędnych do radzenia sobie z trudnościami. Tylko w tym roku bezpłatne działania profilaktyczne Fundacji UNAWEZA obejmują ponad 1,2 miliona uczniów w 4 tysiącach szkół w całym kraju. Jednym z kluczowych elementów projektu jest kampania promująca ideę Pierwszej Pomocy dla Zdrowia Psychicznego. Akcja „Poznaj PPP”, w którą zaangażowana jest również marka KAKTUS i Żabka, ma na celu promocję kroków, które każdy z nas może podjąć, by wesprzeć osobę w kryzysie emocjonalnym – zauważenie problemu, okazanie wsparcia i wskazanie drogi do dalszej pomocy. To odpowiedź na realny kryzys dostępności wsparcia psychicznego w Polsce i jednocześnie apel o większą uważność, empatię i troskę w codziennych relacjach.
Więcej informacji znajdziesz na stronie projektu MŁODE GŁOWY, która poświęcona jest Pierwszej Pomocy dla Zdrowia Psychicznego: www.helppp.pl.