Coraz bliżej święta, coraz bliżej święta… A jak co roku, przedświąteczny szał zakupowy rozpoczyna się 29 listopada, od tak zwanego Black Friday — jednego z najważniejszych dni w kalendarzach wielu marketerów. To międzynarodowe święto przecen i promocji, wyczekiwane przez wielu konsumentów. Pozostaje tylko jedno pytanie – czy jesteś gotowy ze swoim planem marketingowym, by w pełni wykorzystać jego potencjał?
Przede wszystkim zacznij z wyprzedzeniem…
Jak wiadomo, dobre przygotowanie to połowa sukcesu. Niestety, brak przygotowania odpowiada również za wiele marketingowych porażek. Czarny Piątek wiąże się ze wzmożoną rywalizacją o uwagę i decyzje zakupowe milionów konsumentów, której nie da się wygrać, działając spontanicznie i chaotycznie.
Właśnie dlatego warto już teraz zadać sobie kilka ważnych pytań, poświęcić czas na analizę i zaplanowanie kampanii na Czarny Piątek.
Zaplanuj strategię
Black Friday to wielkie święto promocji i przecen, i tego oczekują konsumenci od marek, które chcą się promować pod jego szyldem. Dlatego w pierwszej kolejności musisz mieć sprecyzowany plan — co jako marka możesz zaoferować? Czy będzie to zniżka na cały asortyment, czy też na wybrane produkty? Pamiętaj, że Black Friday z samego założenia wiąże się z dużymi, bardzo atrakcyjnymi promocjami. Próba podpięcia się pod Czarny Piątek z ofertą, która nie odbiega znacząco od typowych sezonowych zniżek, może zaszkodzić marce bardziej, niż pomóc i negatywnie wpłynąć na jej wizerunek.
Jeżeli zdecydujesz się na promocję wybranych produktów, warto na tym etapie przeanalizować sprzedaż z ostatnich miesięcy i wytypować bestsellery, które możemy włączyć do promocji.
Następnie określ, kogo Twoja oferta może zainteresować. Warto w planowaniu wyjść poza „łowców okazji” i spróbować dotrzeć do konsumentów, którzy już rozważali lub wahają się nad zakupem Twoich produktów. To także idealny moment, by wrócić z remarketingiem do osób, które przeglądały ofertę na stronie lub porzuciły koszyk bez finalizacji zakupu.
Pomimo że Black Friday z założenia trwa 24 godziny, coraz większą popularność zyskuje koncept Black Week i przedłużenie promocji na cały tydzień. Pozwala to konsumentom na dokładne przemyślenie zakupu, a Tobie — na więcej czasu na optymalizację kampanii.
Przygotuj kilka linii kreatywnych
Pamiętaj, że to okres wzmożonego szumu reklamowego. Dlatego warto poświęcić czas na przygotowanie kreacji, które się wyróżnią i przebiją do świadomości konsumentów.
Kreacje powinny budzić poczucie wyjątkowości naszej oferty i tworzyć poczucie pilności z powodu ograniczonego czasu trwania promocji.
Warto przygotować kilka linii kreatywnych z różnymi produktami i hasłami, co da Ci większe pole manewru w optymalizacji, a także pozwoli na większą personalizację komunikatów, dedykowanych różnym grupom docelowym.
Przygotowując linie kreatywne, warto uwzględnić również bliskość świąt i jedną z linii zaplanować jako zachętę do zrobienia świątecznych zakupów, korzystając z naszej promocji.
Zacznij od teasera
Kiedy zacząć promocję? Warto rozpocząć ją z wyprzedzeniem. Nie czekać do Czarnego Piątku, ale już na początku listopada poinformować potencjalnych klientów o nadchodzącej promocji. Szczególnie jeśli produkt wymaga większej inwestycji lub przemyślenia. Pozwoli to konsumentom zaplanować zakup z odpowiednim wyprzedzeniem, zanim zdecydują się na zakupy u konkurencji. W tym celu dobrze sprawdzi się newsletter czy posty w mediach społecznościowych.
Warto rozpocząć promocję nadchodzących przecen również na dwa tygodnie przed ich rozpoczęciem. Pozwoli to dotrzeć z informacją do większej liczby odbiorców niż kampania ograniczona do jednego dnia, a jednocześnie będzie na tyle bliska Black Friday, że nie zostanie zapomniana.
Nie próbuj oszczędzać
Zaplanuj większe niż zazwyczaj budżety na reklamę. Pamiętaj, że koszty kampanii są w tym okresie znacznie wyższe, dlatego, jeśli chcesz, aby promocja została zauważona, nie szukaj oszczędności.
Czy na pewno?
Na końcu warto zastanowić się, czy na pewno jesteś dobrze przygotowany do udziału w promocji. Pamiętaj, że źle przeprowadzona promocja może przynieść więcej strat niż zysków dla twojego sklepu. Nie warto podłączać się pod Black Friday, jeśli nie jesteś w stanie zaoferować atrakcyjnych zniżek dla konsumentów. Również wtedy, gdy nie masz odpowiedniego budżetu na przygotowanie kreacji i zakupu mediów lub gdy nie jesteś dobrze przygotowany logistycznie do obsługi większej liczby zamówień i potencjalnych zwrotów.
Black Friday to świetna okazja, by, korzystając z zakupowych nastrojów, zwiększyć sprzedaż w Twoim sklepie. Ważne jednak, by podejść do niego z rozsądkiem i dobrze przemyślanym planem, jak do wszystkiego innego w życiu.