Kiedy Agata Polińska usłyszała diagnozę nowotworu w wieku 28 lat, jej perspektywa na życie dramatycznie się skurczyła. Jednak, wbrew wszystkim przeciwnościom, postanowiła uczynić z tego początek niezwykłej osobistej historii, pełnej determinacji i odwagi, gdzie kreatywność i współpraca z ludźmi utorowała jej i wielu innym onkopacjentom drogę do zdrowia. Weteranka walki z rakiem i „systemem”, wraca z kolejną kampanią promującą internetową platformę-przewodnik dla osób z chorobami nowotworowymi.
Diagnoza, która zmienia wszystko
Pomimo ambitnej Narodowej Strategii Onkologicznej oraz rozwijającej się infrastruktury programów profilaktycznych, polscy pacjenci mają dostęp do mniej niż połowy rekomendowanych terapii przeciwnowotworowych, a Polska wciąż zajmuje niechlubne, drugie miejsce w UE pod względem umieralności na nowotwory. Jedna z przyczyn tego stanu rzeczy leży w systemie, który, choć ma pomagać, niejednokrotnie przerasta możliwości finansowe i organizacyjne polskich onkopacjentów.
Gdy w 2007 roku Agata Polińska, usłyszała druzgocącą dla siebie i rodziny diagnozę, musiała skonfrontować się z niełatwą rzeczywistością polskiego systemu onkologicznego. Agata i jej brat Bartosz Poliński postanowili wziąć sprawy w swoje ręce – zdeterminowani, rozpoczęli poszukiwania najlepszych dostępnych metod leczenia. Trudności, na jakie się natknęli – niewydolny systemem opieki onkologicznej, trudności formalne oraz ogromne koszty, stały się inspiracją do stworzenia organizacji, która miała ułatwić innym pacjentom dostęp do opieki medycznej. W 2010 roku, trzy lata po diagnozie Agaty, założyli Fundację Onkologiczną Alivia.
Fundacja Alivia: zmienić system lub… go obejść?
Od samego początku celem fundacji było wspieranie pacjentów onkologicznych w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących leczenia oraz walka o równy dostęp do opieki zdrowotnej. Zgodnie z założeniami, Fundacja Alivia skupia swoje wysiłki na uświadamianiu, edukowaniu i reprezentowaniu osób z chorobami nowotworowymi w duchu stwierdzenia, że „to wiedza zmienia niemożliwe w możliwe”.
Na co dzień, Fundacja Alivia zajmuje się nagłaśnianiem problemu występowania chorób nowotworowych, propaguje proaktywne, świadome działania i możliwie indywidualne podejście do każdego przypadku choroby. Oznacza to m.in. pomoc i dostarczanie informacji dotyczących skutecznych sposobów uzyskania kosztownych badań w ramach NFZ, a także możliwych opcji leczenia rekomendowanych przez międzynarodowe towarzystwa onkologiczne. W krytycznych sytuacjach fundacja także pomaga organizować środki finansowe na świadczenia medyczne dla chorych, które nie są refundowane.
Jednak po 15 latach zmagań z systemem i osobistych doświadczeniach walki z rakiem, Agata Polińska razem z Fundacją Alivia postanowiła ten system… obejść. Efektem tych działań jest Moja Alivia — bezpłatna platforma online stworzona z myślą o pacjentach onkologicznych. Jest to narzędzie, które w jednym miejscu oferuje dostarczanie spersonalizowanych informacji o diagnostyce i leczeniu, mapy ośrodków onkologicznych i lekarzy, aktualne dane o kolejkach do onkologów i na badania, wsparcie dietetyków i psychoonkologów, a także vouchery na taksówki oraz pomoc w pozyskaniu środków na leczenie.
Aby dodać pacjentom odwagi
Sama platforma jak i jej sukces są niezwykłym dowodem jak kreatywność zaprzęgnięta w najlepszych celach potrafi zmieniać świat na lepsze. W przeszłości fundacja miała okazję prowadzić kampanie informacyjne, jak i reprezentować pacjentów onkologicznych w Sejmie, ale to właśnie w ostatniej odsłonie swojej niezwykłej historii, kampania „Dodajemy odwagi!” promowała platformę Moja Alivia, docierając do szerszego grona osób, dla których każdy dzień ma znaczenie.
– Historia Agaty, fundacji Alivia i walki z systemem jest spektakularnym pokazem zarówno determinacji, jak i wielkiej siły jaką umożliwia kreatywność w pomaganiu innym ludziom. Agata pracowała jako copywriterka w agencji, do której przyszedłem na jej zastępstwo. Pomimo złych rokowań, odzyskała zdrowie, a dzięki jej nieustępującemu zaangażowaniu, miałem także szanse współpracować z nią nad promocją portalu Moja Alivia, mogąc realnie ratować zdrowie i życie osób z nowotworami. Jest to dla mnie źródło satysfakcji zawodowej, trudnej do przecenienia – mówi dyrektor kreatywny Molecular Creative oraz współtwórca koncepcji i produkcji spotów dla kampanii „Dodajemy odwagi!”, Bartek Klimaszewski.
Multikanałowa kampania trwała od czerwca do listopada, pomagając osiągnąć wynik prawie 7 tys. zarejestrowanych użytkowników, już po 2 miesiącach od powstania portalu. Udział w spotach wzięli podopieczni fundacji Alivia. Spoty emitowane były w największych portalach internetowych oraz na YouTube, a także można było je zobaczyć m.in. na antenie TVN-u oraz TVP. Komunikacją kampanii zajęła się agencja Big Picture, a agencja oLIVE media odpowiedzialna była za performance marketing na platformach Meta Ads i Google Ads. Po stronie Molecular Creative, która odpowiadała za koncepcję i produkcję spotów reklamowych, stali Bartek Klimaszewski, Ania Puzyna, Katarzyna Włodarczyk, Agata Klusek, Małgorzata Siennicka, Sylwia Sobol. Kampania zdobyła brąz na festiwalu Innovation Award 2024.
Rak to nie koniec
Historia Agaty Polińskiej i Fundacji Alivia jest dowodem, że nawet w obliczu przeciwności można zbudować coś niezwykłego. To opowieść o sile woli, determinacji i kreatywności, które potrafią zmieniać świat — krok po kroku, kampania po kampanii. Fundacja Alivia nie tylko dodaje odwagi pacjentom, ale także inspiruje innych do działania.
Dotychczas fundacja przekazała ponad 40 mln złotych swoim podopiecznym, zebrała 26 tys. opinii o lekarzach i ośrodkach w Polsce i pomogła znaleźć 2,5 mln najkrótszych kolejek dla onkopacjentów. Fundacja nie poprzestaje tylko na bieżącej pomocy. Jej działania rzecznicze obejmują m.in. postulaty wprowadzenia rejestrów medycznych, poprawę dostępu do nowoczesnych terapii oraz wdrożenie sieci onkologicznej. Przedstawiciele fundacji aktywnie uczestniczą w posiedzeniach sejmowych i senackich Komisji Zdrowia, podkreślając potrzebę poprawy organizacji opieki onkologicznej.
„Wierzymy, że przyjdzie dzień, kiedy nawet zaawansowany rak stanie się całkowicie wyleczalny, a jego okrutny charakter będzie tylko wspomnieniem” – piszą założyciele na stronie fundacji, gdzie znaleźć można więcej szczegółów o działalności grupy, rejestracji i darowiznach.