Tegoroczna kampania prowadzona jest pod hasłem „Czytaj chwilę”, a jej adresatem są opiekunowie – rodzice, dziadkowie, pedagodzy.
To kolejna taka akcja promocyjna stworzona w ramach projektu bookstartowego „Mała książka – wielki człowiek”, realizowanego przez Instytut od 2017 roku. Jego celem jest propagowanie czytania dzieciom od narodzin aż po pierwsze lata edukacji wczesnoszkolnej. W tym roku tematem przewodnim kampanii jest budowanie więzi między dorosłymi a dziećmi. Książka pokazana jest jako doskonały pretekst do jej tworzenia i pogłębiania.
Dzieci nie czekają – dorastają, a dzieciństwo jest trochę jak książka, która kończy się szybciej, niż byśmy chcieli. Chwile poświęcone wspólnej lekturze mogą być tymi, które dzieci będą pamiętać w dorosłym życiu i naprawdę warto je łapać!
Konwencja kampanii nawiązuje do amatorskich zdjęć i filmów z rodzinnego archiwum – mali i duzi członkowie rodziny zostają tu pokazani w naturalnym otoczeniu, uchwyceni w momentach, które są jednocześnie niesamowicie codzienne i wyjątkowo niezwykłe. Rodzice mają na głowie mnóstwo rzeczy, a każda z nich jest wyrazem miłości i troski. Kampania ma na celu pokazać, że niektóre z nich warto mimo wszystko odłożyć na chwilę – chwilę, która w pamięci dziecka pozostanie na zawsze.
– Zależało nam bardzo na uzyskaniu efektu autentyczności — na pokazaniu książki i procesu czytania jako nieodłącznego elementu codzienności, związanego ze zwyczajnym rytmem dnia, wpisanego w życie rodzinne. Chcemy pokazać i przekonać odbiorców naszej kampanii, że wspólne, rodzinne czytanie tworzy niezwykle trwałe i silne więzi, daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa, buduje zaufanie. Wspólne, wieczorne czytanie tworzy przestrzeń do spokojnej, przyjemnej formy kontaktu po całym dniu pracy oraz staje się jednym z najcieplejszych wspomnień z dzieciństwa. W naszym spocie akcentujemy i podkreślamy rolę ojców jako pierwszych przewodników po literackim świecie dzieci, bo — jak pokazują badania — dzieci, którym czytają ojcowie, częściej sięgają po książki w życiu dorosłym – komentuje Katarzyna Humeniuk, koordynatorka projektu po stronie Instytutu Książki.
Za koncept kampanii odpowiada agencja Ancy (Wojciech Papuziński – creative directing, Piotr Gajewski – art directing, Klaudia Wójcik – project management, Katarzyna Kantner – copywriting).
– Chcieliśmy, żeby sposób, w jaki mówimy o czytaniu, trafił do możliwie szerokiej grupy odbiorców – bez względu na ich osobiste zainteresowania i nawyki czytelnicze. Dzieci rosną szybciej, niż nam się wydaje, a potrzeba budowania więzi i tworzenia wspomnień to coś, na czym zależy większości rodziców. Rozwijanie słownictwa czy abstrakcyjnego myślenia jest ważne, ale emocje, bliskość i wspólne przeżywanie radości są jeszcze ważniejsze – mówi Papuziński.
Kampania obejmuje zarówno spoty telewizyjne i radiowe, jak i szereg formatów reklamowych, które pojawią się w mediach społecznościowych oraz klasyczne formaty OOH.
Za koncepcję i scenariusz spotu TV odpowiada agencja Ancy, za realizację – agencja kreatywna MUFU.



