Najbardziej opiniotwórczym medium w kwietniu została Wirtualna Polska z wynikiem 3,6 tys. odniesień w innych mediach. Na drugim miejscu – z liczbą 3,4 tys. wzmianek – znalazł się TVN24. Podium zamyka „Rzeczpospolita”, osiągając wynik 3,3 tys. cytowań – informuje Instytut Monitorowania Mediów w najnowszym raporcie Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce.
W kwietniowym w zestawieniu TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce największy udział – po 33,3% – zyskały prasa („Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Fakt”, „Super Express”, „Dziennik Gazeta Prawna”) oraz telewizja (TVN24, Polsat News, TV Republika, TVP Sport, TVP Info). 20% udziału należy do mediów internetowych (Wirtualna Polska, Onet, Interia). Najmniejszy udział – 13,3% – w kwietniowym zestawieniu miały stacje radiowe (RMF FM, Radio Zet).

TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów kwietnia
Najbardziej opiniotwórczym medium w została Wirtualna Polska z wynikiem ponad 3,6 tys. cytowań i awansem o dwie pozycje. Portal nagłośnił sprawę zatrzymania przez CBA prezentera TVN24 Mateusza W. w związku ze śledztwem dotyczącym działalności zorganizowanej grupy przestępczej.
Drugie miejsce, z wynikiem niespełna 3,4 tys. wzmianek i awansem o 3 pozycje, należy do TVN24. Szerokim echem odbiła się transmitowana przez tę stację, TVP Info oraz Polsat News debata prezydencka w Końskich.
Podium zamyka „Rzeczpospolita” z wynikiem niemal 3,3 tys. odniesień w innych mediach. Dziennik podał, że większość ankietowanych w sondażu IBRiS popiera koncepcję repolonizacji gospodarki zaproponowaną przez Donalda Tuska.

Podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych bez zmian
Zestawienie najczęściej cytowanych tytułów prasowych w kwietniu otwiera „Rzeczpospolita” z niemal 3,3 tys. wzmiankami.
Drugie miejsce należy do „Gazety Wyborczej”, która wygenerowała ponad 2,7 tys. cytowań. Dziennik opisał kontrowersyjną sprawę aborcji w dziewiątym miesiącu ciąży, w związku z którą doszło do zakłócenia pracy szpitala w Oleśnicy przez europosła Grzegorza Brauna.
Ostatnie miejsce na podium należy do „Faktu” z wynikiem ponad 2,1 tys. wzmianek. W rozmowie z tabloidem poseł PiS Mariusz Gosek ujawnił, że stan zdrowia Zbigniewa Ziobry, pomimo jego prób powrotu do życia publicznego, nadal jest niepokojący.

Najczęściej cytowane stacje telewizyjne
Najbardziej opiniotwórczą stacją kwietnia, utrzymując pozycję lidera i osiągając wynik niemal 3,4 tys. wzmianek, został TVN24.
Na drugim miejscu – generując niespełna 2,6 tys. cytowań – znalazł się Polsat News. Na zlecenie stacji IBRiS przeprowadził sondaż, w którym odnotowano spadek poparcia dla Rafała Trzaskowskiego w rywalizacji o fotel prezydencki.
Na trzecim miejscu zestawienia IMM uplasowała się TV Republika z wynikiem blisko 1 tys. wzmianek i awansem o jedną pozycję. Największym zainteresowaniem innych redakcji cieszyły się zapowiedzi i relacje z organizowanej przez tę stację debaty prezydenckiej w Końskich.

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe
Pozycję lidera w rankingu najczęściej cytowanych stacji radiowych kwietnia utrzymało RMF FM, osiągając wynik blisko 2,4 tys. wzmianek. Gościem rozgłośni był wiceminister rolnictwa Stefan Krajewski, który komentował sytuację związaną z ryzykiem pojawienia się w Polsce pryszczycy.
Drugie miejsce zajęło Radio ZET, osiągając wynik ponad 1,4 tys. cytowań. Na zlecenie radiostacji został zrealizowany sondaż Opinia24, w którym badano poparcie dla kandydatów na prezydenta w drugiej turze wyborów zależnie od tego, kto zmierzyłby się w niej z Rafałem Trzaskowskim: Karol Nawrocki czy Sławomir Mentzen.
Podium zamyka Polskie Radio Program I z wynikiem 458 cytowań. Redakcje często powoływały się na rozmowę ministra rolnictwa Czesława Siekierskiego na antenie radiowej Jedynki, w której poruszał temat działań KE mających na celu ograniczenie rozwoju ptasiej grypy.

Kanał Zero ze sporym awansem w zestawieniu najbardziej opiniotwórczych portali
Pierwsze miejsce w zestawieniu IMM najbardziej opiniotwórczych portali kwietnia zajęła Wirtualna Polska z ponad 3,6 tys. wzmiankami i awansem na pozycję lidera.
Drugie miejsce przypadło Onetowi (ponad 3,2 tys. cytowań). Zgodnie z sondażem przedwyborczym UCE Research przeprowadzonym dla tego portalu, ponad 70 proc. wyborców już w kwietniu podjęło decyzję, na kogo chce zagłosować w I turze wyborów.
Podium zamyka Interia z ponad 1,4 tys. wzmiankami. Portal ustalił, że od stycznia 2024 r. do końca lutego 2025 roku niemiecka Policja Federalna zawróciła do Polski ponad 10 tysięcy migrantów.
Awansem aż o 6 pozycji może pochwalić się Kanał Zero. Serwis wygenerował 712 wzmianek m.in. dzięki wywiadowi na żywo z kandydatem na prezydenta Karolem Nawrockim.
O 4 pozycje w zestawieniu IMM awansowały Wirtualne Media, osiągając wynik 415 cytowań. Portal podał informację o nowych prowadzących program „Pytanie na śniadanie” – Annie Lewandowskiej i Łukaszu Kadziewiczu.

„Polityka” liderem opiniotwórczości wśród tygodników
Podium najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników otwiera „Polityka”, awansując o dwie pozycje i zdobywając 409 zmianek. Według sondażu IBRiS dla tej gazety faworytem w I turze wyborów prezydenckich był Rafał Trzaskowski.
Drugie miejsce należy do „Newsweeka”, na którego inne redakcje powoływały się 390 razy. Tygodnik opisał niejasności w finansowaniu Pikniku 1000-lecia, który na zlecenie Platformy Obywatelskiej ma organizować m.in. firma bliskiego znajomego premiera Tuska – Andrzeja Moebusa.
Podium zamyka „Wprost” z wynikiem 312 cytowań. W wywiadzie dla tygodnika ostatnie wydarzenie polityczne komentował były prezydent Lech Wałęsa, który krytycznie wypowiedział się m.in. na temat Sławomira Mentzena.

Awanse na podium najbardziej opiniotwórczych miesięczników
Zestawienie IMM najczęściej cytowanych miesięczników i dwumiesięczników w kwietniu otwiera „Forbes”, który wygenerował 361 cytowań i utrzymał pozycję lidera. Magazyn opublikował coroczny ranking najbogatszych ludzi na świecie. Wynika z niego m.in., że łączny majątek 146 rosyjskich miliarderów jest większy niż oszczędności zgromadzone przez wszystkich pozostałych mieszkańców tego kraju.
Drugie miejsce należy do magazynu „Press” z wynikiem 103 cytowań i awansem o jedną pozycję. Na trzecim miejscu znalazł się „Elle” z 85 wzmiankami i awansem o trzy pozycje.

Liderzy w rankingu prasy o tematyce biznesowej
Ranking najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o tematyce biznesowej kwietnia otwiera „Rzeczpospolita”, osiągając wynik niemal 3,3 tys. wzmianek.
Na drugim miejscu znalazł się „Dziennik Gazeta Prawna” z blisko 2 tys. wzmiankami. Dziennik poinformował, że coraz więcej rodziców wypisuje dzieci z przychodni, by ukryć je przed systemem obowiązkowych szczepień.
Podium zamyka „Puls Biznesu” z wynikiem 493 odniesień w innych mediach. Gazeta podała, że jednym z potencjalnych nabywców stacji TVN jest amerykańska spółka Ringier Axel Springer.

Najbardziej opiniotwórcze portale o tematyce biznesowej
Zestawienie IMM najbardziej opiniotwórczych portali o tematyce biznesowej otwiera Business Insider, który wygenerował 693 cytowania. W kwietniu serwis poinformował, że Michał Sołowow wycofał się z planów zakupu TVN-u.
Drugie miejsce zajął Money (518 wzmianek). Według doniesień portalu szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz stara się o ponad 4 mld zł od ministra finansów na Drogę Czerwoną – inwestycję mającą usprawnić połączenie Portu Gdynia z resztą kraju.
Ostatnie miejsce na podium należy do serwisu Bankier z wynikiem 220 wzmianek.

Podium mediów o tematyce sportowej
Najbardziej opiniotwórczym medium o tematyce sportowej w kwietniu został TVP Sport, który osiągnął wynik 950 wzmianek w innych mediach. Wywiadu stacji udzielił Adam Tołoczko ze Stowarzyszenia Kibiców Jagiellonii Białystok, który komentował niską frekwencję podczas meczu o Superpuchar Polski na PGE Narodowym.
Drugie miejsce zajął „Przegląd Sportowy” (570 cytowań), któremu wywiadu udzielił nowy trener polskich skoczków narciarskich Maciej Maciusiak. W rozmowie zapowiedział m.in. zmiany w składzie sztabu, który ma obejmować głównie Polaków.
Na trzecim miejscu, generując 392 wzmianki, znalazł się portal Meczyki. Serwis dotarł do najnowszych informacji o stanie zdrowia Roberta Lewandowskiego – kontuzja może wykluczyć go z gry na dłużej niż pierwotnie zakładano.

Rynek Zdrowia najbardziej opiniotwórczym tytułem o tematyce zdrowotnej
W rankingu najczęściej cytowanych mediów o tematyce medycznej w kwietniu pierwsze miejsce zajął Rynek Zdrowia, osiągając wynik 233 wzmianek i awansując z drugiej pozycji. Z szerokim zainteresowaniem innych redakcji spotkało się śledztwo przeprowadzone wspólnie z Wirtualną Polską. Według ustaleń dziennikarzy Państwowy Instytut Medyczny MSWiA miał uzależniać wybór metody operacji raka trzustki od tego, czy pacjent wpłacił odpowiednią kwotę na działającą przy szpitalu fundację.
Drugie miejsce zajął Medonet z 200 wzmiankami. Na trzecim miejscu uplasowała się „Medycyna Praktyczna” z wynikiem 34 cytowań.

Mocni liderzy w zestawieniu mediów regionalnych
Zestawienie IMM najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych kwietnia otwiera „Głos Wielkopolski” (216 wzmianek). Gazeta opisywała incydent z udziałem lokalnych aktywistów, do którego doszło podczas wiecu Rafała Trzaskowskiego w Poznaniu. Działacze zakłócili przebieg wydarzenia, po czym zostali wyprowadzeni siłą przez ochronę.
Drugie miejsce zajęła „Gazeta Krakowska” (200 cytowań). Podium zamyka „Dziennik Zachodni” z wynikiem 198 wzmianek i awansem o jedną pozycję.

Ringier Axel Springer liderem rankingu wydawnictw
Pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych wydawnictw kwietnia utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, „Fakt”, „Forbes”, Medonet, „Newsweek”, Noizz, Onet, Plejada i „Przegląd Sportowy” były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce blisko 8,2 tys. razy.
Na drugim miejscu – awansując o 2 pozycje – znalazła się grupa Wirtualna Polska Media z łącznym wynikiem niemal 5,9 tys. wzmianek badanych tytułów: ABC Zdrowie, Auto Kult, Dobre Programy, Gadżetomania, Money, O2, Pudelek, Wirtualne Media, Wirtualna Polska, Sportowe Fakty, Fotoblogia.
Podium zamyka Agora reprezentowana przez „Gazetę Wyborczą”, Sport.pl, Radio Plus, Plotek.pl, TOK FM, Gazeta.pl i Radio ZET, do których dziennikarze w Polsce odwoływali się łącznie blisko 5,4 tys. razy.

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne redakcje przeprowadzono na podstawie 52 393 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
Badanie dotyczy okresu 1-30 kwietnia 2025 roku.
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów