Najbardziej opiniotwórczym medium września została „Rzeczpospolita” z wynikiem 4,3 tys. odniesień w innych mediach. Na drugim miejscu – z liczbą 3,9 tys. powołań na źródło – uplasował się Onet. Podium zamyka TVN24, osiągając wynik blisko 3,8 tys. cytowań – informuje Instytut Monitorowania Mediów w najnowszym raporcie Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce.
We wrześniowym zestawieniu TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce największy udział – 38% – uzyskała prasa („Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Fakt”, „Dziennik Gazeta Prawna”, „Super Express”, „Przegląd Sportowy”). 29% udziału należy do portali internetowych (Onet, Wirtualna Polska, Interia, Bankier). Udziałem wynoszącym 21% może pochwalić się telewizja (TVN24, Polsat News, TVP Sport). Najmniejszy udział – wynoszący 12% – miały stacje radiowe (RMF FM, Radio ZET).

TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów września
Najbardziej opiniotwórczym medium września, z awansem o jedną pozycję w porównaniu z poprzednim zestawieniem, została „Rzeczpospolita” z wynikiem 4,3 tys. cytowań. Gazeta ujawniła, że w dom w Wyrykach na Lubelszczyźnie najprawdopodobniej uderzyła rakieta wystrzelona z polskiego samolotu F-16, która próbowała strącić lecący rosyjski dron.
Drugie miejsce, z wynikiem 3,9 tys. cytowań, należy do Onetu. Portal opublikował wyniki sondażu SW Research, w którym ponad połowa badanych Polaków popiera wprowadzenie do szkół zajęć z edukacji zdrowotnej.
Podium zamyka TVN24 z wynikiem blisko 3,8 tys. odniesień w innych mediach. Głośnym echem odbiły się rozmowy przeprowadzone na antenie stacji z ministrem koordynatorem służb specjalnych Tomaszem Siemoniakiem oraz szefem prezydenckiego Biura Polityki Międzynarodowej Marcinem Przydaczem na temat ujawnionych informacji o uderzeniu rakiety w dom w Wyrykach.
Awansem aż o 18 pozycji może pochwalić się portal Bankier, który osiągnął wynik 1,1 tys. cytowań. Portal opisywał plany Ministerstwa Finansów dotyczące uszczelnienia systemu podatkowego, wśród których znalazło się m.in. ograniczenie ulgi mieszkaniowej.
O 7 miejsc w górę awansowało Radio Zet, a o 4 – TVP Sport. Tytuły te osiągnęły wynik odpowiednio 1,7 tys. i 1,4 tys. powołań na źródło.

„Rzeczpospolita” otwiera podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych
Zestawienie najczęściej cytowanych tytułów prasowych we wrześniu otwiera „Rzeczpospolita” z liczbą 4,3 tys. odniesień w innych mediach.
Drugie miejsce należy do „Gazety Wyborczej”, która wygenerowała 2,4 tys. cytowań. We wrześniu dziennik opublikował artykuł informujący o najmniejszej liczbie urodzeń od 200 lat na całych obecnych ziemiach polskich.
Ostatnie miejsce na podium należy do „Faktu” z wynikiem ponad 2,1 tys. powołań. Dziennik przeprowadził wywiad z prezydentem Karolem Nawrockim, który skrytykował słowa prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełeńskiego dotyczące braku przygotowania Polaków do obrony przed zmasowanym atakiem.

TVN24 liderem opiniotwórczości wśród stacji telewizyjnych
Najbardziej opiniotwórczą stacją września, osiągając wynik blisko 3,8 tys. cytowań i awansując o jedną pozycję, został TVN24.
Drugie miejsce – generując niemal 2,3 tys. powołań – zajął Polsat News. Na antenie stacji szef Kancelarii Prezydenta Zbigniew Bogucki poinformował o zwołaniu Rady Bezpieczeństwa Narodowego oraz o szczegółach rozmowy prezydenta Karola Nawrockiego z prezydentem USA Donaldem Trumpem.
Na trzecim miejscu zestawienia IMM uplasował się TVP Sport z wynikiem 1,4 tys. odniesień do źródła. Stacja przeprowadziła rozmowy z piłkarzami oraz selekcjonerem reprezentacji Polski po zremisowanym meczu eliminacji mistrzostw świata z Holandią.
Awans o 4 pozycje w porównaniu z poprzednim rankingiem zanotował Polsat, który uzyskał 827 cytowań. Na antenie stacji uczestnicy „Tańca z Gwiazdami”, Marcin Rogacewicz i Agnieszka Kaczorowska potwierdzili, że są parą.

RMF FM najbardziej opiniotwórczą stacją radiową
Pozycję lidera w rankingu najczęściej cytowanych stacji radiowych września utrzymało RMF FM, osiągając wynik niemal 2,8 tys. powołań na źródło. Rozgłośnia informowała o przesłaniu listu przez Donalda Trumpa do Karola Nawrockiego, który został przekazany za pośrednictwem ambasady Polski w USA.
Drugie miejsce zajęło Radio ZET, osiągając wynik 1,7 tys. cytowań. Gościem stacji był prezydent Karol Nawrocki, który wypowiadał się m.in. na temat zażywania woreczków nikotynowych oraz o kandydaturze marszałka Sejmu Szymona Hołowni na stanowisko Wysokiego Komisarza ONZ ds. Uchodźców.
Podium zamyka TOK FM z wynikiem 434 cytowań i awansem o 1 pozycję. Na antenie minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski komentował słowa Donalda Trumpa o gotowości do nałożenia sankcji na Rosję, ale pod warunkiem, że wszystkie kraje NATO przestaną kupować rosyjską ropę.
Awansem aż o 7 pozycji może pochwalić się Polskie Radio Program III (252 cytowania). Rozgłośnia przeprowadziła rozmowę ze Zbigniewem Boguckim, który odniósł się do informacji o braku przedstawicieli MSZ w trakcie wizyty prezydenta Nawrockiego w USA.

Najbardziej opiniotwórczym portalem we wrześniu ponownie Onet
Pierwsze miejsce w zestawieniu IMM najbardziej opiniotwórczych portali września zajął Onet z ponad 3,9 tys. powołań na źródło. Na drugim miejscu uplasowała się Wirtualna Polska z ponad 3,5 tys. cytowaniami. Portal opublikował wyniki sondażu SW Research, gdzie 62,8 proc. badanych Polaków poparło pomysł nocnego zakazu sprzedaży napojów alkoholowych w całym kraju.
Podium zamyka Interia z ponad 1,8 tys. odniesieniami innych redakcji. Na łamach portalu prezydent Karol Nawrocki entuzjastycznie wypowiedział się na temat powrotu do realizacji w Polsce projektu Fort Trump.
Awansem aż o 9 pozycji może pochwalić się Bankier, który wygenerował 1,1 tys. cytowań. O 4 pozycje awansował Kanał Zero (898 cytowań), który ogłosił, że były prezydent Andrzej Duda został nową twarzą projektu i poprowadzi własny program.

„Newsweek” otwiera zestawienie najbardziej opiniotwórczych tygodników
Podium najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników otwiera „Newsweek” (awans o 2 pozycje), zdobywając we wrześniu 480 powołań na źródło m.in. dzięki ujawnieniu informacji o przedstawieniu przez prezydenta Nawrockiego swojej propozycji na zakończenie sporu o ambasadorów, która miała dotyczyć podziału placówek dyplomatycznych na „prezydenckie” i „rządowe”.
Drugie miejsce należy do „Vivy”, na którą inne redakcje powoływały się 400 razy, głównie na wywiad z Ryszardem Rynkowskim. Podium zamyka „Wprost” z wynikiem 398 cytowań. Tygodnik informował o możliwych zmianach w kierownictwie Platformy Obywatelskiej.

Najbardziej opiniotwórczym miesięcznikiem ponownie „Forbes”
Zestawienie IMM najczęściej cytowanych miesięczników i dwumiesięczników września otwiera „Forbes”, który wygenerował 271 cytowań i utrzymał pozycję lidera. Redakcje opisywały przygotowane przez magazyn zestawienie „30 przed 30”, w którym znaleźli się młodzi liderzy polskiego biznesu.
Drugie miejsce należy do magazynu „Press” z wynikiem 174 cytowań. Na trzeciej pozycji uplasował się „Twój Styl” ze 103 odniesieniami do źródła.

„Rzeczpospolita” liderem w rankingu prasy o tematyce biznesowej
Ranking najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o tematyce biznesowej otwiera „Rzeczpospolita”, osiągając wynik ponad 4,3 tys. cytowań.
Na drugim miejscu uplasował się „Dziennik Gazeta Prawna” z ponad 1,9 tys. powołaniami. Gazeta opisała założenia projektu Ministerstwa Sportu i Turystyki dotyczącego regulacji przepisów o najmie krótkoterminowym.
Podium zamyka „Puls Biznesu” z wynikiem 614 odniesień w innych mediach. Dziennik informował o rekordowym wzroście wartości gotówki znajdującej się w obrocie.

Bankier najbardziej opiniotwórczym portalem o tematyce ekonomicznej
Zestawienie IMM najbardziej opiniotwórczych portali o tematyce ekonomiczno-biznesowej otwiera Bankier (awans o 2 pozycje), który wygenerował 1,1 tys. cytowań.
Drugie miejsce zajął Money (812 powołań na źródło). Portal przeprowadził rozmowę z członkiem Rady Polityki Pieniężnej Ludwikiem Koteckim, który zasugerował, by pieniądze przeznaczone w budżecie na program 800 plus zostały przekierowane na zbrojenia.
Na trzecim miejscu zestawienia uplasował się Business Insider z wynikiem 776 cytowań.

TVP Sport na czele mediów o tematyce sportowej
Najbardziej opiniotwórczym medium o tematyce sportowej we wrześniu został TVP Sport (awans o 3 pozycje), który osiągnął wynik blisko 1,4 tys. powołań w innych mediach.
Drugie miejsce zajął „Przegląd Sportowy” (blisko 1 tys. cytowań). Dziennikarze gazety poinformowali o zwolnieniu Roberta Kolendowicza z funkcji trenera Pogoni Szczecin.
Na trzecim miejscu, generując 926 powołań na źródło, uplasowały się WP Sportowe Fakty. Portal informował o problemach finansowych żużlowej Stali Gorzów.

Medonet najbardziej opiniotwórczym tytułem o tematyce medycznej
W rankingu najczęściej cytowanych mediów o tematyce medycznej pierwsze miejsce utrzymał Medonet, osiągając wynik 305 cytowań. Portal opisał przyczyny i objawy zespołu napięcia pourlopowego.
Drugie miejsce zajął Rynek Zdrowia ze 179 powołaniami na źródło. Na trzecie miejsce awansowała „Medycyna Praktyczna” z wynikiem 30 cytowań.

„Gazeta Krakowska” liderem zestawienia mediów regionalnych
Zestawienie IMM najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych września otwiera „Gazeta Krakowska” (237 cytowań). Dziennik informował o niebezpiecznym incydencie na Giewoncie, gdzie trzy osoby wspięły się na krzyż znajdujący się na wierzchołku góry.
Drugie miejsce, awansując aż o 9 pozycji, zajął „Dziennik Wschodni” z wynikiem 232 cytowań. Redakcja na bieżąco opisywała informacje o wtargnięciu rosyjskich dronów na teren Lubelszczyzny. Podium zamyka „Gazeta Wrocławska” z wynikiem 224 powołań na źródło i awansem o jedną lokatę.

Ringier Axel Springer Polska liderem rankingu wydawnictw
Pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych wydawnictw września utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, „Fakt”, „Forbes”, Medonet, „Newsweek”, Noizz, Onet, Plejada i „Przegląd Sportowy” były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce blisko 9,4 tys. razy.
Na drugim miejscu uplasowała się grupa Wirtualna Polska Media z łącznym wynikiem niemal 6,3 tys. cytowań badanych tytułów: ABC Zdrowie, Auto Kult, Dobre Programy, Gadżetomania, Money, O2, Pudelek, Wirtualne Media, Wirtualna Polska, Sportowe Fakty, Fotoblogia.
Podium zamyka Agora reprezentowana przez „Gazetę Wyborczą”, Sport.pl, Radio Plus, Plotek.pl, TOK FM, Gazeta.pl i Radio ZET, do których dziennikarze w Polsce odwoływali się łącznie niemal 5,8 tys. razy. Wydawnictwo zanotowało awans o 1 pozycję.

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów



