IMM: Najbardziej opiniotwórcze media marca 2025

Najbardziej opiniotwórczym medium w marcu została „Rzeczpospolita” z wynikiem niemal 3,6 tys. odniesień w innych mediach. Na drugim miejscu – z liczbą niespełna 3,5 tys. wzmianek – znalazł się Onet. Podium zamyka Wirtualna Polska, generując ponad 3,3 tys. cytowań – informuje Instytut Monitorowania Mediów, autor raportu Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce.

W marcowym w zestawieniu TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce największy udział – wynoszący po 33% – zyskały prasa („Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Fakt”, „Dziennik Gazeta Prawna”, „Super Express”) oraz  telewizja (TVN24Polsat NewsEurosportTVP SportTV Republika). 20% udziału należy do mediów internetowych (OnetWirtualna PolskaInteria). Najmniejszy udział – 13% – w marcowym zestawieniu miały stacje radiowe (RMF FMRadio Zet).

Podium najbardziej opiniotwórczych mediów marca

Najbardziej opiniotwórczym medium w marcu została „Rzeczpospolita” z wynikiem niemal 3,6 tys. cytowań i awansem o jedną pozycję. Dziennik opublikował wyniki sondażu IBRIS, w którym 55 proc. respondentów opowiedziało się za przywróceniem obowiązkowej zasadniczej służby wojskowej.

Drugie miejsce – z wynikiem niespełna 3,5 tys. wzmianek – przypadło Onetowi. Na zlecenie portalu przeprowadzony został sondaż przedwyborczy IBRIS, zgodnie z którym kandydat KO na prezydenta Rafał Trzaskowski jest politykiem, którego Polacy darzą największym zaufaniem.
Podium zamyka Wirtualna Polska z wynikiem ponad 3,3 tys. odniesień w innych mediach. Zainteresowanie innych redakcji wzbudziła publikacja Szymona Jadczaka  na temat Zbigniewa Ziejewskiego z PSL. Dziennikarz odkrył, że Ziejewski procesuje się o znaczne kwoty pieniężne z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa – agencją, która w niektórych obszarach była mu podległa, co jednoznacznie wskazywało na konflikt interesów.

Awansem aż o 11 pozycji w rankingu TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów może pochwalić się Eurosport. Stacja wygenerowała ponad 1,4 tys. wzmianek m.in. dzięki relacjom z Pucharu Świata w skokach narciarskich.

Podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych bez zmian

W rankingu najczęściej cytowanych tytułów prasowych w marcu pierwsze miejsce utrzymuje „Rzeczpospolita” z niemal 3,6 tys. wzmiankami. Drugie miejsce należy do „Gazety Wyborczej”, która wygenerowała ponad 3,2 tys. tys. cytowań. Dziennik opisywał aferę wokół wiceministra spraw zagranicznych Andrzeja Szejny, związaną z nadużywaniem przez niego alkoholu i nieprawidłowościami przy rozliczaniu kilometrówek. Ostatnie miejsce na podium należy do „Faktu” z wynikiem ponad 2 tys. wzmianek. Na łamach tabloidu opisywano śledztwo w sprawie zaginięcia Beaty Klimek oraz podejrzenia kierowane wobec jej męża o związek ze sprawą.

Najczęściej cytowane stacje telewizyjne

Najbardziej opiniotwórczą stacją marca, utrzymując pozycję lidera i osiągając wynik ponad 3,2 tys. wzmianek, został TVN24. Gościem porannego pasma był minister finansów Andrzej Domański, który zapewniał, że nałożone przez USA cła będą miały umiarkowany wpływ na polską gospodarkę.

Na drugim miejscu – generując ponad 2,8 tys. cytowań – znalazł się Polsat News. Jedną z najczęściej cytowanych przez media była wypowiedź szefa BBN Dariusza Łukowskiego, który stwierdził, że Wojsko Polskie ma zapasy amunicji zaledwie na dwa tygodnie wojny. Na trzecim miejscu zestawienia IMM znalazł Eurosport z wynikiem ponad 1,4 tys. wzmianek i awansem o 4 pozycje.

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

Pierwsze miejsce w rankingu najczęściej cytowanych stacji radiowych marca – z ponad 2,7 tys. wzmiankami – zajął RMF FM. Na zlecenie rozgłośni przeprowadzono sondaż Opinia24, zgodnie z którym, gdyby wybory parlamentarne odbywały się pod koniec marca br., próg wyborczy przekroczyłyby kolejno: KO, PiS i Konfederacja.

Drugie miejsce zajęło Radio ZET, osiągając wynik ponad 1,4 tys. cytowań. Duże zainteresowanie innych redakcji wzbudziła rozmowa z ministrem finansów Andrzejem Domańskim, której poruszał m.in. tematy podatku Belki i podatku katastralnego.

Podium zamyka Polskie Radio Program I z wynikiem 474  cytowań. Gościem radiowej Jedynki był szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz. Podczas rozmowy poruszany był m.in. temat odwołania wiceministra aktywów państwowych Zbigniewa Ziejewskiego we względu na związaną z nim aferę medialną.

Mocni liderzy wśród najbardziej opiniotwórczych portali

Pierwsze miejsce w zestawieniu IMM najbardziej opiniotwórczych portali marca zajął Onet, osiągając wynik niemal 3,5 tys. cytowań i utrzymując pozycję lidera. Drugie miejsce przypadło Wirtualnej Polsce (ponad 3,3 tys. cytowań). Podium zamyka Interia z ponad 1,5 tys. wzmiankami. W marcu portal poruszał m.in. temat wysokości emerytur oraz sposobów ich wypłaty.

Awansem aż o 9 pozycji może pochwalić się Sport.pl. Serwis osiągnął wynik 521 wzmianek m.in. dzięki opublikowaniu nagrania dokumentującego oszustwo norweskich zawodników, polegające na przeszywaniu kombinezonów. W efekcie ujawnienia afery Norwedzy zostali wykluczeni z udziału w Mistrzostwach Świata w Trondheim.

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki marca

Podium najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników marca otwiera „Newsweek”, utrzymując pozycję lidera i zdobywając 553 cytowania. Gazeta poinformowała, że w przypadku postępów w negocjacjach pokojowych USA z rosyjską delegacją, Amerykanie mieli niezwłocznie skontaktować się z Ukraińcami. Drugie miejsce należy do „Wprost” (361 wzmianek i awans o jedną pozycję). Podium zamyka „Polityka” z wynikiem 348 cytowań.

Zmiany na podium najbardziej opiniotwórczych miesięczników

Zestawienie IMM najczęściej cytowanych miesięczników i dwumiesięczników w marcu otwiera „Forbes”, który wygenerował 329 cytowań i utrzymał pozycję lidera. Inne redakcje chętnie wzmiankowały opublikowaną przez magazyn Listę 100 Najbogatszych Polaków. Drugie miejsce należy do „Twojego Stylu” z wynikiem 118 cytowań. Na trzecim miejscu znalazł się „Press” ze 114 wzmiankami i awansem o jedną pozycję.

Liderzy w rankingu prasy o tematyce biznesowej

Ranking najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o tematyce ekonomicznej marca otwiera „Rzeczpospolita”, osiągając wynik niemal 3,6 tys. wzmianek. Na drugim miejscu znalazł się „Dziennik Gazeta Prawna” z ponad 1,9  tys. wzmiankami. Podium zamyka „Puls Biznesu” z wynikiem 616 odniesień w innych mediach.

Najbardziej opiniotwórcze portale o tematyce ekonomicznej

Zestawienie IMM najbardziej opiniotwórczych portali o tematyce biznesowej otwiera Business Insider który wygenerował 560 cytowań i awansował na pozycję lidera. Serwis poinformował o audycie i zawiadomieniu do prokuratury związanym z zakupem akcji spółki Ruch przez Orlen. Drugie miejsce zajął Money (502 wzmianki). Ostatnie miejsce na podium należy do portalu Bankier z wynikiem 286 wzmianek.

Podium mediów o tematyce sportowej

Najbardziej opiniotwórczym medium o tematyce sportowej w marcu został Eurosport, który awansował o trzy pozycje dzięki ponad 1,4 tys. wzmiankom w innych mediach. Drugie miejsce zajął TVP Sport (ponad 1,3 tys. cytowań). Na trzecim miejscu, generując 531 wzmianek, znalazł się „Przegląd Sportowy”.

Liderzy rankingu mediów o tematyce zdrowotnej

W rankingu najczęściej cytowanych tytułów o tematyce medycznej w marcu pierwsze miejsce zajął Medonet, osiągając wynik 257 wzmianek i utrzymując pozycję lidera. Portal podał informację o wycofanym z obrotu przez GIF popularnym leku znieczulającym – Bupivacaine-Epinephrine. Drugie miejsce zajął Rynek Zdrowia z 148 wzmiankami. Na trzecim miejscu uplasowała się „Medycyna Praktyczna” z wynikiem 65 cytowań i awansem o jedną pozycję.

Afera z kebabem i nowy lider wśród mediów regionalnych

Zestawienie IMM najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych marca  otwiera „Głos Wielkopolski” (231 wzmianek i awans o jedną pozycję). Dziennik jako pierwszy poinformował o bulwersującym  zachowaniu poznańskich policjantów, którzy zamiast przyjąć zgłoszenie o kradzieży postanowili kontynuować przerwę na kebaba. Drugie miejsce zajęła „Gazeta Krakowska” (225 cytowań). Podium zamyka Radio Poznań z wynikiem 171 wzmianek.

Mocni liderzy w rankingu wydawnictw

Pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych wydawnictw marca utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, „Fakt”, „Forbes”, Medonet, „Newsweek”, Noizz, Onet, Plejada i „Przegląd Sportowy” były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce niemal 8,5 tys. razy. Na drugim miejscu znalazła się grupa Agora z łącznym wynikiem ponad 6,3 tys. wzmianek badanych tytułów: „Gazeta Wyborcza”, Sport.pl, Radio Plus, Plotek.pl, TOK FM, Gazeta.pl i Radio ZET. Podium zamyka Cyfrowy Polsat reprezentowany przez Polsat News, Interię, Polsat, Polsat Sport, Pomponik, TV4, do których dziennikarze w Polsce odwoływali się łącznie ponad 5,5 tys. razy.

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów