W kategorii Moda rankingu 100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych w Polsce najwyższą pozycję zajęła Maffashion – wartość ekspozycji jej marki w mediach wyniosła blisko 82 mln zł. Kuczyńska jest także liderką pod względem tworzenia angażujących treści w mediach społecznościowych – jej konto na Instagramie w ciągu roku obejmującego badanie zgromadziło 3,5 mln interakcji fanów. Drugie miejsce wśród kobiet z branży modowej należy do Anji Rubik, której wartość ekspozycji medialnej została wyceniona na 56,2 mln, a trzecie – do Jessiki Mercedes z wartością wynoszącą 52,5 mln zł. Cykliczne zestawienie najcenniejszych kobiecych marek osobistych jest przygotowywane przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) dla magazynu „Forbes Women” na podstawie danych obejmujących wartość ekspozycji badanych marek we wszystkich rodzajach mediów.

Maffashion – od bloga modowego do gwiazdy show biznesu
Liderką branży modowej w tegorocznym zestawieniu została Maffashion – Julia Kuczyńska. Wartość ekspozycji jej marki osobistej w mediach została oszacowana przez ekspertów z IMM na 81,9 mln zł, a zasięg informacji na jej temat wyniósł ponad 536 mln. Oznacza to, że statystyczna osoba w wieku od 15 r. ż. mogła mieć kontakt z treściami o influencerce średnio 17 razy.
Kariera Maffashion to przykład drogi od anonimowej blogerki do jednej z najbardziej wpływowych postaci polskiego internetu. Zaczynała od bloga modowego, a dziś jest przedsiębiorczynią i jedną z prekursorek polskiego influencer marketingu. Na Instagramie zgromadziła ponad 3,5 mln interakcji w analizowanym przez IMM okresie 12 miesięcy – to najlepszy wynik w całej kategorii.
Maffashion aktywnie łączy świat internetu z show-biznesem. W ubiegłym roku zajęła trzecie miejsce w programie „Taniec z Gwiazdami”, była obecna na galach i pokazach mody (m.in. Macieja Zienia), w jury nagród „VIVA! Najlepsze dla Urody” oraz w finałach telewizyjnych formatów, takich jak „You Can Dance”. Jednocześnie media szeroko komentowały jej życie prywatne.
Anja Rubik – supermodelka ze społeczną misją
Drugą pozycję w zestawieniu zajęła Anja Rubik, której wartość ekspozycji marki osobistej osiągnęła wartość 56,2 mln zł, a jej obecność w mediach przełożyła się na 237,7 mln kontaktów z przekazem – statystyczna osoba w Polsce mogła więc mieć kontakt treściami wzmiankującymi supermodelkę średnio 7 razy. Anja Rubik już od kilku lat koncentruje się przede wszystkim na działalności społecznej i aktywistycznej. Głośno mówi o prawach kobiet i edukacji seksualnej – jest założycielką fundacji Sexed.pl, która promuje rzetelną edukację seksualną w Polsce. Wydała także przewodnik dla rodziców na temat dojrzewania.
W minionym roku Rubik została uhonorowana Medalem Wolności Słowa Fundacji Grand Press w kategorii „Obywatelka”. Jej głos wybrzmiewa także na kongresach i konferencjach, m.in. Impact’25, gdzie podkreślała, jak skutecznie wykorzystywać popularność, by inspirować do pozytywnych zmian.
Jessica Mercedes – pionierka wśród blogerek modowych
Na trzecim miejscu uplasowała się Jessica Mercedes-Kirschner – kolejna pionierka polskiej blogosfery modowej. Wartość medialna ekspozycji jej marki wyniosła 52,5 mln zł, a zasięg publicznych treści ją przywołujących – 275,1 mln potencjalnych kontaktów z przekazem (statystyczna osoba w Polsce mogła zetknąć się marką osobistą influencerki średnio 9 razy). Swoją pasję do stylu i mody Jessica Mercedes przełożyła na biznes, tworząc dwie własne marki: Moiess (stroje kąpielowe) oraz Veclaim (odzież). Choć w przeszłości jej działalność budziła kontrowersje, Jessica Mercedes udowodniła, że potrafi skutecznie prowadzić biznes.
W analizowanym przez ekspertów z IMM okresie influencerka była widoczna w programie „Azja Express”, uczestniczyła w Fashion Weekach w Nowym Jorku i Paryżu oraz była obecna na licznych wydarzeniach branżowych. Media chętnie komentowały jej stylizacje i aktywność w social mediach. Wspólnie z Magdą Gessler wystawiła na aukcji WOŚP czas spędzony z nimi, określany jako „randka” z gwiazdami.
– Wśród TOP 15 branży modowej znalazło się po pięć projektantek, modelek, a także influencerek modowych. To pokazuje, jak bardzo zmienił się obraz tej branży w ostatnich latach. Moda, która jeszcze niedawno kojarzyła się głównie z ekskluzywnymi wybiegami i wielkimi domami mody, dziś w dużej mierze przeniosła się do internetu. Dzięki mediom społecznościowym, aby zaistnieć w świecie mody, nie trzeba już być ani top modelką, ani projektantką luksusowych marek – wystarczy autentyczny styl, kreatywność i lojalna społeczność online. Dowodem na to jest fakt, że na podium rankingu znalazły się aż dwie influencerki: Maffashion oraz Jessica Mercedes – zauważa Tomasz Lubieniecki, kierownik działu raportów medialnych w IMM.
O rankingu 100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych w Polsce
Coroczny ranking Instytutu Monitorowania Mediów i „Forbes Women” opiera się na analizie obecności medialnej kobiet w prasie, telewizji, radiu, portalach internetowych i social mediach. Badanie uwzględnia zarówno liczbę publikacji, jak i ich zasięg oraz charakter przekazu, eliminując treści o negatywnym wydźwięku. Podstawowym wskaźnikiem końcowym jest ekwiwalent reklamowy (AVE), czyli szacunkowa kwota, jaką należałoby zapłacić, gdyby dana publikacja miała formę reklamy.
Ranking najcenniejszych kobiecych marek osobistych w kategorii Moda był premierowo prezentowany podczas Warsaw Fashion Week, 6 września 2025 r. IMM wspierał wydarzenie jako Partner.
Z pełnym rankingiem 100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych w Polsce ‘25 można zapoznać się w lipcowym magazynie „Forbes Women”.
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów