Spośród 100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych w Polsce aż pierwsze siedem z nich związanych jest ze sportem, a światowej klasy tenisistka Iga Świątek już po raz piąty zdobyła pierwsze miejsce w cyklicznym rankingu przygotowywanym przez „Forbes Women Polska” i Instytut Monitorowania Mediów (IMM). W TOP 15 sportsmenek znalazło się również aż siedem nowych nazwisk, w tym: Aleksandra Mirosław, Julia Szeremeta czy Ewa Pajor.
Coroczny ranking IMM i „Forbes Women” opiera się na analizie obecności medialnej kobiet w prasie, telewizji, radiu, portalach internetowych i social mediach. Badanie uwzględnia zarówno liczbę publikacji, jak i ich zasięg oraz charakter przekazu, eliminując treści o negatywnym wydźwięku. Podstawowym wskaźnikiem końcowym jest ekwiwalent reklamowy (AVE), czyli szacunkowa wartość medialna, jaką należałoby zapłacić, gdyby dana publikacja miała formę płatnej reklamy.
W TOP 15 najcenniejszych sportsmenek aż 4 tenisistki
W niemal wszystkich odsłonach zestawienia – poza I edycją z 2020 roku – na pierwszym miejscu uplasowała się Iga Świątek, której wartość została wyceniona przez IMM na 2,1 mld zł, przy liczbie publikacji wynoszącej 451 tys. i ich łącznym zasięgu na poziomie 12,3 mld potencjalnych kontaktów z przekazem. Oznacza to, że statystyczna osoba w Polsce w wieku powyżej 15 r.ż. w badanym przez IMM okresie mogła mieć kontakt z treściami o tenisistce niemal 400 razy. Mimo iż poprzedni sezon nie był dla Igi Świątek tym najlepszym, jej kolejne zwycięstwa oraz sportowa determinacja zyskały uznanie mediów i fanów. Świątek straciła w ubiegłym roku pozycję liderki rankingu WTA, ale także wygrała 15 meczów wielkoszlemowych i zdobyła brązowy medal na Olimpiadzie w Paryżu.
Drugie miejsce wśród sportsmenek zajęła Anna Lewandowska, na temat której w badanym okresie ukazało się 25,3 tys. publikacji o zasięgu medialnym szacowanym na 2,8 mld oraz wartością reklamową wynoszącą 289 mln zł. W 2024 roku Anna Lewandowska otrzymała m.in. nagrodę Osobowość Roku w plebiscycie Kobieca Marka Roku.
Trzecie miejsce należy do Magdy Linette z zasięgiem medialnym wynoszącym 1,3 mld (74,6 tys. publikacji) oraz wartością reklamową na poziomie 285 mln zł. Jednym z największych sukcesów tenisistki w ostatnim roku była wygrana w turnieju WTA 250 w Pradze.

Na czwartym miejscu uplasowała się Magdalena Fręch, która może pochwalić się 62,2 tys. publikacjami medialnymi na swój temat o łącznym zasięgu wynoszącym 1,2 mld oraz ekwiwalencie reklamowym szacowanym na 264 mln zł. W badanym przez IMM okresie tenisistka wygrała turniej WTA 500 w Guadalajarze.
Piąta pozycja należy do Natalii Bukowieckiej (d. Kaczmarek) z zasięgiem medialnym wynoszącym 1,3 mld przy 52,2 tys. publikacjach na jej temat oraz ekwiwalencie reklamowym o wartości 262 mln zł. Lekkoatletka została mistrzynią Europy w biegu na 400 metrów w Rzymie, bijąc 48-letni rekord Polski wynikiem 48,98 s.
Aleksandra Mirosław – na szóstej pozycji rankingu IMM i „Forbes Women” – może pochwalić się z zasięgiem medialnym wynoszącym 1,1 mld oraz wartością reklamową 44,4 tys. publikacji na jej temat szacowaną na 256 mln zł. Zawodniczka zdobyła złoty medal olimpijski we wspinaczce na czas w Paryżu oraz tytuł Najlepszego Sportowca Polski w plebiscycie „Przeglądu Sportowego”. Jest to debiut sportsmenki w rankingu 100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych.
Siódme miejsce wśród najcenniejszych sportsmenek zajęła Julia Szeremeta, która także pojawiła się w zestawieniu IMM i „Forbes Women” po raz pierwszy. Zasięg medialny 42 tys. publikacji dotyczących pięściarki IMM oszacował na 1,3 mld, co przekłada się na ekwiwalent reklamowy wynoszący 256 mln zł. Szeremeta zdobyła srebrny medal w boksie podczas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu w kategorii 57 kg. Została także odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz srebrnym medalem „Za zasługi dla obronności kraju”.
Ósme miejsce należy do Ewy Pajor – kolejnej nowej postaci w rankingu 100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych. O piłkarce ukazało się 34,9 tys. publikacji, których zasięg wyniósł 909 mln, a wartość reklamowa – 166 mln zł. Zawodniczka zdobyła mistrzostwo Hiszpanii z FC Barceloną, została królową strzelczyń La Liga F, a także wybrano ją Piłkarką Roku w plebiscycie tygodnika „Piłka Nożna”. Z reprezentacją Polski awansowała na Mistrzostwa Europy 2025.
Na kolejnych miejscach uplasowały się: kajakarka Klaudia Zwolińska (AVE 155 mln zł) sprinterka Ewa Swoboda (AVE 139 mln zł), lekkoatletka Anita Włodarczyk (AVE 122 mln zł), kolarka Maja Włoszczowska (AVE 96 mln zł), tenisistka i mentorka Agnieszka Radwańska (AVE 94 mln zł), trenerka fitness Ewa Chodakowska (AVE 88 mln zł), lekkoatletka Justyna Święty-Ersetic (AVE 86 mln zł).
– Tegoroczny ranking 100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych zdecydowanie zdominował sport – siedem pierwszych miejsc w zestawieniu sportsmenek to jednocześnie pierwsza siódemka spośród wszystkich badanych dziedzin. W porównaniu do zeszłorocznej edycji badania swoją pozycję utrzymały tenisistki: Iga Świątek oraz Magda Linette – odpowiednio pierwszą i trzecią, a Magdalena Fręch awansowała z piątego na czwarte miejsce. Z kolei Aleksandra Mirosław specjalizująca się we wspinaczce na czas zrobiła wielki progres – rok temu nie było jej nawet w pierwszej setce rankingu, a w 2025 roku znalazła się w pierwszej szóstce kobiet z całego badania. Spory awans w rankingu odnotowała też bokserka Julia Szeremeta. Spoza kobiet występujących w Igrzyskach, zawodniczką która zyskała najwięcej była Ewa Pajor, która przeszła do FC Barcelony – podsumowuje Tomasz Lubieniecki, kierownik działu raportów medialnych w IMM.
Z pełnym rankingiem 100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych w Polsce ‘25 można zapoznać się w najnowszym numerze „Forbes Women”.
Źródło: Instytutu Monitorowania Mediów