22 września br. Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i jako pierwszy człowiek w historii zjechał ze szczytu na nartach bez wspomagania tlenem. Według Instytutu Monitorowania Mediów wyprawa w polskich mediach wygenerowała blisko 95 mln zasięg, a w portalach zagranicznych – ponad 67 mln. Na tym sukcesie wizerunkowo korzystają również partnerzy wspierający sportowca – dzięki wartościowej ekspozycji marki zyskują widoczność zarówno w Polsce, jak i na całym świecie w kontekście współuczestnictwa w wyjątkowym wyczynie.
Andrzej Bargiel po raz kolejny przesunął granice ludzkiej wytrzymałości i sportowych możliwości. Jako pierwszy człowiek w historii zdobył Mount Everest (8 849 m n.p.m.) i zjechał z niego na nartach aż do bazy (5 364 m n.p.m.), bez korzystania z dodatkowego tlenu. Wyczyn ten, uznany na świecie za „kamień milowy w historii skialpinizmu”, został dostrzeżony przez miliony odbiorców – zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Sukces medialny w Polsce oraz za granicą
Jak policzyli eksperci z Instytutu Monitorowania Mediów, w polskich mediach (prasa, portale, radio, telewizja i social media) zasięg informacji o wyprawie wyniósł niemal 95 mln kontaktów, co oznacza, że w badanym okresie (19.08-28.09.25) z informacją o wyczynie Polaka statystyczny odbiorca zetknął się średnio 3 razy. Do 28 września zaangażowanie użytkowników w mediach społecznościowych osiągnęło 697 tys. interakcji (komentarze, reakcje, udostępnienia). Największą aktywność odnotowano na profilach społecznościowych Red Bull Polska – partnera sportowego Andrzeja Bargiela (ok. 291 tys. interakcji), a także na profilach własnych skialpinisty (298 tys.).


W zagranicznych portalach internetowych zasięg wyniósł 67 mln kontaktów, a największe zainteresowanie wyprawą odnotowano w Niemczech, Włoszech, Stanach Zjednoczonych, Indiach i Hiszpanii. Zagraniczne serwisy internetowe podkreślały przede wszystkim unikalność wyczynu – brak dodatkowego tlenu, nieprzerwaną linię zjazdu oraz ekstremalne warunki w tzw. „strefie śmierci”. Często porównywano go do wcześniejszych prób, które kończyły się niepowodzeniem lub wymagały wsparcia butli tlenowych. Zwracano uwagę na wsparcie techniczne (dron sterowany przez brata Bartka) oraz fakt, że był to trzeci atak Bargiela na Everest.
W co 13 publikacji na portalach zagranicznych (m.in. zasięgowe cbsnews.com, foxnews.com, aljazeera.com, thehindu.com) cytowano wpis premiera Donalda Tuska na platformie X: Sky is the limit? Nie dla Polaków! Andrzej Bargiel zjechał właśnie na nartach z Mount Everestu, Ola Mirosław znów wspięła się najszybciej po złoto i rekord, Rafał Modrzewski podbija świat swoimi satelitami, @astro_slawosz planuje kolejne wyprawy w kosmos.
Wsparcie sponsorów otwiera drogę na kolejne szczyty
Długotrwała i konsekwentna współpraca partnerów z Andrzejem Bargielem pomaga ustanawiać kolejne rekordy światowego formatu.
– Historia Andrzeja Bargiela pokazuje, że najbardziej utalentowani sportowcy zawsze potrzebują wsparcia partnerów biznesowych, by móc realizować swoje projekty. Sponsoring nie jest wyłącznie kwestią finansów – to również poczucie bezpieczeństwa, dostęp do nowoczesnych technologii i zaufanie, które pozwala przesuwać granice niemożliwego. Partnerzy mogą z dumą powiedzieć, że ich marka i wkład towarzyszyły każdemu rekordowi Bargiela – mówi Tomasz Lubieniecki, kierownik działu raportów medialnych w IMM.
Wyprawa Everest Ski Challenge była wspierana przez: Grupę Murapol, Comarch, Totalizator Sportowy, Red Bulla, Bank BNP Paribas, Defender, Salomon, Instytut Monitorowania Mediów. Wielu sponsorów współpracuje z Bargielem od lat. Jest on m.in. ambasadorem Grupy Murapol od 2019 roku, a Instytut Monitorowania Mediów wspiera go od ponad 9 lat. Wówczas rozpoczął on projekt „Śnieżna Pantera”, zakończony zdobyciem pięciu siedmiotysięczników byłego ZSRR w rekordowym czasie. Każdy kolejny sukces – od Broad Peaku i K2, przez Gaszerbrumy, aż po Everest – przyciągał nowych sponsorów i partnerów, budując coraz silniejsze zaplecze umożliwiające realizację ambitnych celów sportowca.
Metodologia:
Analizę przeprowadzono na podstawie przekazów w polskiej prasie, radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach oraz w zagranicznych portalach internetowych w dniach 19.08-28.09.2025 r.
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów



