IMM: Czerwcowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce [raport]

fot. unsplash.com/@timmossholder

Czerwcowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce po raz kolejny otwiera Onet. W ubiegłym miesiącu portal cytowano niemal 4,8 tys. razy. Na drugie miejsce awansuje Rzeczpospolita. Na dziennik powoływano się blisko 3,6 tys. razy. Ostatnie miejsce podium należy do TVN24 z liczbą niemal 3,5 tys. wzmianek.

Największy udział w zestawieniu TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce – 33% – przypada ex aequo prasie (Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Fakt, Dziennik Gazeta Prawna, Super Express) oraz telewizji (TVN24, TVP Sport, Polsat News, Polsat, TVP Info). Udział 20% przypadł mediom internetowym (Onet, Wirtualna Polska, Interia). Podium zamyka radio (RMF FM, Radio ZET) z udziałem na poziomie 13%.

W czerwcu dziennikarze najchętniej powoływali się na informacje przekazywane przez Onet. Liczba blisko 4,8 tys. cytowań pozwoliła redakcji portalu utrzymać pozycję lidera. Jednym z artykułów, na który często powoływały się inne media, był tekst Marcina Wyrwała i Edyty Żemły. Dziennikarze przekazali informacje o zatrzymaniu trzech żołnierzy, którzy pod koniec maja oddali strzały ostrzegawcze w kierunku uchodźców na granicy polsko-białoruskiej. Prokuratura oskarżyła dwóch z nich o przekroczenie uprawnień i narażanie życia innych osób. Inne redakcje często przywoływały też teksty Jacka Harłukowicza na temat twórcy marki odzieżowej „Red is Bad” Pawła Szopy, który miał za czasów rządów PiS mieć zawarty z władzami „swoisty sojusz, służący wyprowadzaniu publicznych pieniędzy na nieopisaną dotąd skalę”.

Na drugie miejsce zestawienia awansowała Rzeczpospolita. Dziennik cytowano niemal 3,6 tys. razy. Szczególne zainteresowanie mediów wzbudził m.in. artykuł Izabeli Kacprzak oraz Grażyny Zawadki. Dziennikarki poinformowały, że polskie służby mają nagranie, na którym widać mężczyznę odpowiedzialnego za śmierć żołnierza na polsko-białoruskiej granicy. Z artykułu wynikało również, że polskie MSZ domaga się od strony białoruskiej zidentyfikowania i wydania podejrzanego.

Podium zamyka TVN24. Na informacje podawane przez stację powołano się niemal 3,5 tys. razy. Uwagę dziennikarzy przyciągnęły m.in. wyniki sondaży exit i late poll Ipsos dotyczące wyborów do Parlamentu Europejskiego.

O osiem pozycji awansowało TVP Sport. Tak duży skok redakcja zawdzięcza m.in. relacjom z tegorocznych Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Na antenie stacji sytuację polskiej reprezentacji często komentowali sami piłkarze – Wojciech Szczęsny, Adam Buksa czy Piotr Zieliński. Wywiadu TVP Sport udzielił też trener reprezentacji Michał Probierz. Kanał w ubiegłym miesiącu cytowano blisko 2,3 tys. razy.

W czerwcu sporym awansem może poszczycić się także Polsat. Dzięki liczbie ponad 1,8 tys. wzmianek stacja przeskoczyła o siedem miejsc w rankingu. Stacja wynik zawdzięcza m.in. publikacji wyników sondażu exit poll Ipsos dot. wyborów do PE.

Do TOP 10 najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych dołącza Puls Biznesu

Najczęściej cytowanym tytułem prasowym w czerwcu ponownie została Rzeczpospolita. Na dziennik powoływano się blisko 3,6 tys. razy. Na drugim miejscu zestawienia plasuje się Gazeta Wyborcza z liczbą niemal 3,2 tys. wzmianek. Na początku czerwca dziennik opublikował kilka artykułów poświęconych Danielowi Obajtkowi. Inne redakcje chętnie odnosiły się do doniesień dziennika dot. byłego prezesa Orlenu i jego perypetii z prokuraturą i komisją śledczą. W analizowanym okresie podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych zamyka Fakt z ponad 2,2 tys. cytowań.

O cztery miejsca w zestawieniu awansował Puls Biznesu. Dziennik odnotował w czerwcu 532 wzmianki. Awans gazeta zawdzięcza m.in. doniesieniom dot. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. W pierwszym tygodniu ubiegłego miesiąca redakcja Pulsu Biznesu przekazała, że Donald Tusk zapowiedział kontynuację budowy CPK i niebawem poda szczegóły i daty realizacji projektu.

TVP Sport awansuje na podium stacji telewizyjnych

W czerwcu pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych zajmuje TVN24. Na stację powołano się blisko 3,5 tys. razy. Druga lokata należy do TVP Sport. Niemal 2,3 tys. cytowań zapewniło stacji również awans o dwie pozycje. Ostatnie miejsce zestawienia z liczbą ponad 2,3 tys. cytowań przypada Polsat News. Szerokim echem rozszedł się m.in. wywiad z Marcinem Mastalerkiem, szefem Gabinetu Prezydenta RP. Komentował on m.in. odejście Marka Magierowskiego ze stanowiska ambasadora RP w Waszyngtonie.

Nowy lider zestawienia stacji radiowych

Czerwcowy ranking najczęściej cytowanych stacji radiowych otwiera RMF FM. Awans na pozycję lidera zapewniło redakcji blisko 2,3 tys. wzmianek. Jednym z najchętniej cytowanych materiałów radia był wywiad Roberta Mazurka z Andrzejem Dudą. W rozmowie poruszono m.in. temat tzw. afery „Red is Bad”. Prezydent zapewniał, że jedyny jego związek z tą firmą jest taki, że nosi jej ubrania. Drugie miejsce zestawienia należy do Radia ZET. Stację cytowano niemal 2,2 tys. razy. Podobnie, jak w przypadku lidera zestawienia, szczególne zainteresowanie mediów wzbudził wywiad Bogdana Rymanowskiego z Prezydentem RP. Rozmowa skupiła się na m.in. na przepisach regulujących użycie broni przez wojsko na granicy. W TOP 3 stacji radiowych z liczbą 921 powołań znalazł się także Program I Polskiego Radia.

Bez zmian w czołówce najczęściej cytowanych mediów internetowych

Onet utrzymuje pozycję lidera wśród portali internetowych. W czerwcu redakcja odnotowała blisko 4,8 tys. cytowań. Za portalem należącym do Ringier Axel Springer Polska plasuje się Wirtualna Polska. Na materiały dziennikarzy WP inne redakcje powołały się niespełna 3,1 tys. razy. Szczególne zainteresowanie wzbudziły m.in. wyniki sondażu United Surveys na zlecenie WP, w którym spytano Polaków o to, na kogo oddaliby swój głos, gdyby wybory prezydenckie odbyły się w najbliższą niedzielę – sondaż przeprowadzono pod koniec maja. Najwięcej ankietowanych opowiedziało się za kandydaturą Rafała Trzaskowskiego. Drugie miejsce zająłby Mateusz Morawiecki. Podium zestawienia zamyka portal Interia. W ubiegłym miesiącu informacje redakcji były cytowane blisko 1,7 tys. razy.

Awansem o pięć pozycji odnotowuje Pudelek. Na serwis plotkarski powoływano się 758 razy. Popularność portalowi przyniósł m.in. wywiad z Marylą Rodowicz. Gwiazda polskiej sceny muzycznej potwierdziła doniesienia o zakończeniu swojego udziału w programie „The Voice Senior” jako jurorka.

Roszady na podium zestawienia tygodników i dwutygodników

W czerwcu na podium tygodników i dwutygodników zaszły spore zmiany. Na pierwsze miejsce awansował magazyn Viva. Liczbę 419 wzmianek zapewnił dwutygodnikowi m.in. wywiad z Mariną Łuczenko-Szczęsną. Artystka opowiadała w nim m.in. o tym, jak naprawdę wygląda związek ze znanym piłkarzem. Drugie miejsce, dzięki awansowi o jedną lokatę, zdobywa Wprost. Tygodnik cytowano 400 razy. Trzecie miejsce, również za sprawą awansu, ale o dwie pozycje, przypada Polityce. Dziennikarze innych mediów powoływali się na informacje przekazywane przez redakcję 369 razy.

Perspektywy z awansem na podium rankingu miesięczników i dwumiesięczników

Czerwcowy ranking najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników otwiera Forbes. Redakcja biznesowego magazynu odnotowała 391 wzmianek. Jednym z chętniej wykorzystywanych materiałów był coroczny ranking Forbesa Women „100 najcenniejszych kobiecych marek osobistych” realizowany we współpracy z Instytutem Monitorowania Mediów. Po raz kolejny liderką zestawienia okazała się Iga Świątek. 273 cytowania pozwoliły redakcji miesięcznika Perspektywy awansować o trzy pozycje i zająć tym samym drugie miejsce zestawienia. Taki skok zapewnił m.in. opublikowany pod koniec czerwca ranking polskich uczelni wyższych. Podium zamyka magazyn branżowy Press z liczbą 272 powołań.

Money po raz kolejny na pierwszym miejscu w rankingu portali o tematyce ekonomiczno-biznesowej

W czerwcu Money ponownie znalazło się na czołowym miejscu podium najbardziej opiniotwórczych portali o tematyce ekonomiczno-biznesowej. Dzięki 698 cytowaniom redakcji udało się utrzymać pozycję lidera. Inne media często wspominały m.in. doniesienia portalu dot. podwyżek podatku dla osób rozliczających najem mieszkań. Drugie miejsce zestawienia należy do Business Insider. W czerwcu portal cytowano 642 razy. TOP 3 rankingu zamyka portal Bankier z liczbą 236 wzmianek.

Wśród prasy o tematyce ekonomiczno-biznesowej liderem pozostaje Rzeczpospolita. Dziennik odnotował blisko 3,6 tys. cytowań. Kolejne miejsce przypadło Dziennikowi Gazecie Prawnej. Na materiały tej redakcji powoływano się ponad 1,6 tys. razy. Jednym z materiałów, który wzbudził szczególne zainteresowanie mediów, był tekst Anny Wittenberg. Dziennikarka opisała w nim luki systemów informatycznych używanych przez lekarzy i przychodnie. Wadliwe oprogramowanie mogło doprowadzić do wycieku danych z tysięcy podmiotów medycznych w całym kraju. Na trzecie miejsce dzięki 532 wzmiankom awansował Puls Biznesu.

Puls Medycyny na podium mediów o tematyce zdrowotnej

Wśród mediów o tematyce zdrowotnej pod względem cytowalności w czerwcu prym wiódł Rynek Zdrowia. W ubiegłym miesiącu tytuł wzmiankowano 134 razy. Uwagę innych mediów przyciągnął m.in. tekst opisujący sytuację finansową polskich szpitali. Według doniesień redakcji NFZ ma problem z pokrywaniem kosztów, jakie ponoszą szpitale w związku z tzw. nadwykonaniami i świadczeniami nielimitowanymi. Drugie miejsce przypadło portalowi Medonet, na który powoływano się 50 razy. Do zestawienia najczęściej cytowanych mediów o tematyce zdrowotnej dołącza Puls Medycyny. Dzięki 36 wzmiankom udało mu się awansować o trzy pozycje i zająć tym samym trzecie miejsce. Media powoływały się m.in. na materiał dot. zakazu sprzedaży e-papierosów osobom poniżej 18 roku życia. Zgodnie z danymi podanymi przez portal prace nad odpowiednią ustawą już trwają, jednak sam zakaz miałby obowiązywać dopiero od 2025 r.

TVP Sport na czele zestawienia mediów o tematyce sportowej

Pierwsze miejsce rankingu mediów o tematyce sportowej należy do TVP Sport. Informacje przekazywane przez stację wzmiankowano blisko 2,3 tys. razy. Drugie miejsce po raz kolejny zajmuje portal Meczyki.pl. Treści tego sportowego medium inne redakcje cytowały niemal 1,2 tys. razy. Chętnie powoływano się na artykuły autorstwa Tomasza Włodarczyka, który informował m.in. o tym, że jednym z kandydatów na bramkarza Rakowa Częstochowa jest Mateusz Kochalski. Czerwcowe podium z liczbą 683 cytowań zamykają Sportowe Fakty WP.

Do pięciu najczęściej cytowanych mediów sportowych dołączył Eurosport. Stację wzmiankowano 501 razy. Zainteresowanie dziennikarzy wzbudziły m.in. materiały z Agnieszką Radwańską w roli głównej. W wywiadzie dla stacji wiceliderka rankingu WTA wspominała swoją karierę, a w trakcie turnieju w Paryżu skomentowała wygraną Igi Świątek.

Gazeta Krakowska, Głos Wielkopolski i Radio Poznań na podium rankingu mediów regionalnych

Gazeta Krakowska ponownie otwiera podium mediów regionalnych. W czerwcu dziennik zacytowano 306 razy. Inne media powoływały się m.in. na informację o tym, że milioner Józef Wojciechowski i Patrycja Tuchlińska po raz drugi zostali rodzicami. Na drugie miejsce awansował Głos Wielkopolski. Na wydawany w Poznaniu dziennik powołano się 174 razy. Materiał, który szczególnie zwrócił uwagę mediów, opisywał tragedię, która miała miejsce w Śremie, gdzie 66-letni mężczyzna połknął napój z owadem i w drodze do szpitala zmarł. Podium zamyka Radio Poznań z liczbą 163 cytowań.

Cyfrowy Polsat dołącza do TOP 3 najbardziej opiniotwórczych wydawnictw

Pozycja lidera w zestawieniu wydawnictw po raz kolejny przypada Ringier Axel Springer Polska. Media należące do grupy (Onet, Fakt, Plejada, Business Insider, Przegląd Sportowy, Forbes, Newsweek, Medonet, Noizz) cytowano łącznie blisko 9,9 tys. razy. Drugą lokatę zajmuje Agora. Redakcje należące do tego wydawnictwa (Gazeta Wyborcza, Radio ZET, TOK FM, Gazeta.pl, Sport.pl, Plotek, Radio Plus) odnotowały niemal 7,2 tys. wzmianek. Na trzecie miejsce podium wydawnictw awansuje Cyfrowy Polsat (Polsat News, Polsat, Interia, Pomponik, Polsat Sport, TV4) z liczbą ponad 6,5 tys. cytowań.

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne redakcje przeprowadzono na podstawie 62 388 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.

Badanie dotyczy okresu 1 – 30 czerwca 2024 roku.

O raporcie
Raport Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce tworzony jest na podstawie analizy materiałów z monitoringu prasy, radia, telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiają się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r.
Analiza obejmuje ponad 1700 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (m.in. TVP1, TVP2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVN Turbo, Polsat, Polsat News, Polsat News 2) i rozgłośniach radiowych (m.in. PR1, PR3, PR4, RDC, Radio Maryja, RMF FM, Radio Zet, TOK FM i Muzo.fm) oraz portale internetowe, na których regularnie pojawiają się nowe treści. Raport nie obejmuje materiałów z kanałów społecznościowych i komentarzy umieszczanych pod artykułami w portalach internetowych.

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów