MassiveMusic Warsaw stworzyła przełomowy sonic branding dla IKEA w Polsce. Projekt wykorzystuje unikalną koncepcję – to dźwięki kultowych produktów lidera branży meblarskiej stały się podstawą dla kompleksowego systemu identyfikacji dźwiękowej.
MassiveMusic postawiła sobie za cel stworzenie systemu dźwiękowej identyfikacji, który w kilku nutach wyrazi nie tylko claim Lepiej pomyślany dom, ale także wartości i filozofię marki. Efektem jest kompleksowy sonic branding, który obejmuje:
- główne logo dźwiękowe marki IKEA Poland
- Gen Z sonic logo – wariant skierowany do młodszych odbiorców
- wersję świąteczną logo dźwiękowego
- dwa utwory radiowe – kompozycje dedykowane kampaniom audio
- stickery dźwiękowe – krótkie formy do komunikacji w social media.
Dźwięki produktów jako DNA marki
Serce i dusza IKEA biją w jej produktach – to właśnie ich brzmienie stało się fundamentem nowej identyfikacji audio. MassiveMusic nagrała kilkadziesiąt przedmiotów z oferty IKEA, m.in. zabawki, pieprzniczki, porcelanowe i drewniane misy, donice, liczydła, firany, deski korkowe czy wiklinowe segregatory. Z tych nagrań powstało 250 sampli, które posłużyły do stworzenia zarówno sekcji rytmicznej, jak i charakterystycznych motywów melodycznych.
– IKEA to jeden z najciekawszych projektów, przy których pracowaliśmy w MassiveMusic – mówią zgodnie Mateusz Szmigiero, executive creative director, oraz Zofia Dutkowska, senior music creative w MassiveMusic Warsaw. – Szczególnym wyzwaniem, a zarazem najbardziej intrygującym elementem procesu, było przeniesienie hasła «Lepiej pomyślany dom» wraz ze wszystkim, co za sobą niesie – filozofią i wartościami marki – na abstrakcyjny język muzyczny. Znalezienie palety brzmień i dźwięków, które przetrwają próbę czasu – będą aktualne dzisiaj, za pięć i dziesięć lat – a jednocześnie wyróżnią się, będą wyraziste i z pazurem – podkreślają.
Dźwięki, które budują dom: metodologia i case study
Proces tworzenia sonic brandingu rozpoczął się od szczegółowej analizy dotychczasowej komunikacji muzycznej IKEA. Kluczowym elementem metodologii MassiveMusic Warsaw stało się jednak wsłuchiwanie się w brzmienie produktów IKEA. Integralną częścią projektu jest case study – film, w którym pomysłodawcy identyfikacji dźwiękowej, Mateusz Szmigiero i Zofia Dutkowska, pokazują, jak wspólnie z Marianną Kosch (senior music creative MassiveMusic Warsaw), wsłuchują się w dźwięki mebli i akcesoriów IKEA: foteli, krzeseł, szuflad i innych. Widać, jak grają na nich, stukają, wytupują rytmy – tworząc z codziennych odgłosów przedmiotów muzyczne DNA marki. To pozwoliło wypracować spójny, a jednocześnie zróżnicowany system identyfikacji dźwiękowej, który buduje emocjonalną więź z odbiorcą.
Sonic branding, który inspiruje
Nowy sonic branding został wdrożony na polskim rynku. – Z przyjemnością dzielimy się case study, które w nietuzinkowy sposób obrazuje naszą metodologię pracy i troskę, którą otoczyliśmy markę podczas przygotowywania jej sonic brandingu – jak podkreślają przedstawiciele MassiveMusic Warsaw.
Projekt wzbudził także entuzjazm w IKEA. – To inicjatywa, która pokazuje, jak kreatywne podejście do dźwięku może wynieść komunikację marki na zupełnie nowy poziom – zarówno w reklamie, jak i codziennym kontakcie z polskimi klientami – mówi Karolina Szabłowska, marketing communications manager w IKEA Polska. – W świecie, w którym dźwięk nieustannie nas otacza – od radia, przez TikToka, aż po spoty telewizyjne – konsekwencja w warstwie audio staje się równie istotna, jak spójność wizualna. Marka, która brzmi rozpoznawalnie i autentycznie, szybciej buduje emocjonalną więź i zapada w pamięć. Sonic branding to dziś nie tylko estetyka, ale strategiczne narzędzie zarządzania tożsamością marki w złożonym, wielokanałowym świecie – podkreśla Szabłowska.