Jak młode pokolenie ocenia pracę w branży digitalowej? Czy zaspokaja ona ich potrzeby i daje realne możliwości wpływu na otaczającą rzeczywistość? Pytania te zainspirowały IAB Polska do stworzenia IAB Point of Youth – nowej inicjatywy reprezentującej głos młodych w digitalu.
Praca w digital marketingu od lat uchodziła za jedno z najbardziej dynamicznych i atrakcyjnych środowisk zawodowych. Nowe technologie, szybkie tempo rozwoju, kreatywna praca i bezpośredni wpływ na rynek – to wszystko przyciągało rzesze młodych talentów marzących o pracy na styku trendów i technologii. Dziś jednak coraz więcej młodych ludzi, wchodzących na rynek pracy, patrzy na ten sektor z dystansem.
Młodzi specjaliści coraz częściej doświadczają wypalenia zawodowego. Krótkie deadline’y, praca w trybie ciągłego „zarządzania kryzysowego”, szybkie zmiany priorytetów i presja wyników sprawiają, że nawet najbardziej zaangażowani pracownicy po kilku latach zaczynają odczuwać frustrację, a zmęczenie codziennymi obowiązkami i kryzys przychodzi już znacznie wcześniej niż kiedyś.
Taki tryb pracy stoi w sprzeczności ze współczesnymi potrzebami. Dla młodego pokolenia, które wchodzi dziś na rynek pracy, coraz ważniejsze stają się aspekty takie jak równowaga między pracą a życiem prywatnym, etyczne działanie, wpływ społeczny i dobrostan w miejscu pracy. Tymczasem wiele organizacji marketingowych nadal funkcjonuje w modelu „agencja 24/7”, co stoi w sprzeczności z wartościami pokolenia Z. Dla młodych pracowników nie wystarczy już hasło „praca pełna wyzwań” – oczekują oni poczucia sensu wykonywanych zadań, zrównoważonego środowiska pracy i realnych możliwości rozwoju.
Ewolucja sztucznej inteligencji dodatkowo komplikuje sytuację. Duży udział AI w codziennej pracy marketingowca stał się faktem i dziś już nikt nie kwestionuje potrzeby nieustannego aktualizowania swoich kompetencji, aby nadążyć za technologicznymi zmianami. AI automatyzuje zadania, skraca procesy, ale jednocześnie wymaga nowych umiejętności, których nie sposób nauczyć się „raz na zawsze”. Dynamiczne zmiany mogą być sporą barierą dla osób, które stoją przed wyborem swojej drogi zawodowej, a w efekcie digital marketing przestaje być postrzegany jako stabilna ścieżka kariery.
Wreszcie, jak wynika z ostatnich danych*, wynagrodzenia w branży e-marketingu pozostają na relatywnie niskim poziomie, szczególnie w kontekście rosnących kosztów życia i wysokich wymagań stawianych pracownikom. Niskie płace w połączeniu z presją i niestabilnością sprawiają, że digital marketing jest zagrożony odpływem talentów do innych bardziej dochodowych, a zarazem przewidywalnych sektorów np. Technologicznego.
Głos młodych w digitalu: czas na redefinicję branży
Aby zachęcić młodych do pracy w marketingu, potrzebny jest szereg systematycznych zmian. Potrzebujemy nowego podejścia do zarządzania talentami, kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu i współpracy, systemowego wsparcia rozwoju kompetencji w erze AI oraz realnego docenienia pracy – nie tylko w słowach, ale i w liczbach.
W obliczu tych wyzwań oraz zauważalnych sygnałów pochodzących z rynku internetowego IAB Polska inicjuje projekt skierowany do młodych pracowników branży digital. Inicjatywę IAB Point of Youth (IAB POY) tworzą aktywni, zaangażowani przedstawiciele młodego pokolenia z firm członkowskich IAB Polska, którzy będą reprezentować nowy punkt widzenia w świecie reklamy cyfrowej. Założeniem projektu jest wspieranie osób rozpoczynających karierę w marketingu cyfrowym poprzez działania edukacyjne, networkingowe i społecznościowe.
– To, w jaki sposób dziś odpowiemy na wyzwania związane ze zmianą oczekiwań pokoleniowych, będzie mieć kluczowe znaczenie dla przyszłości całego sektora komunikacji cyfrowej. To młode pokolenie będzie w najbliższych latach kształtować branżę, gospodarkę i społeczeństwo. Dlatego naszym obowiązkiem – jako organizacji branżowej – jest nie tylko ich słuchać, ale również aktywnie wspierać oraz tworzyć dla nich warunki do rozwoju, które będą spójne z ich wartościami i potrzebami – mówi Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.
IAB POY skupia się na budowaniu otwartego środowiska, w którym młodzi marketerzy mogą rozwijać swoje kompetencje, dzielić się doświadczeniem i wzajemnie się wspierać. Kluczowym obszarem działalności IAB Point of Youth są własne kanały komunikacji w mediach społecznościowych, w których zespół będzie prezentować kulisy pracy w branży – od relacji z wydarzeń branżowych, przez wywiady z ekspertami, po zakulisowe materiały edukacyjne.
Integralną częścią inicjatywy jest budowa społeczności – IAB Point of Youth stawia na integrację i rozwój sieci kontaktów wśród młodych osób pracujących w digital marketingu. W tym celu będą organizowane meet-upy, wydarzenia networkingowe oraz akcje wspierające wymianę doświadczeń i tworzenie nowych możliwości współpracy.
– IAB Point Of Youth powstało z potrzeby stworzenia przestrzeni, w której młode osoby w branży marketingowej mogą czuć się bezpiecznie, swobodnie i autentycznie. Chcemy pokazać, że marketing cyfrowy to nie tylko KPI i deadline’y, ale przede wszystkim ludzie i relacje – komentuje Kaja Rud-Romańczyk, dyrektor ds. projektów specjalnych, IAB Polska i koordynatorka projektu IAB POY.
– Już teraz zachęcamy uczniów i studentów kierunków marketingowych, ekonomicznych i technologicznych do śledzenia naszych działań i aktywnego korzystania z nadchodzących inicjatyw. Digital to branża, która może być fajnym miejscem pracy dla ludzi pełnych pasji do tego, co robią. – dodaje Justyna Niciejewska, strategic planner w GoldenSubmarine, liderka teamu IAB POY.
Projekt ma ambicję stać się platformą wsparcia, inspiracji i rozwoju dla tych, którzy chcą kształtować przyszłość digital marketingu i już teraz poprawiać wizerunek branży, tak by stała się atrakcyjnym wyborem drogi zawodowej dla przyszłych kandydatów.