Według raportu TalentLMS „Gamification at Work”, aż 9 na 10 pracowników deklaruje większą produktywność w pracy w sytuacji, w której codzienne czynności zawodowe posiadałyby elementy grywalizacji. Nie dziwi więc, że niektóre firmy decydują się na wykorzystanie tych innowacyjnych mechanizmów nie tylko w celu zwiększenia lojalności pracowników, ale coraz częściej – do przybliżenia swoim klientom czy użytkownikom wartości wynikających z obranej strategii ESG.
Doskonałym przykładem jest Benefit Systems, firma z certyfikatem społecznej odpowiedzialności BCorp*, która od dwóch dekad w swoim charakterystycznym, sportowym stylu, aktywizuje użytkowników karty MultiSport, których jest w Polsce już 1,3 miliona. To właśnie dla nich od kilku lat organizowana jest Letnia Gra – grywalizacja motywująca do aktywnego stylu życia poprzez zabawę, a także poszerzająca wiedzę na temat korzyści zdrowotnych płynących z regularnej aktywności fizycznej. Aż 97 proc. jej użytkowników w specjalnej ankiecie przyznało także, że regularna aktywność fizyczna ma wpływ na zmniejszenie poziomu stresu w codziennym życiu.
Wzrost zainteresowania grywalizacją
Letnia Gra od lat z powodzeniem angażuje tysiące użytkowników kart MultiSport, przekonując, że sport to nie męczący obowiązek w drodze po zdrowie, ale przede wszystkim świetna forma zabawy, wpływająca na lepsze samopoczucie. To właśnie chęć zabawy przekonała co piątego uczestnika Letniej Gry do wzięcia w niej udziału, a dla ponad połowy (53 proc.) zadania związane z aktywnością fizyczną były najciekawszymi w całej grze.
Tegoroczna edycja pobiła rekord – już pierwszego jej dnia do gry dołączyło zdecydowanie więcej graczy niż w poprzednich edycjach. Łącznie w całej Letniej Grze udział wzięło o 69% użytkowników więcej niż w 2022 roku. Co piąty uczestnik przyznał, że udział w Letniej Grze stał się dla niego dodatkową motywacją do aktywności sportowej. Przez całe lato akcja skutecznie mobilizowała Polaków do aktywności w partnerskich i własnych obiektach sportowych Benefit Systems, których obecnie jest ponad 4800 w całym kraju. W trakcie dziewięciu tygodni Letniej Gry uczestnicy przeprowadzili łącznie ponad 807 tys. treningów, mając do dyspozycji 40 różnych aktywności dostępnych w ramach karty MultiSport – od zajęć fitness, po siatkówkę plażową, baseny odkryte czy kajaki.
Trenuj i zdobywaj nagrody
Letnia Gra to nie tylko mobilizacja do aktywności poprzez zabawę, ale także możliwość zdobywania atrakcyjnych nagród w zamian za zebrane w grywalizacji punkty. W programie premiowane są różnorodne formy zaangażowania, takie jak odwiedzanie nowych obiektów sportowych, regularność w treningach, uczestnictwo w edukacyjnych quizach oraz lektura specjalistycznych artykułów na temat aktywnego stylu życia.
W tegorocznej edycji, w ramach zbierania punktów na nagrody, gracze mieli również okazję dołączyć do edukacyjnej strefy z kursami online Zaprojektuj Formę. Wraz z MultiSport współtworzą ją doświadczeni eksperci od wellbeingu w ramach 6 kategorii związanych ze zdrowym stylem życia: trening, odchudzanie, zdrowie, zdrowe odżywianie, regeneracja i pierwsze wizyty w obiektach sportowych.
– Doskonale wiemy, że same slogany typu „sport to zdrowie” już nie wystarczą, aby skutecznie zachęcić do regularnego ruchu, dlatego w aktywizacji naszych użytkowników dodatkowo stawiamy na kompleksową edukację w zakresie zdrowego i aktywnego życia. Dzięki Zaprojektuj Formę i dostępnym kursom z praktyczną wiedzą, nasi użytkownicy mogą m.in. dostać gotowe instrukcje, jak bezpiecznie i efektywnie trenować w obiektach, zapoznać się z technikami treningu bez zadyszki, nauczyć się utrzymywać zdrową postawę, zaprojektować własną dietę, poznać techniki udanego snu, a nawet nauczyć się prawidłowo oddychać – mówi Dorota Szostek-Rejowska, dyrektor marketingu w Benefit Systems.
„Dobry MultiUczynek” i pomaganie poprzez sport
Punkty za aktywność można co roku przekazywać także na cele charytatywne w ramach programu Benefit Systems „Dobry MultiUczynek”. W tegorocznej edycji, dzięki zaangażowaniu i aktywności MultiSportowców, udało się wesprzeć aż trzy fundacje: Atalaya, Senior w Koronie oraz Rozwój Integracja Sport. Uczestnicy Letniej Gry przekazali łącznie 9 milionów punktów, co przekłada się na wsparcie finansowe w wysokości 90 tys. złotych, przydzielone po równo, po 30 tys. złotych, dla każdej z wymienionych fundacji.
– Jesteśmy ogromnie dumni i wdzięczni społeczności MultiSportowców, którzy wykazując się nie tylko aktywnością, ale także hojnością i zaangażowaniem, podjęli szlachetną decyzję o przekazaniu części swoich punktów na cele charytatywne. Zamienimy te punkty na środki finansowe, które trafią bezpośrednio do ich potrzebujących – podsumowuje Dorota Szostek-Rejowska z Benefit Systems.
* W 2018 r. Benefit Systems jako pierwsza spółka publiczna w Europie Środkowo-Wschodniej otrzymała certyfikat B Corp. Do grona firm Benefit Corporation zalicza się organizacje, które w model swojej działalności wpisały zasady społecznej odpowiedzialności biznesu, angażują się w rozwiązywanie najważniejszych problemów społecznych, a podstawą ich funkcjonowania jest partnerski i etyczny model współpracy ze wszystkimi swoimi interesariuszami.