Co roku sezon przedświątecznych zakupów to kluczowy okres sprzedażowy dla Grupy Empik jako głównej destynacji prezentowej w Polsce. Spółka podsumowuje wyniki za okres październik-grudzień 2024 roku.
W ostatnim kwartale roku liczba zamówień na Empik.com wzrosła o niemal 20 proc., a w samym grudniu o blisko 30 proc. względem 2023 roku. Miało to również odzwierciedlenie w rosnącym zasięgu platformy – w grudniu Empik.com odwiedziło niemal 11 mln realnych użytkowników, co oznaczało wzrost o ponad 15 proc. rok do roku i umocniło pozycję Empiku w TOP4 polskiego e-commerce (Gemius/Mediapanel XII 2024). Istotną rolę odegrała tu aplikacja Empik, która przyciągnęła o ponad 40 proc. więcej użytkowników w grudniu (MoM) i ugruntowała swoje miejsce w czołówce najlepszych aplikacji zakupowych w Polsce.
W 2024 roku lider omnichannel zanotował także rekordowy Black Friday z niemal 100 proc. dynamiką na Empik.com w porównaniu z rokiem poprzednim. Szczytowym dniem przedświątecznych zakupów był jednak 16 grudnia – tego dnia klienci złożyli na Empik.com ponad 214 tys. zamówień i kupili w ten sposób ponad 335 tys. sztuk produktów z oferty Empiku i sprzedawców Empik Marketplace. W efekcie spółka zamknęła dzień generując 25,8 mln GMV, co najlepiej ilustruje skalę i rolę Empiku jako głównej destynacji prezentowej.
Siłą napędową rozwoju platformy Empik.com pozostaje Empik Marketplace, którego udział w GMV Grupy stale rośnie. Dziś marketplace odpowiada już za niemal 50 proc. całej sprzedaży online. Tylko w czwartym kwartale sprzedawcy zewnętrzni zrealizowali ponad 2 mln zamówień. Pozwoliło to zamknąć grudzień z blisko 80 proc. wzrostem sprzedaży w modelu marketplace rok do roku.
Salony pozostają nieodłącznym elementem omnikanałowego ekosystemu Empiku – również w sezonie świątecznym to najchętniej wybierana metoda dostawy zamówień z Empik.com. Koniec roku należał także do intensywnych w obszarze ekspansji – w czwartym kwartale sieć powiększyła się o 7 nowych lokalizacji. Spośród nich na szczególną uwagę zasługuje flagowy Empik Marszałkowska w dawnym pawilonie Cepelii, do którego warszawiacy masowo ruszyli na świąteczne zakupy.
Kolejny rok z rzędu Empik może się także pochwalić wysokimi wskaźnikami satysfakcji (NPS), plasującymi spółkę w rynkowej czołówce. W czwartym kwartale – najgorętszym okresie sprzedażowym – poziom zadowolenia klientów odwiedzających salony przekroczył 80 punktów, a na Empik.com osiągnął poziom niemal 77 punktów.
Zaufanie i siła modelu biznesowego
Koniec 2024 roku dla Grupy Empik to także kolejny ważny krok w stronę dalszego rozwoju. Spółka zawarła nowe umowy finansowe na łączną kwotę 350 mln zł. Suma finansowania obejmuje kredyt długoterminowy oraz kredyt rewolwingowy w wysokości odpowiednio 230 mln oraz 120 mln.
W konsorcjum banków, które udzieliły finansowania Grupie Empik znalazło się pięć instytucji: BNP Paribas Bank Polska S.A., Santander Bank Polska S.A, PKO Bank Polski S.A., Bank Gospodarstwa Krajowego oraz mBank S.A.
– Chociaż 2024 r. upłynął pod znakiem wielu wyzwań na rynku, za nami kolejny rok dwucyfrowych wzrostów, a w szczególności mocny sprzedażowo czwarty kwartał. Zwieńczeniem tego roku były zawarte umowy finansowe. Bardzo nas cieszy, że renomowane instytucje bankowe darzą nas zaufaniem i, tak jak my, wierzą w sukces obranej przez nas strategii, potencjał rozwoju i siłę całego ekosystemu Grupy – podkreśla Piotr Świątek, dyrektor finansowy, członek zarządu Grupy Empik. – Co istotne, z uwagi na dotychczasowy dobry standing finansowy i ujemny tzw. dług netto, po nowym finansowaniu Empik utrzyma bardzo umiarkowany poziom zadłużenia, zyskując nowe możliwości – dodaje.
Pozyskane środki zostaną przeznaczone na finansowanie ogólnych celów korporacyjnych. W szczególności pozwolą dalej umacniać pozycję wiodącego, polskiego multikategoryjnego gracza, lidera sprzedaży omnikanałowej i jednej z czołowych marek konsumenckich. Wśród strategicznych priorytetów można wyróżnić dalszy rozwój unikatowego ekosystemu Empiku – platformy e-commerce, z naciskiem na Empik Marketplace, i sieci stacjonarnej, która według planów ekspansji w 2025 roku zbliży się do 400 lokalizacji, a także dalszą rozbudowę oferty w ramach ponad 20 kategorii produktowych dostępnych w salonach i na Empik.com. To wszystko napędzane innowacją i inwestycjami w technologię.