Google usunął 5,1 miliarda fałszywych reklam w 2024 roku [raport]

Z najnowszego raportu Google na temat bezpieczeństwa reklam wynika, że w 2024 roku firma zablokowała lub usunęła ponad 5,1 miliarda reklam naruszających zasady ekosystemu reklamowego, w tym 10,7 miliona reklam politycznych. Zawieszono także ponad 39,2 miliona kont reklamodawców.

Coroczny raport Google na temat bezpieczeństwa reklam (Ads Safety Report) podsumowuje najważniejsze działania podejmowane w celu ochrony użytkowników, wydawców i reklamodawców oraz przeciwdziałania nadużyciom w ekosystemie reklamowym. Od lat kluczową rolę w wykrywaniu naruszeń odgrywają duże modele językowe (LLM), których ciągły rozwój pozwala na coraz skuteczniejsze i bardziej precyzyjne egzekwowanie zasad w skali globalnej.

Ponad 5,1 miliarda usuniętych reklam

W 2024 roku Google zablokował ponad 5,1 miliarda reklam naruszających zasady, a także ograniczył widoczność kolejnych 9,1 miliarda. Jednocześnie zawieszono ponad 39,2 miliona kont reklamodawców, które nie spełniały obowiązujących wymagań.

Ponadto Google zablokował lub ograniczył wyświetlanie reklam na ponad 1,3 miliarda stron wydawców, a w przypadku ponad 220 tysięcy witryn wprowadzono egzekwowanie zasad na poziomie całej strony. 

Firma nieustannie aktualizuje swoje zasady dotyczące reklam i wydawców, aby jeszcze lepiej chronić użytkowników i użytkowniczki. Tylko w 2024 roku wprowadzono ponad 30 aktualizacji zasad, by ekosystem reklamowy stawał się jeszcze bardziej transparentny i odpowiedzialny.

Zasada wprowadzania użytkowników w błąd to jedna z reguł, które Google uaktualnił w poprzednim roku. Reklamy generowane przez sztuczną inteligencję i wykorzystujące wizerunek osób publicznych to coraz popularniejsze nadużycie nieuczciwych reklamodawców. Aby ograniczyć ten proceder, Google stworzył specjalistyczny zespół ponad 100 ekspertek i ekspertów, odpowiedzialnych za opracowanie nowych rozwiązań. Dzięki temu możliwe stało się szybsze i bardziej zdecydowane zawieszanie kont, naruszających tę zasadę. W efekcie na stałe zablokowano ponad 700 tysięcy kont reklamodawców, co doprowadziło do 90-procentowego spadku tego rodzaju nadużyć w skali roku.

Wpływ AI na bezpieczeństwo reklam

W ubiegłym roku Google skupił się na rozwój dużych modeli językowych (LLM) i wdrożył ponad 50 ulepszeń, które pozwoliły skuteczniej i precyzyjniej egzekwować zasady reklamowe w szerokiej skali. Dzięki temu zespoły odpowiedzialne za bezpieczeństwo mogły skoncentrować się na złożonych i skomplikowanych naruszeniach, a same modele otrzymały więcej danych do wytrenowania. To umożliwiło lepsze reagowanie na zagrożenia.

Obecnie sztuczna inteligencja nie tylko pomaga w wykrywaniu fałszywych i niezgodnych z zasadami reklam, ale również pozwala na proaktywne działania. Dzięki niej zespoły Google są w stanie szybciej identyfikować i blokować nieuczciwych reklamodawców już na etapie zakładania konta – w 2024 roku zawieszono łącznie ponad 39,2 miliona kont.

Dbałość o integralność wyborów

W 2024 roku w wielu miejscach na świecie odbywały się wybory, dlatego działania Google koncentrowały się na ochronie integralności wyborów i użytkowników przed dezinformacją polityczną. Rozszerzono obowiązek weryfikacji tożsamości i przejrzystości dla reklamodawców publikujących reklamy wyborcze w kolejnych krajach i regionach. W reklamach zaczęły pojawiać się oznaczenia „Opłacone przez”, a użytkownicy zyskali dostęp do publicznego raportu przejrzystości, który umożliwia sprawdzenie, kto finansuje daną kampanię. 

Ponadto Google jako pierwsza firma na świecie wprowadził obowiązek informowania o treściach wygenerowanych przez AI w reklamach wyborczych – to kolejny krok w kierunku zapewnienia przejrzystości i zaufania w procesie demokratycznym. Tylko w 2023 roku zweryfikowano ponad 8900 nowych reklamodawców politycznych, a z platformy usunięto 10,7 miliona reklam pochodzących z niezweryfikowanych kont. Firma nadal konsekwentnie egzekwowała globalne zasady dotyczące fałszywych twierdzeń związanych z wyborami.


Pełny raport Ads Safety Report 2024 znajduje się pod tym linkiem.