Google: Dla 89% polskich MŚP reklama spersonalizowana online to możliwość rozwoju [raport]

Z najnowszego raportu „Reklamy cyfrowe w UE i Wielkiej Brytanii”, przygotowanego przez Centre for Information Policy Leadership i Public First dla Google, wynika, że spersonalizowane reklamy znacznie wpływają na rozwój i konkurencyjność polskich małych i średnich przedsiębiorstw. 89% z nich zawdzięcza wzrost przychodów reklamom spersonalizowanym, a aż 76% twierdzi, że bez reklamy spersonalizowanej pozyskiwanie klientów byłoby bardzo trudne lub wręcz niemożliwe.

Raport „Reklamy cyfrowe w UE i Wielkiej Brytanii” to analiza wpływu spersonalizowanych reklam internetowych na rozwój i konkurencyjność, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw. Opracowane przez Centre for Information Policy Leadership (CIPL) i Public First, badanie opiera się na odpowiedziach 4287 europejskich MŚP z 13 krajów. Znaczna część z nich (86%) podkreśla, że reklamy spersonalizowane mają kluczowy wpływ na ich rozwój i przychody, gdyż dzięki nim firmy skuteczniej docierają do klientów i wyróżniają się na rynku. Czy tę perspektywę podzielają pracownicy polskich MŚP?

Reklama internetowa a MŚP

W raporcie przebadano 485 osób decyzyjnych pracujących w polskich firmach. 71% z nich twierdzi, że zwrot z inwestycji (ROI) w reklamę internetową jest wyższy niż w przypadku tradycyjnych reklam drukowanych, a 60% uważa, że przewyższa ona efektywność reklamy telewizyjnej. To dowód na to, że zmieniające się nawyki konsumentów i rozwój narzędzi marketingowych online wpływają na decyzje biznesowe, czyniąc reklamę online atrakcyjniejszą i skuteczniejszą.

Przedsiębiorcy i przedsiębiorczynie podkreślają, że taka reklama ma dla nich wymiar nie tylko promocyjny, ale również strategiczny. Ponad 61% badanych wskazało, że dzięki niej udało im się pozyskać nowych klientów, a 32% wykorzystuje ją do ekspansji na nowe rynki. Co więcej, ponad połowa (53%) ankietowanych przyznaje, że reklamy online przyczyniły się do wzrostu ich przychodów. W efekcie wielu przedsiębiorców jest zgodnych co do tego, że ich firmy byłyby mniej rentowne bez inwestycji w reklamę internetową.

Oferta dla specyficznej grupy klientów

Szczególnie ważną dla przedsiębiorców formą reklamy internetowej jest reklama spersonalizowana, czyli dostarczanie użytkownikom i użytkowniczkom trafniejszych treści reklamowych. Dzięki nim aż 89% przedstawicieli MŚP odnotowało wzrost swoich ogólnych przychodów w ciągu ostatniego roku.

Dla wielu małych i średnich firm personalizacja reklam to nie tylko sposób na lepszą sprzedaż, ale także narzędzie pozwalające na skuteczną konkurencję z większymi podmiotami na rynku – tak uważa 79% badanych. Połowa polskich MŚP prowadzi swoją działalność, kierując ofertę do bardzo konkretnej i specyficznej grupy klientów, przez co spersonalizowane kampanie stają się kluczowym elementem strategii sprzedażowej. Potwierdzają to również dane: 60% ankietowanych uważa je za skuteczniejsze od reklam kontekstowych w docieraniu do ich odbiorców, a 42% wskazuje ich wpływ na zwiększenie rozpoznawalności marki. Dodatkowo, 43% firm deklaruje, że reklamy spersonalizowane przyniosły im wyższy zwrot z wydatków reklamowych.

Reklama spersonalizowana przynosi korzyści zarówno użytkownikom, jak i reklamodawcom. Użytkownicy otrzymują bardziej angażujące i dopasowane do ich zainteresowań komunikaty, natomiast reklamodawcy zyskują efektywniejsze narzędzie marketingowe. Należy pamiętać, że reklamodawcy są zobowiązani do przestrzegania zasad kierowania reklam w ekosystemie Google. Reklamy niespełniające naszych zasad mogą zostać skierowane do poprawy, zawieszone lub usunięte – mówi Dorota Bigo-Sułowska, strategic partnership lead, Google.

Rola AI w reklamie

Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa z optymizmem patrzą na rozwój technologii w reklamie internetowej. Aż 91% firm wierzy, że spersonalizowana reklama będzie kluczowym elementem wspierającym rozwój ich biznesu. Dynamiczny rozwój narzędzi pomiarowych i możliwości AI otwierają nowe perspektywy, które pozwolą firmom na lepsze zarządzanie kampaniami i skuteczniejsze dotarcie do klientów.

Sztuczna inteligencja to dla wielu firm nie tylko przyszłość, ale już teraźniejszość. 35% przedsiębiorców widzi w AI szansę na oszczędność przy tworzeniu treści i kreacji reklamowych, co pozwala na optymalizację kosztów i zwiększenie efektywności działań marketingowych. Z kolei 31% respondentów liczy na poprawę wydajności swoich zespołów marketingowych dzięki AI.

Gdyby zakazano reklam spersonalizowanych

Przedstawiciele polskich MŚ zgodnie podkreślają, że możliwość korzystania ze spersonalizowanych reklam jest ważna dla ich działalności. Gdyby ten rodzaj reklam został zakazany, 76% ankietowanych spodziewałoby się znaczących trudności w dotarciu do klientów, połowa badanych przewidywałaby spadek przychodów, a 31% także wzrost kosztów marketingowych.

Dla wielu przedsiębiorców oznaczałoby to konieczność podejmowania trudnych decyzji finansowych: 24% rozważałoby redukcję zatrudnienia, a 25% zamknięcie części placówek lub relokację. Ponadto 56% firm byłoby zmuszonych do podniesienia cen swoich produktów i usług.

Odpowiedzi respondentów pokazują, jak istotną rolę w dobrym funkcjonowaniu ich biznesów odgrywają reklamy spersonalizowane. Dla małych i średnich przedsiębiorstw ten typ reklamy to nie tylko narzędzie marketingowe, ale często wręcz fundament ich działalności. Ewentualny zakaz reklam spersonalizowanych, i w konsekwencji spełnienie obaw przedsiębiorców dotyczących redukcji etatów czy zamknięcia placówek, odbiłby się negatywnie na rozwoju gospodarczym i konkurencyjności – zauważa Dorota Bigo-Sułowska, strategic partnership lead, Google.