Google Cloud przedstawia kluczowe rozwiązania w dziedzinie sztucznej inteligencji na konferencji Next ‘25

Podczas konferencji Google Cloud Next ‘25, Google Cloud zaprezentował postępy w zakresie wdrażania AI w firmach. W trakcie wydarzenia ogłoszono szereg nowych rozwiązań w pełni zintegrowanym ekosystemie technologii AI.

Potencjał sztucznej inteligencji jest bezprecedensowy – to coś, czego nigdy wcześniej nie doświadczyliśmy. Ma moc realnie poprawiać jakość życia, zwiększać produktywność i całkowicie odmieniać sposób działania firm w skali, którą wcześniej trudno było sobie wyobrazić – powiedział Thomas Kurian, CEO Google Cloud. – Google od ponad 20 lat wykorzystuje uczenie maszynowe w swoich produktach, a nasze inwestycje w AI są mocno zakorzenione w naszej misji: porządkowania informacji z całego świata i uczynienia ich powszechnie dostępnymi i użytecznymi. W ramach Google Cloud rozszerzamy tę misję, traktując AI jako najpotężniejsze narzędzie, które może pomóc naszym klientom, deweloperom i partnerom w realizacji ich celów – dodał.

Google WAN: sieć nowej generacji oparta na sztucznej inteligencji, stworzona na erę Gemini

Sieć Google działa z „prędkością Google” – praktycznie bez opóźnień – obsługując kluczowe usługi, takie jak Gmail, Zdjęcia czy Wyszukiwarka, dla miliardów użytkowników na całym świecie. Obejmuje ponad 200 krajów i terytoriów, a jej podstawę stanowi ponad trzy miliony kilometrów światłowodów. To infrastruktura na skalę globalną, na której trenowany jest najpotężniejszy model Google – Gemini.

Podczas tegorocznej konferencji Google Cloud Next, Google ogłosił, że jego globalna, prywatna sieć jest teraz dostępna dla przedsiębiorstw na całym świecie. Cloud Wide Area Network – w skrócie WAN – została zoptymalizowana pod kątem wydajności aplikacji i zapewnia ponad 40% szybsze działanie, jednocześnie obniżając całkowity koszt posiadania nawet o 40%.

AI Hypercomputer: wysoka moc obliczeniowa

AI Hypercomputer od Google Cloud to przełomowy system superkomputerowy, który łączy w sobie zaawansowany sprzęt, oprogramowanie oraz elastyczne modele użytkowania. Został precyzyjnie zaprojektowany, by uprościć wdrażanie sztucznej inteligencji, radykalnie zwiększyć wydajność i zoptymalizować koszty. Podczas konferencji Cloud Next ogłoszono kilka kluczowych nowości, w tym:

  • Wprowadzenie TPU Ironwood: siódma generacja układów TPU od Google to najpotężniejsze i największe TPU, oferujące ponad dziesięciokrotny wzrost wydajności w porównaniu z poprzednią generacją wysokowydajnych układów. Każdy zestaw (pod) zawiera ponad 9000 chipów i zapewnia zawrotną moc obliczeniową na poziomie 42,5 eksaflopa. Ironwood został stworzony z myślą o obsłudze najbardziej zaawansowanych modeli generatywnej AI, takich jak Gemini 2.5, których potrzeby obliczeniowe rosną w błyskawicznym tempie.
  • Szerokie Opcje GPU: Google Cloud oferuje klientom jeszcze większą elastyczność w doborze sprzętu do zastosowań AI, udostępniając maszyny wirtualne A4 i A4X oparte na procesorach graficznych NVIDIA B200 i GB200. Google będzie również pierwszym dostawcą chmurowym na świecie, który wprowadzi do oferty również najnowszą generację GPU od NVIDIA – układy Vera Rubin.
  • Gemini na Google Distributed Cloud (GDC): GDC przenosi modele Google do środowisk lokalnych. Nawiązaliśmy współpracę z NVIDIA, aby udostępnić Gemini na systemach NVIDIA Blackwell, z firmą Dell jako kluczowym partnerem, dzięki czemu może być używany lokalnie w środowiskach odizolowanych i połączonych. Uzupełnia to nasz produkt GDC działający w środowisku odizolowanym (air-gapped), który jest teraz autoryzowany do tajnych i ściśle tajnych misji Rządu Stanów Zjednoczonych, w którym dostępny jest Gemini, zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa i zgodności.

Zaawansowane modele Google DeepMind w ofercie chmurowej Google

W oparciu o przełomowe osiągnięcia naukowe Google DeepMind, Google Cloud dynamicznie rozwija własne modele AI nowej generacji, oferując szerokie portfolio rozwiązań zaprojektowanych z myślą o zróżnicowanych potrzebach klientów z różnych branż.

  • Modele Gemini 2.5: Modele Gemini 2.5 to modele myślowe, które potrafią prowadzić rozumowanie przed udzieleniem odpowiedzi, co przekłada się na wyższą dokładność i lepszą jakość wyników. Dwa tygodnie temu w wersji public preview udostępniliśmy model Gemini 2.5 Pro na platformie Vertex AI, a dziś Google Cloud ogłosił, że dołącza do niego także model Gemini 2.5 Flash. Flash to idealne rozwiązanie do codziennych zastosowań – zwłaszcza tam, gdzie liczy się szybkość reakcji, np. w obsłudze dużej liczby zapytań klientów, w czasie rzeczywistym, przy tworzeniu podsumowań lub błyskawicznym dostępie do dokumentów. Co istotne, Gemini 2.5 Flash dopasowuje głębokość rozumowania do złożoności zapytania, a organizacje mogą elastycznie zarządzać jego wydajnością – także pod kątem budżetu.
  • Ulepszenie modeli Google AI: wśród nowości znalazły się aktualizacje dla Imagen 3, oferującego jeszcze wyższą jakość generowania i uzupełniania obrazów; Chirp 3, który umożliwia tworzenie unikalnych głosów na podstawie zaledwie 10 sekund nagrania oraz oddzielanie mówców w transkrypcjach wieloosobowych; Lyria – pierwszego na rynku modelu tekst-do-muzyki gotowego do zastosowań komercyjnych; oraz Veo 2 – zaawansowanej platformy do generowania i edycji wideo, wspierającej m.in. inpainting, outpainting, kontrolę efektów filmowych i interpolację ujęć.
  • Postęp w odkryciach naukowych: modele AlphaFold 3 i WeatherNext są już dostępne w Vertex AI Model Garden, umożliwiając organizacjom ich dostosowywanie i wdrażanie do zastosowań badawczych i przemysłowych.

Vertex AI: kompleksowa platforma z AI do tworzenia aplikacji

Vertex AI to kompleksowa platforma Google Cloud do tworzenia i zarządzania aplikacjami oraz agentami AI, a także do trenowania i wdrażania modeli. Najnowsze usprawnienia Vertex AI zwiększają możliwości klientów w zakresie skutecznego zarządzania inicjatywami związanymi ze sztuczną inteligencją. Wśród nowości znajdują się m.in.:

  • Ponad 200 modeli w Vertex AI Model Garden: klienci mogą uzyskać dostęp do modeli Google, modeli firm trzecich, takich jak Anthropic, AI21, Mistral, CAMB.AI i Qodo, a także do pełnego portfolio modeli open source opracowanych przez Allen Institute. Platforma umożliwia również bezpieczne trenowanie i dostrajanie modeli bazowych – zarówno tych własnych, jak i zewnętrznych – z wykorzystaniem danych organizacji, z zachowaniem pełnej kontroli i zgodności z wymogami bezpieczeństwa.
  • Grounding w bardziej zaufanych źródłach: Vertex AI umożliwia teraz powiązanie odpowiedzi agentów z danymi z Google Maps, co zapewnia ich aktualność i zgodność z kontekstem lokalizacyjnym. Platforma obsługuje również dodatkowe źródła zewnętrzne, takie jak Cotality, Dun & Bradstreet, HG Insights, S&P Global oraz ZoomInfo – zwiększając precyzję i użyteczność odpowiedzi w zastosowaniach biznesowych.
  • Vertex AI Dashboard i Model Optimizer: Vertex AI Dashboards daje organizacjom pełniejszy wgląd w działanie systemów AI dzięki możliwości monitorowania wykorzystania zasobów, przepustowości, opóźnień oraz szybkiego rozwiązywania problemów. Z kolei Vertex AI Model Optimizer, oparty na unikalnej wiedzy Google o modelach Gemini, automatycznie kieruje zapytania do najbardziej efektywnego modelu i narzędzi – w zależności od priorytetów danej organizacji, takich jak jakość, szybkość działania czy koszt.
  • Live API: aby umożliwić w pełni konwersacyjne interakcje w czasie rzeczywistym, Live API pozwala na przesyłanie strumieniowe dźwięku i obrazu bezpośrednio do Gemini. Otwiera to nowe możliwości dla immersyjnych, multimodalnych aplikacji nowej generacji.

Vertex AI: możliwość tworzenia ekosystemu wielu agentów

Vertex to najbardziej otwarta platforma AI dla deweloperów dostępna w chmurze – i jedyna, która już dziś oferuje rozwiązania oparte na współpracy wielu agentów AI. Nowe funkcje wprowadzone na platformie mają pomóc klientom w budowie ekosystemu opartego na wielu agentach – niezależnie od tego, na jakim etapie rozwoju AI się znajdują i z jakiego stosu technologicznego korzystają:

  • Agent Development Kit (ADK) – to otwartoźródłowy framework, który upraszcza tworzenie zaawansowanych systemów opartych na współpracy wielu agentów AI, zachowując jednocześnie pełną kontrolę nad ich zachowaniem. Dzięki ADK można stworzyć agenta w mniej niż 100 liniach intuicyjnego kodu. Narzędzie obsługuje także Model Control Protocol (MCP), który pozwala łatwo integrować dostępne narzędzia.
  • Protokół Agent2Agent (A2A) – Google Cloud jako pierwszy dostawca chmurowy wprowadził otwarty protokół Agent2Agent, który umożliwia agentom AI komunikację niezależnie od wykorzystywanej technologii. Ponad 50 partnerów – w tym m.in. Accenture, Box, Deloitte, Salesforce, SAP, ServiceNow i TCS – współtworzy ten standard, dzieląc wspólną wizję rozwoju środowisk wieloagentowych.
  • Agent Garden – zestaw gotowych do użycia przykładów i narzędzi dostępnych bezpośrednio w ramach ADK. Umożliwia łączenie agentów z ponad 100 gotowymi konektorami, własnymi interfejsami API, workflowami integracyjnymi oraz danymi przechowywanymi w systemach chmurowych, takich jak BigQuery czy AlloyDB.
  • Interoperacyjność – z Vertex AI klienci mogą z łatwością zarządzać agentami zbudowanymi w różnych frameworkach, takich jak LangGraph czy Crew AI. Google Cloud ogłosił również możliwość tworzenia agentów AI bezpośrednio na bazie danych NetApp – bez potrzeby ich kopiowania. Niezależnie od tego, w jaki sposób organizacje zdecydują się budować swoich agentów, Google Cloud umożliwia integrację z czołowymi firmami dostarczającymi aplikacje i dane korporacyjne.

Google Agentspace: AI w rękach każdego pracownika

Po raz pierwszy ogłoszony w grudniu 2024 roku, Google Agentspace łączy w sobie jakość wyszukiwania klasy Google, konwersacyjną sztuczną inteligencję, możliwości modeli Gemini oraz agentów firm trzecich. Platforma ta umożliwia pracownikom łatwe wyszukiwanie i syntezę informacji wewnątrz organizacji, prowadzenie rozmów z agentami AI oraz podejmowanie działań bezpośrednio w aplikacjach biznesowych. Podczas Cloud Next ogłoszono szereg nowości w ramach Agentspace, w tym:

  • Integracja z Chrome Enterprise: Umożliwia to pracownikom wyszukiwać i uzyskiwać dostęp do wszystkich zasobów firmowych bezpośrednio z poziomu paska wyszukiwania w Chrome, co upraszcza codzienne procesy i zwiększa produktywność.
  • Galeria Agentów: Zapewnia pracownikom jeden widok dostępnych agentów w całym przedsiębiorstwie, w tym agentów od Google, zespołów wewnętrznych i partnerów – ułatwiając odkrywanie i korzystanie z agentów.
  • Projektant Agentów: interfejs typu no-code do tworzenia własnych agentów, którzy automatyzują codzienne zadania lub wspierają zdobywanie wiedzy. Agent Designer pozwala pracownikom – niezależnie od poziomu wiedzy technicznej – łatwo dostosować agentów do indywidualnych potrzeb i procesów pracy.
  • Agent Generowania Pomysłów: wykorzystuje mechanizm turniejowy do oceniania i porządkowania pomysłów według wcześniej zdefiniowanych kryteriów. Pomaga pracownikom rozwijać i doskonalić koncepcje, wspierając burze mózgów oraz rozwiązywanie problemów.
  • Agent Dogłębnych Badań: eksploruje złożone tematy w imieniu użytkownika i dostarcza wyniki w formie przejrzystego, kompleksowego raportu, gotowego do dalszego wykorzystania.
  • Wyszukiwanie Google Agentspace w środowisku GDC: funkcja, która trafi do publicznej wersji testowej w III kwartale 2025 roku, zapewni pracownikom dostęp do wszystkich firmowych danych w jednym miejscu – w sposób bezpieczny i zgodny z uprawnieniami dostępu.

Google Workspace: produktywność wspierana przez sztuczną inteligencję

Gemini to nie tylko jeden z najnowocześniejszych modeli AI na rynku – to także silnik napędzający nasze własne produkty, w tym Google Workspace, czyli zestaw popularnych aplikacji takich jak Gmail, Dokumenty, Dysk czy Meet. Innowacje w Workspace jeszcze mocniej wspierają użytkowników w codziennej pracy:

  • Pomóż mi przeanalizować: ta funkcja zamienia Arkusze Google w Twojego osobistego analityka biznesowego. Inteligentnie identyfikuje kluczowe wnioski z danych – bez konieczności ręcznego formułowania zapytań – umożliwiając podejmowanie trafnych decyzji w oparciu o dane.
  • Audio podsumowania w Dokumentach: dzięki nowej funkcji możesz wygenerować wysokiej jakości, naturalnie brzmiące nagrania audio streszczające treść dokumentu – idealne w formie podcastów lub prezentacji.
  • Google Workspace Flows: to narzędzie do automatyzacji codziennej pracy i powtarzalnych zadań, takich jak zatwierdzanie wniosków, zbieranie informacji o klientach, porządkowanie skrzynki mailowej, podsumowywanie agendy dnia i wiele więcej.

Google Security: cyberbezpieczeństwo wspierane przez AI

W obliczu dzisiejszych zagrożeń cybernetycznych organizacje szukają najskuteczniejszych, a zarazem najprostszych sposobów, by uczynić Google częścią swojego zespołu ds. bezpieczeństwa. Najnowsze rozwiązania Google mają pomóc firmom w znacznym wzmocnieniu kluczowych zdolności obrony przed cyberatakami:

  • Google Unified Security (GUS): GUS, wspierany przez Gemini, usprawnia każdy etap pracy specjalisty ds. bezpieczeństwa. Tworzy jednolitą, skalowalną i łatwą w przeszukiwaniu warstwę danych zabezpieczających całą powierzchnię ataku. Zapewnia widoczność oraz możliwość wykrywania i reagowania – w sieciach, na urządzeniach końcowych, w chmurze i aplikacjach. Dane bezpieczeństwa są automatycznie wzbogacane o najnowsze informacje wywiadowcze o zagrożeniach od Google, co pozwala skuteczniej wykrywać zagrożenia i nadawać im priorytety.
  • Agent do klasyfikacji alertów: przeprowadza dynamiczne analizy zgłoszeń w imieniu użytkownika. Bada kontekst każdego alertu, zbiera powiązane informacje i podejmuje decyzję wraz z pełną historią dowodów i uzasadnieniem werdyktu.
  • Agent do analizy złośliwego oprogramowania: sprawdza, czy dany kod jest bezpieczny czy potencjalnie szkodliwy. Bazując na technologii Code Insight, potrafi analizować podejrzane fragmenty kodu, a także tworzyć i uruchamiać skrypty do ich odszyfrowania i interpretacji.

To wyjątkowy moment, by pracować z tak przełomowymi technologiami. W Google jesteśmy głęboko zaangażowani we wspieranie klientów w procesie innowacji – dostarczając światowej klasy infrastrukturę, modele, platformy i agentów; oferując otwartą, wielochmurową platformę, która zapewnia elastyczność i swobodę wyboru; oraz tworząc rozwiązania interoperacyjne, które przyspieszają zwrot z inwestycji w sztuczną inteligencję – powiedział Thomas Kurian.