Zespół analityków z wrocławskiej agencji GetHero przeanalizował ponad 2 tys. filmów YouTube Shorts, żeby sprawdzić, jak wprowadzenie w 2023 r. monetyzacji tego formatu wpłynęło na jego popularność i wyniki. Specjaliści chcieli dowiedzieć się m.in. jaką długość powinien mieć idealny Short, jak powinna być skonstruowana struktura filmu i które Shorts są najczęściej wynagradzane subskrypcją.
YouTube jako wiodąca platforma wideo zaprezentował szerzej format YouTube Shorts w 2021 roku. Pionowe wideo bardzo szybko zyskało spore zainteresowanie, stając się jednocześnie konkurencją dla pozostałych gigantów w świecie krótkich filmów.
W 2023 r. YouTube podjął strategiczną decyzję o wprowadzeniu dedykowanego programu monetyzacji dla Shorts. Inicjatywa była odpowiedzią na rosnącą popularność krótkich form treści oraz rosnące zainteresowanie twórców wideo. W ten sposób program monetyzacji dołączył do wcześniej istniejących rozwiązań, takich jak monetyzacja InStream czy finansowane przez fanów SuperCzaty i SuperPodziękowania.
– Twórcy zrzeszeni pod skrzydłami GetHero – zmotywowani nowymi możliwościami zarobkowymi – regularnie nagrywali krótkie treści, co spowodowało wzrost ich udziału w ogólnej liczbie wyświetleń naszej sieci MCN aż do 43%. To niemal trzykrotnie więcej niż rok wcześniej – mówi Kamil Jakubiszyn, analytics & paid ads lead w GetHero.
Z analizy wynika m.in., że odbiorcy najchętniej oglądają dłuższe czasowo Shorts – to właśnie one przyciągają uwagę i angażują ich w największym stopniu. Najczęściej oglądane filmy trwają zazwyczaj między 40 a 60 sekund. Specjaliści z GetHero podkreślają jednak, że maksymalizacja czasu trwania i bezrefleksyjne „przeciąganie” wideo nie jest ani unikalnym, ani skutecznym sposobem na viral.
– Niezależnie od tego czy wideo trwa 26 sekund, czy pełną minutę, najważniejsze jest to, aby autor potrafił skutecznie przekazać swoją wizję i zainteresować widza. Z naszej badawczej perspektywy liczy się przede wszystkim efektywność w komunikacji treści i osiągnięcie satysfakcji przez odbiorcę – dodaje Aleksandra Deczkowska, analytics & paid ads manager w GetHero.
Analitycy z GetHero wskazują też na zauważalną tendencję samej platformy YouTube, która kładzie mocny nacisk na zatrzymanie odbiorcy na jak najdłuższy czas. Twórcy faktycznie potrafią to robić – coraz umiejętniej budują skrypty odcinków i skuteczniej opowiadają historie, tym samym rozwijając cały ekosystem twórców na YouTube. W rezultacie materiały spełniające to kryterium rzeczywiście zdobywają większą popularność – a Shorts, które zdołały utrzymać uwagę widza na min. 40 sekund, zdobyły średnio ponad 70% więcej wyświetleń, niż materiały oglądane przez krótszy czas.
Nie ma subskrypcji bez pełnego obejrzenia
Eksperci postanowili również przeanalizować, jak YouTube Shorts mogą konwertować nowych widzów na subskrybentów danego kanału. Okazało się, że to właśnie znacznie wyższy poziom wyświetleń, jakie osiągają Shorts, sprawił, że liczba subskrybentów na kanałach twórców znacząco wzrosła w ubiegłym roku. Skuteczny, dłuższy film na kanale z kilkuset tysiącami subskrybentów przynosił zazwyczaj około 500–600 nowych subskrypcji, podczas gdy krótki YouTube Shorts generował ich kilka razy więcej. Oznacza to, że pojedynczy film trwający mniej niż minutę mógł przyciągnąć na taki kanał nawet kilka tysięcy nowych, stałych widzów.
Badanie pokazało też, że najlepszą konwersję widzów na subskrybentów mają najmniejsze kanały zrzeszone w sieci GetHero – każde 10 tysięcy wyświetleń ich materiałów przekładało się średnio na 33 nowych subskrybentów. Na tak dużą skuteczność składa się wiele czynników – m.in. kreatywne podejście do tworzenia treści, gotowość do eksperymentowania z ujęciami, dynamiką i narracją, a także krótki czas aktywności na platformie, co stwarza możliwość przyciągnięcia szerokiej grupy odbiorców, którzy jeszcze nie są subskrybentami.
Kto robi to dobrze?
Specjaliści z GetHero zweryfikowali, którzy Twórcy radzą sobie najlepiej z formatem YouTube Shorts. Wśród tych, którzy potrafią tworzyć angażujące treści i przyciągają szerokie grono widzów, na podium znaleźli się:
Jakub Glenc – znany głównie z publikowania treści rozrywkowych, takich jak challenge, zgadywanki czy reakcje.
Klaudia Tarka – podczas nagrywania stawia na praktyczne wskazówki, z naciskiem na tricki, testy i polecajki.
Karol Zdęba – spec od tworzenia angażujących historii z morałem, które długo utrzymują uwagę.
Celem analizy przeprowadzonej przez zespół analityczny GetHero było dostarczenie Twórcom wartościowych wskazówek i spostrzeżeń, które mogą wspomóc ich działania w przyszłości. Szczegółowe wnioski oraz pogłębioną analizę wyników badania można znaleźć w cyklu analitycznym, który został zamieszczony przez agencję na platformie LinkedIn.