Generacja Z stawia na luksus, gotówkę i personalizację [badanie]

Najnowsze badanie ASM Research Solutions Strategyprzeprowadzonego na zlecenie NEPI Rockcastle ujawnia, że pokolenie Z ma jasne i zdecydowane preferencje prezentowe. Młodzi konsumenci odrzucają typowe, uniwersalne upominki na rzecz doświadczeń, spersonalizowanych akcentów oraz praktycznej gotówki. Zetki są też liderem w korzystaniu z pomocy AI przy zakupie prezentów 42,3% vs 28,3% ogół Polaków.

Zetki odrzucają prezenty takie jak: skarpety i firmowe gadżety. Zdecydowanie stawiają na luksus, gotówkę i doświadczenia – wynika z badania, definiującego prezenty przez generację Z jako te pożądane („fire”) i te, które są wtopą („cringe”/flop). Młodzi konsumenci w wieku 18-29 lat kierują się praktycznością i osobistym zaangażowaniem w upominek.

Personalizacja ponad masowość – absolutny prezentowy „FIRE” wśród zetek

Wśród najbardziej pożądanych prezentów na szczycie listy pokolenia Z królują luksusowe kosmetyki (np. perfumy) – 79,4%. W dalszej kolejności pojawiają się pieniądze – zarówno gotówka wręczona w kopercie (74,9%), jak i pieniądze na konkretny cel (68,6%). Wysoko cenione są także upominki z osobistym akcentem: prezenty personalizowane (74,4%) i prezenty handmade (68,6%).

Prezenty związane z pasją konkretnej osoby, z dedykacją, spersonalizowane czy własnoręcznie przygotowane przez obdarowującego znalazły się w ścisłej czołówce pożądanych świątecznych prezentów wśród zetek, co może wskazywać na potrzebę autentyczności i większego zaangażowania w to, kogo i czym obdarowujemy. Wygląda na to, że młodym ludziom nie wystarcza już sam gest, ale liczy się coś więcej – emocje – mówi Dominik Piwek, group corporate marketing & cluster manager, NEPI Rockcastle. 

Królestwo doświadczeń i swoboda wyboru 

Generacja Z docenia także elastyczność w kwestii prezentów, stąd tak wysoka pozycja karty podarunkowej do centrum handlowego (70,4%).

Karta podarunkowa to najlepsze rozwiązanie dla tych, którzy cenią swobodę wyboru – zamiast zgadywać, oddajesz decyzję obdarowanemu. Dostępna we wszystkich 16 naszych galeriach handlowych, idealnie wpisuje się w potrzeby generacji Z – wyjaśnia Beata Górska-Bogdan, regional marketing cluster coordinator, NEPI Rockcastle.

Warto dodać, że ten rodzaj prezentu jest pożądany także wśród starszych badanych grup (26-80 lat). Karty podarunkowe zyskują na znaczeniu, gdyż minimalizują ryzyko nietrafionego wyboru i oferują elastyczność – mówi Joanna Florczak-Czujwid, dyrektor działu badań marketingowych i HR w ASM Research Solutions Strategy.

Dużą popularnością cieszy się możliwość doświadczania – bilety na wydarzenia (koncert, festiwal, escape room) osiągnęły zainteresowanie 71,7% respondentów. Wysokie noty zebrały również vouchery na kolację, kursy, weekend w SPA (65%).

Prezentowi przegrani, czyli totalny „CRINGE” wg zetek

Największą wtopą na prezent są kubki, długopisy, notesy z logo firmy/eventu (49,3%). Aż 30% respondentów oceniło je jako totalny „cringe”. Nisko oceniono również kalendarze (43%), elementy garderoby (skarpetki, bielizna i krawat – 29,6%) oraz figurki, ramki na zdjęcia i kryształowe ozdoby (28,3%).

Rola technologii w prezentach

42,3% respondentów – przedstawicieli Generacji Z deklaruje, że korzysta z pomocy AI (sztucznej inteligencji) przy zakupie prezentów. Robi to o ponad 14 punktów procentowych częściej niż ogół badanych Polaków (28,3%).

Wśród rekomendowanych prezentów z kategorii tech znalazły się także akcesoria gamingowe takie jak: klawiatura, mysz lub słuchawki – 59,6%. Subskrypcje (np. PS Plus, Netflix, Spotify) i sprzęt sportowy lub treningowy osiągnęły poziom 56,5%.

Prezent wg generacji Z powinien być przemyślany, osobisty lub dawać swobodę wyboru i doświadczenia obdarowywanemu. W tej grupie zdecydowanie odchodzi się od masowych i niepraktycznych upominków. 

Prezentowa zmiana pokoleniowa

Dane jednoznacznie pokazują, że im młodsza grupa wiekowa, tym silniejsza potrzeba emocji, personalizacji i doświadczeń, natomiast wraz z wiekiem rośnie znaczenie funkcjonalności, autonomii wyboru i bezpieczeństwa decyzji zakupowej. Pokolenie Z i młodsi millenialsi wyraźnie preferują prezenty angażujące i „meaningful” – personalizowane, związane z hobby, wydarzeniami czy lifestyle’em, co czyni z nich idealny target dla komunikacji opartej na storytellingu i indywidualnym dopasowaniu. Z kolei w starszych grupach wiekowych oprócz kart podarunkowych popularne sąksiążki oraz klasyczne zestawy prezentowe. Dla marek oznacza to konieczność zróżnicowania oferty i narracji marketingowej: od emocjonalnej i aspiracyjnej w młodszych grupach po racjonalną, praktyczną i opartą na wygodzie wśród konsumentów 55+ – podkreśla Joanna Florczak-Czujwid z ASM.