W internecie, telewizji i radiu najaktywniejsze reklamowo były marki z branży „Trade” – wynika z danych gemiusAdReal za wrzesień 2024.
Prezentowane dane pochodzą z gemiusAdReal – cross-mediowego badania rynku reklamowego. Analizie poddano kreacje reklamowe emitowane we wrześniu 2024 w internecie, telewizji oraz radiu.
Rynek reklamy internetowej
We wrześniu 2024 odnotowaliśmy 77,8 mld emisji kreacji reklamowych w internecie, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 2738 kontaktów. Działania reklamowe online dotarły łącznie do 86,99% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat.
Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 9,05 sekundy (9,85 sekundy dla kreacji typu display i 6,73 sekundy dla kreacji wideo).
Średnia widoczność kreacji digital we wrześniu (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 46,25%. Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 56,46% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 43,28%.
Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (32,46 mld), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online we wrześniu wyniósł 41,7%. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 9,70 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji – 49,52%.
Na kolejnych miejscach podium znalazły się branże „Media, books, CD&DVD” (7,51 mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 9,7% oraz „Leisure Time” (4,65 mld kontaktów reklamowych i SoV – 6%).
Top reklamodawcy online
Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital we wrześniu 2024 została marka Media Expert, która wygenerowała 3,34 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 80,27% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się Temu z 3,23 mld kontaktów i 79,94% zasięgu. Trzecie miejsce na podium należało do Allegro.pl (2,77 mld kontaktów i zasięg na poziomie 80,75%).
Ranking TOP 10 marek zamyka Player.pl, która odnotował 0,58 mld kontaktów reklamowych.
Wydatki na reklamę online
Na pierwszym miejscu zestawienia wydatków reklamowych display we wrześniu 2024 znalazła się marka Media Expert – jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 5,17%. Na drugim miejscu uplasowała się marka Ceneo z 5,17% udziału, natomiast podium zamyka Allegro (3,80% udziału).
Należy pamiętać, że dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (Cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i Mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.
Rynek reklamy telewizyjnej
We wrześniu w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża „Trade”. Wygenerowała ona ponad 11,1 mld kontaktów reklamowych, docierając do 89,63% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych we wrześniu wyniósł dla tej branży 19,8%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 19,56 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża „Pharmaceuticals” (11,19 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 19,1% oraz 89,25% zasięgu), podium zamyka natomiast branża Food (9,97 mld kontaktów reklamowych, SoV – 17,7% i zasięg – 89,51%).
Top reklamodawcy TV
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji we wrześniu była marka Lidl. Wygenerowała ona 1,73 mld kontaktów reklamowych, docierając do 83,19% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazła się Biedronka (1,08 mld kontaktów reklamowych i 82,71% zasięgu), natomiast na trzecim – Carrefour (0,82 mld kontaktów i 76,72% zasięgu). Na 10. miejscu prezentowanego rankingu uplasowała się marka ING Bank Śląski z 0,53 mld kontaktów reklamowych i 78,49% zasięgu w populacji 7-75.
Wydatki na reklamę TV
Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się marka Lidl – jej udział w wydatkach wyniósł 3,67% – a na drugim Biedronka, z udziałem na poziomie 2,66%. Trzecie miejsce należało do Kinder z udziałem 1,54%.
Rynek reklamy radiowej
W radiu branżą o największej liczbie kontaktów reklamowych we wrześniu była branża „Trade” (9,29 mld). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się branże „Pharmaceuticals” (3,02 mld kontaktów) oraz „Automotive” (1,41 mld kontaktów reklamowych).
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w radiu we wrześniu była ponownie marka Media Expert – wygenerowała ona 2,25 mld kontaktów reklamowych, docierając do 87,64% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się RTV Euro AGD (1,09 mld kontaktów reklamowych, 84,62% zasięgu), na trzecim – Polo Market (0,51 mld kontaktów, 71,19% zasięgu). Zestawienie TOP 10 zamyka marka Energylandia (0,28 mld kontaktów i 71,41% zasięgu).
Wydatki na reklamę radiową
Najwyższy udział w wydatkach reklamowych w radiu miała we wrześniu marka Media Expert (11,61%). Kolejne miejsca należą do RTV Euro AGD (6,42%) oraz Lidl (2,24%).