Gemius wdraża metodę JAR Flex w badaniu Mediapanel

fot. mat. prasowe

1 lipca 2025 w badaniu Mediapanel wdrożone zostanie rozwiązanie JAR Flex, stanowiące odpowiedź na ograniczenia związane z brakiem obsługi Third-Party Cookies w części przeglądarek internetowych. Nowa metoda pozwoli precyzyjniej odwzorować sposób, w jaki użytkownicy korzystają z internetu, niezależnie od tego, jak duży odsetek odsłon pochodzić będzie z ruchu bez TPC.

Ograniczenie obsługi Third Party Cookies przez przeglądarki jest wynikiem dążenia do zwiększania poziomu prywatności w sieci. Obecnie TPC nie są już domyślnie obsługiwane przez przeglądarki: Safari, Samsung Browser, Microsoft Edge i Mozilla Firefox, które odpowiadają za ok. 25% wszystkich odsłon z przeglądarek. Wprowadzenie metody JAR Flex uniezależnia badanie Mediapanel od związanej z obsługą TPC sytuacji na rynku, przy zachowaniu ciągłości pomiaru.

JAR Flex bazuje na plikach First-Party Cookies, wykorzystując dwie metody: Cookie Matching (CM; polegającą na ocenie prawdopodobieństwa, że pliki FPC pochodzące z różnych domen, które obserwujemy jako oddzielne, w rzeczywistości pochodzą z jednego urządzenia, a następnie łączenia ich w odpowiednie grupy) oraz Browsers Number (BN; która pozwala obliczyć na podstawie danych site-centric szacunkową liczbę przeglądarek w oparciu o dane FPC i adresy IP).

Wdrożenie nowej metody zwiększa precyzję pomiaru dzięki możliwości dokładniejszego wyliczenia liczby użytkowników tych przeglądarek, które nie obsługują TPC (wcześniej informacje te były szacowane na podstawie liczby odsłon). Pozwala też wyeliminować zawyżenia wyników serwisów z przewagą ruchu z Google Discover (agregator, który otwiera strony we wbudowanej w aplikację Google przeglądarce Chrome), a także uodparnia metodologię badania na zmiany w sposobie prezentowania polityki prywatności, takie jak przejście z modelu opt-out na opt-in. Pełny opis metody dostępny jest tutaj.

Wdrożenie metody JAR Flex to zwieńczenie intensywnych prac nad rozwiązaniem, które uniezależnia nasz pomiar od zmieniających się raz po raz decyzji zewnętrznych podmiotów, takich jak Google, związanych z obsługą Third-Party Cookies – komentuje Aleksandra Załęska, szefowa badania Mediapanel. – Stworzyliśmy metodę, która nie tylko sprawia, że badanie Mediapanel jest stabilne, niezależnie od sytuacji na rynku, ale jednocześnie podnosi jakość wyników i precyzję pomiaru. Realizowany przez Gemius pomiar cross-mediowy jest nieustannie udoskonalany, a projekty takie jak JAR Flex stanowią konkretną odpowiedź na realne zapotrzebowanie rynku oraz dynamicznie zachodzące w ekosystemie medialnym zmiany – dodaje.

Wdrożenie metod pomiaru uniezależniających nas od TPC jest nie tylko krokiem w kierunku poprawy jakości i stabilności badania Mediapanel, ale przede wszystkim zabezpiecza nas przed niemożliwymi do przewidzenia działaniami Google w zakresie działania przeglądarki Chrome. Wiele firm, zarówno po stronie wydawców, klientów reklamowych, jak i dostawców rozwiązań ekosystemu reklamowego już obecnie zrezygnowało lub rezygnuje z wykorzystania TPC i polegania na TPC w swoich działaniach biznesowych, co czyni ich biznesy mniej podatne na niekorzystne praktyki takich graczy, jak Google. Przejście na metodę JAR Flex otwiera także dla Polskich Badań Internetu możliwość rozbudowy oferty produktów badawczych opartych na metodologii badania Mediapanel i czerpiących z jego rozwiązań – komentuje Krzysztof Mikulski, prezes zarządu Polskich Badań Internetu.

Polska jest kolejnym rynkiem, na którym Gemius wprowadza metodę JAR Flex. Wcześniej została ona z powodzeniem wdrożona w takich krajach, jak Dania, Belgia, Węgry, Portugalia, Estonia, Łotwa, Mołdawia i Rumunia.