Badanie Mediapanel będzie lepiej odzwierciedlało obraz polskiego internetu, jeśli chodzi o realne korzystanie użytkowników z serwisów i aplikacji e-commerce. Planowane zmiany nastąpią w ciągu najbliższych miesięcy, będą też konsultowane z rynkiem. To kolejny etap rozwoju standardu pomiaru internetu w Polsce.
Mediapanel to jedyne na rynku badanie cross-mediowe. Jego internetowa część, realizowana przez Gemius na zlecenie PBI, od lat stanowi standard pomiaru widowni online w Polsce. Istotą internetu — nie tylko polskiego — są dynamiczne zmiany, które zauważalne są m.in. w segmencie zakupów online. Gemius i PBI uwzględnili je w planach dalszego rozwoju badania i zapowiedzieli wprowadzenie wskaźnika, który odzwierciedli specyfikę tej części rynku, a także odpowie na potrzeby branży, tak aby wyniki stały się bardziej wartościowe biznesowo dla tych, którzy z nich korzystają.
Badanie Mediapanel obejmuje zdecydowaną większość witryn i aplikacji, w tym portali tematycznych. Wyniki badania dostarczają informacji na temat preferencji i zachowań polskich internautów i są podstawą do tworzenia analiz na temat rozwoju rynku internetowego w Polsce. Stanowią narzędzie pracy wydawców internetowych, domów mediowych czy firm prowadzących działania marketingowe i biznesowe w internecie, wpływając na rynek reklamowy.
– Mediapanel pokazuje, jakie strony odwiedzają użytkownicy i z jakich aplikacji korzystają najczęściej. Badanie jest punktem odniesienia dla branży mediowej i reklamowej, a jego wyniki są wykorzystywane w planowaniu całych strategii marketingowych i biznesowych. Chcemy, by tak było nadal – powiedział Krzysztof Mikulski, prezes Polskich Badań Internetu (PBI). – Ostatnio informowaliśmy, że pracujemy nad identyfikatorem PBI ID dla każdego wydawcy w ekosystemie reklamowym. Chcemy też unowocześnić badanie w segmencie zakupów online. Wspólnie z Gemiusem chcemy pochylić się nad obecnie prezentowanymi wskaźnikami, by opracować dodatkowe, lepiej odzwierciedlające zaangażowanie użytkowników segmentu e-commerce. Ranking tzw. realnych użytkowników stanowi miarę zasięgową, wartościową dla rynku reklamowego, ale zwłaszcza w kontekście osób kupujących w sieci jest wskaźnikiem mało adekwatnym, by pokazywać ich poziom zaangażowania na poszczególnych platformach zakupowych i sklepach online – dodał Krzysztof Mikulski.
– Popularność mierzona samym ruchem czy liczbą wejść na daną stronę lub aplikację może być pewnym punktem odniesienia. Widzimy jednak, że rynek, zwłaszcza jeśli chodzi o zakupy online, potrzebuje bardziej szczegółowych wskaźników – powiedział Marcin Pery, prezes Gemiusa. – Nie każde wejście na serwis przekłada się na jakiekolwiek dalsze kroki użytkowniczek i użytkowników, nie każdy klik to zakup. Planujemy konsultacje z rynkiem, by urealnić biznesowo tę część naszego badania. To będzie nowa jakość na rynku mediów – dodał Marcin Pery.
Gemius i PBI zapraszają do dialogu wszystkie chętne podmioty z branży e-commerce, aby nowe rozwiązanie uwzględniało różne punkty widzenia. Planowany wskaźnik lub wskaźniki powinny zostać dopracowane w ciągu kilku miesięcy.