Jak zmienił się gaming w 2024 r. i które działania w tym obszarze były najważniejsze? Co nas czeka w 2025 r. i jakich trendów możemy się spodziewać?
Najciekawsze kampanie gamingowe z 2024 roku
W 2024 roku sektor gamingu i esportu odnotował znaczący rozwój trendu łączącego gry z różnymi dziedzinami szeroko pojętej rozrywki. Wydarzenia gamingowe i esportowe coraz częściej splatały się z muzyką, modą czy sportem, tworząc unikalne doświadczenia na styku tych światów. Choć rozwój kluczowych wydarzeń gamingowych i esportowych był imponujący, gaming zyskał również status istotnego elementu innych wydarzeń, takich jak imprezy sportowe, muzyczne czy filmowe.
Jednym z najbardziej wyrazistych przykładów była współpraca Riot Games z zespołem Linkin Park, który stworzył oficjalny utwór Mistrzostw Świata w League of Legends 2024. Kompozycja zatytułowana „Heavy Is the Crown” miała swoją premierę 24 września 2024 roku, a dzień później zaprezentowano teledysk, w którym wystąpiły czołowe drużyny esportowe, takie jak T1, Gen.G, Bilibili Gaming, G2 Esports.
Rok 2024 obfitował także w wielkie wydarzenia sportowe, takie jak Mistrzostwa Europy w piłce nożnej czy Igrzyska Olimpijskie w Paryżu, w których również nie zabrakło nawiązań do gamingu. W niezwykłej ceremonii otwarcia Igrzysk Olimpijskich wystąpiła „zakapturzona postać” wykonująca imponujące akrobacje parkourowe na dachach paryskich kamienic. Scena ta stanowiła czytelne odniesienie do kultowej serii „Assassin’s Creed” od francuskiego studia Ubisoft, która zdążyła już na stałe wpisać się w europejską kulturę. „Assassin’s Creed Unity”, znane z wiernego odwzorowania paryskich zabytków, takich jak katedra Notre-Dame, dodatkowo wzmocniło symboliczne powiązanie gry z miastem-gospodarzem Igrzysk.
W 2024 roku Epic Games, wydawca Fortnite, kontynuował współpracę z branżą muzyczną, angażując czołowych artystów hip-hopowych. Kluczowym elementem kampanii było wprowadzenie Snoop Dogga do gry, zarówno w formie wirtualnego koncertu inaugurującego Sezon 6 Fortnite Festival 1 listopada 2024 roku, jak i jako skórki dostępnej dla graczy.
Wydarzenie to zgromadziło miliony uczestników, oferując im niepowtarzalne muzyczne doświadczenie w świecie gry. Kampania została wzbogacona o koncerty kolejnych ikon sceny hip-hopowej, takich jak Eminem, Ice Spice oraz Juice WRLD, co uczyniło Fortnite Festival jednym z najbardziej pamiętnych wydarzeń w historii gry. Rozwój gamingu w 2024 roku pokazuje, jak skutecznie łączy on rozrywkę cyfrową z kulturą masową, przyciągając uwagę milionów fanów na całym świecie i redefiniując granice interaktywności.
Zmiany i trendy, które dominowały w e-sporcie i gamingu w 2024 roku
Trendem zauważalnym zarówno na globalnej scenie gamingu, jak i w Polsce, było łączenie tej branży z szeroko pojętą popkulturą i rozrywką. Na tle globalnych kampanii, takich jak te realizowane w Fortnite, wyróżniły się interesujące projekty w równie popularnej grze Roblox. Szczególnie warte podkreślenia było zaangażowanie dwóch marek: ING Banku oraz Samsunga.
Na początku 2024 roku ING Bank Śląski zorganizował pierwszy polski koncert w Robloxie, zapraszając do współpracy youtubera i muzyka Paliona. Wydarzenie odbyło się w grze „Miasto ING” – edukacyjnej przestrzeni stworzonej przez bank na platformie Roblox, gdzie młodzi użytkownicy mogli łączyć rozrywkę z nauką finansów.
W połowie roku miało miejsce kolejne przełomowe wydarzenie – Samsung Galaxy Virtual Vibes, pierwszy w Polsce festiwal muzyczny w metawersum Roblox. Na wirtualnej scenie wystąpili czołowi polscy artyści, tacy jak Kizo, Young Leosia, Kacper Blonsky i Szpaku. Festiwal przyciągnął około 130 000 uczestników, stając się jednym z największych wirtualnych koncertów w historii Polski.
Te projekty nie tylko wyznaczają nowe kierunki w wykorzystaniu gier w działaniach marketingowych, ale także potwierdzają potencjał platform takich jak Roblox w kreowaniu interaktywnych doświadczeń na styku technologii, kultury i edukacji.
Co czeka e-sport i gaming w Polsce w nadchodzącym roku 2025?
Polska scena esportowa stoi przed kluczowymi wyzwaniami, szczególnie w kontekście odbudowy i dalszego rozwoju rozgrywek w League of Legends. Mimo dużej popularności tego tytułu wśród graczy, stworzenie od podstaw silnej sceny esportowej wymaga zaangażowania oraz skutecznych działań marketingowych. Przyciągnięcie do gry znaczących marek stanie się jednym z priorytetów, decydującym o dalszym sukcesie tej dyscypliny w Polsce.
Wśród najważniejszych wydarzeń esportowych w Polsce nadal dominuje IEM Katowice. To wydarzenie o historycznym znaczeniu dla polskiej sceny esportowej, które pozostaje jednym z największych tego typu eventów w Europie. Jednak z powodu braku sukcesów polskich drużyn zainteresowanie widzów nieco osłabło w ostatnich latach. Mimo to Katowice utrzymują swoją pozycję jako kluczowa lokalizacja dla esportu, wspierana przez inwestycje miasta. W 2026 roku planowane jest otwarcie technologiczno-gamingowego hubu, który ma umocnić pozycję Katowic jako centrum gamingowego.
Drugim istotnym wydarzeniem w polskim kalendarzu gamingowym pozostaje Poznań Game Arena. To jedna z najważniejszych imprez w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, która w 2024 roku przyciągnęła rekordową liczbę ponad 61 tysięcy uczestników. PGA konsekwentnie rozwija się od czasów pandemii, notując coroczny wzrost liczby odwiedzających o około 10%. W 2025 roku kluczowym wyzwaniem będzie dalsza rozbudowa wydarzenia oraz zwiększenie zaangażowania marek i wydawców gier, którzy coraz częściej widzą potencjał w tej dynamicznej przestrzeni.
Rok 2025 będzie także przełomowy dla polskiego gamedevu. Po słabszym 2024 roku branża oczekuje znaczących wzrostów, które mają być napędzane przez rozwój nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI), oraz ekspansję na rynki międzynarodowe. Wzrost konkurencyjności wymusi na polskich studiach większe zaangażowanie w innowacje i dostosowanie swoich produktów do globalnych trendów.
Jednym z wydarzeń, które może wspierać rozwój branży, będzie EXPO 2025 w Osace, gdzie polski sektor gamedev zaprezentuje swoje osiągnięcia. Udział w tym globalnym wydarzeniu stanowi doskonałą okazję do promocji polskich gier na arenie międzynarodowej oraz budowy relacji z partnerami z całego świata.
Podsumowując, rok 2025 zapowiada się jako kluczowy dla polskiego esportu i gamedevu, zarówno pod względem wyzwań, jak i możliwości. Wsparcie dla lokalnych wydarzeń, inwestycje w nowe technologie oraz międzynarodowa ekspansja mogą stać się filarami dalszego rozwoju branży.