Ruszył trzeci pokaz cyfrowy w ramach projektu CSR „Galeria w Galerii”, realizowanego przez iPoster we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie. Na ekranach galerii handlowych w całej Polsce można już oglądać „Modę z przeszłości” – cyfrową podróż przez historię mody, ukazującą, jak na przestrzeni wieków zmieniały się style i fasony.
„Galeria w Galerii” to projekt CSR stworzony przez iPoster, właściciela i operatora największej sieci ekranów DOOH w galeriach handlowych w Polsce, we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie, jedną z najstarszych i najważniejszych instytucji kultury w kraju. W jego ramach do końca 2025 r. wybrane dzieła z kolekcji MNW będą pokazywane na cyfrowych ekranach iPoster w centrach handlowych w całej Polsce. Odwiedzający mogą dodatkowo skorzystać ze zniżki na bilet do Muzeum.
Celem projektu jest udostępnienie sztuki szerokiej publiczności, wprowadzenie jej do codziennej przestrzeni, a przez to – zachęcenie do częstszych wizyt w muzeach i galeriach sztuki. Inspiracją do powstania projektu były wyniki badania zleconego przez iPoster – pokazały one, że galerie handlowe odwiedza znacznie więcej osób niż instytucje kultury. W 2024 r. aż 37 proc. Polaków nie odwiedziło ani razu muzeum lub galerii, a 32 proc. przyznaje, że nie robi tego wcale. Z kolei tylko 7 proc. rzadko zagląda do centrów handlowych, podczas gdy aż 91 proc. było tam w ubiegłym roku przynajmniej raz.
– Dzięki projektowi „Galeria w Galerii” pokazujemy, że sztuka nie musi być zamknięta w gmachu muzeum. Może zaskakiwać, intrygować i inspirować, także w przestrzeni komercyjnej. To dla nas ważny krok w stronę budowania nowych relacji z publicznością – bliższych, bardziej dostępnych i osadzonych we współczesnym kontekście. Jeśli wspólnym mianownikiem jest moda, w dodatku w przestrzeni, w której moda żyje na co dzień – tym lepiej. Moda to język, który wszyscy rozumiemy, niezależnie od epoki. Pokazując ją poza murami muzeum, zapraszamy do rozmowy o stylu, historii i tożsamości. Dokładnie tam, gdzie ta rozmowa naprawdę się toczy: w przestrzeni codzienności – mówi Małgorzata Borkowska, zastępczyni dyrektorki MNW ds. komunikacji i edukacji.
– Tym razem pokazujemy modę sprzed wieków tam, gdzie królują reklamy najnowszych kolekcji. To ciekawy kontrast i inspiracja, by odwiedzając galerię, zajrzeć też do muzeum i zobaczyć, jak dawniej podchodzono do stroju. Dawna moda to coś więcej niż zwykłe ubrania, to techniki, ogromny kunszt i dbałość o detale, które zachwycają do dziś. Wierzymy, że taki pokaz może być początkiem modowej podróży w czasie – dodaje Sebastian Górski, client sales partner w iPoster.
„Moda z przeszłości”, czyli cyfrowa podróż przez historię mody
Tym razem iPoster wraz z Muzeum Narodowym w Warszawie zabierają odwiedzających galerie handlowe w niezwykłą podróż przez historię mody – od starożytnego Egiptu aż po lata 20. XX wieku. Najstarszym obiektem w ramach pokazu „Moda z przeszłości” jest bezgłowa figurka z brązu z okresu ok. 945–715 p.n.e., zdobiona złotymi drucikami tworzącymi wzór „boskiej sukni” – to znakomity przykład kunsztu starożytnych Egipcjan w jubilerstwie i dekoracji. Najnowszy eksponat przenosi z kolei widzów w lata 20. XX wieku. Są to eleganckie pantofle w stylu art déco, wykonane przez londyńską wytwórnię Elliotts, będące symbolem szyku tamtej epoki.
Na ekranach można również zobaczyć XVIII-wieczny wachlarz, niezbędny rekwizyt dam, ozdobiony malowaną sceną wyznania miłości, a także kapelusz-budkę i żakiecik-spencerek, obowiązkowy zestaw na XIX-wieczne spacery. Wśród obiektów prezentowana jest także miniatura portretu Maertena Soolmansa z warsztatu Rembrandta. Uwagę przykuwa okazały, koronkowy kołnierz o bogatym wzorze – element stroju, który do dziś imponuje kunsztem wykonania, świadczącego o wysokiej pozycji społecznej właściciela.
Pokazy cyfrowe są emitowane w wybranych centrach handlowych sieci: EPP, G-City, Klepierre, Nepi Rockcastle i NHOOD oraz galeriach: Nowy Rynek w Jeleniej Górze, Panorama w Poznaniu oraz Pomorska w Bydgoszczy.