Gaming to przestrzeń, w której technologia i biznes łączą się, tworząc nowe możliwości dla marek. Jakie korzyści mogą przynieść działania w świecie gier i jak wykorzystać ich potencjał w strategiach marketingowych? Zobacz, dlaczego gaming to przyszłość komunikacji z konsumentami.
Gaming przeszedł długą drogę od niszowej formy rozrywki po pełnoprawny element popkultury, który przyciąga miliardy ludzi na całym świecie. Jest to jednak coś więcej niż tylko zabawa. Gaming stał się istotnym narzędziem w strategiach marketingowych, oferując firmom możliwość nawiązywania głębokich i trwałych relacji z odbiorcami.
W ramach cyklu „Focus on the Game” razem z Focus Nation przyjrzeliśmy się dotychczas różnym aspektom tego fenomenu. W pierwszym artykule analizowaliśmy, kim są gracze i dlaczego stanowią tak różnorodną i zaangażowaną grupę. Kolejny tekst poświęcony był działaniom marek w świecie gamingu, a w trzecim przyjrzeliśmy się, jaka jest przyszłość tej branży.
W tej części cyklu skupimy się na analizie potencjału biznesowego gamingu – dlaczego warto inwestować w marketing oparty na grach i jakie korzyści mogą przynieść takie działania dla rozwoju marek.
Prężny rozwój rynku gamingowego
Gaming to obecnie jedna z najpopularniejszych form rozrywki, której zasięg obejmuje miliardy użytkowników na całym świecie.
– To medium, które łączy różne pokolenia, oferując unikalne doświadczenia zarówno młodszym, jak i starszym graczom. Jego rosnące znaczenie w kulturze i pod kątem biznesowym sprawia, że coraz więcej marek i branż zaczyna dostrzegać jego potencjał – mówi Michał Ceglarz, group account manager w Focus Nation.
– Rynek gamingu rozwija się bardzo dynamicznie – w roku 2023 na świecie było 3,38 mld osób grających w gry wideo, a branża gamingowa w ostatnim roku wygenerowała przychody rzędu 184 mld $. Jest pod tym względem większa niż branża filmowa i muzyczna razem wzięte, przyciągając szerokie grupy demograficzne, w tym pokolenie Silver. Polska, jako drugi największy rynek gier w Europie, pokazuje, jak szybko rozwija się lokalny sektor gamingu, co widać po liczbie turniejów e-sportowych oraz rosnącej liczbie pracowników branży. Dostrzegamy w tej dynamice możliwość dalszej ekspansji i umacniania swojej obecności w świecie cyfrowej rozrywki – mówi Jerzy Hołub, dyrektor marketingu na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.
Według raportu Newzoo, w 2024 roku liczba graczy na świecie wzrośnie do 3,42 miliarda, a globalne przychody sektora osiągną 187,7 miliarda dolarów. Prognozy na kolejne lata wskazują, że w 2027 roku wartość rynku przekroczy 213 miliardów dolarów, przy skumulowanym rocznym wskaźniku wzrostu wynoszącym 3,1% w latach 2022-2027.
Największy udział w generowaniu tych wyników ma segment gier mobilnych, który odpowiada za niemal połowę całkowitych przychodów branży (49%). Gry na konsole przynoszą 28% dochodów, natomiast gry na PC generują pozostałe 23%. Gry mobilne swoją popularność zawdzięczają łatwej dostępności i możliwości rozgrywki w dowolnym miejscu. Co więcej, rozwój technologii sprawia, że zaawansowane tytuły stają się dostępne nawet dla tych graczy, którzy nie inwestują w drogi sprzęt komputerowy czy konsole.
Jednym z istotnych aspektów tego wzrostu jest rosnąca różnorodność i inkluzywność w gamingu. Dane Newzoo pokazują, że niemal połowa graczy to kobiety (w Polsce stanowią one 47% wszystkich graczy), a rozgrywka angażuje zarówno młodsze generacje Z i Alfa (ponad 90% ich przedstawicieli angażuje się w gry), jak i starsze pokolenia – millenialsi (88% wykazuje zainteresowanie grami), pokolenie X (72% wykazuje zainteresowanie grami) czy baby boomers (53% wykazuje zainteresowanie grami).
W szczególności młodsze pokolenia Z i Alfa odgrywają istotną rolę w rozwoju branży gamingowej. Wychowując się w erze cyfrowej, naturalnie traktują gry wideo jako część swojej codzienności. Dzięki temu liczba potencjalnych odbiorców stale rośnie, a oczekiwania młodych graczy coraz silniej wpływają na kierunki rozwoju branży. Producenci i twórcy gier starają się dostosować zarówno do wymagań najmłodszych użytkowników, jak i do oczekiwań starszych, bardziej doświadczonych graczy.
– Co ważne, pokolenia Z i Alfa nie ograniczają gier wyłącznie do formy rozrywki. Gaming przenika ich życie na wielu poziomach – staje się platformą do nauki, rozwijania umiejętności, komunikacji czy twórczej ekspresji. Takie podejście otwiera dla marek przestrzeń do budowania dialogu z młodszymi konsumentami poprzez kreatywne i angażujące kampanie marketingowe, które w naturalny sposób łączą się z codziennymi aktywnościami tych odbiorców – mówi Michał Korczak, strategy & managing director w Focus Nation.
Postępująca zmiana wizerunku gracza na bardziej uniwersalny i inkluzywny idzie w parze z rosnącym zaangażowaniem konsumentów w wydatki na gry i sprzęt gamingowy. Około 22% graczy konsolowych i 15% graczy PC wydaje miesięcznie ponad 25 USD na gry i związane z nimi akcesoria. Z kolei niemal jedna trzecia graczy konsolowych i 26% graczy PC przeznacza na gaming od 5 do 25 USD miesięcznie.
Gaming stał się uniwersalną platformą, która łączy ludzi o różnych zainteresowaniach i stylach życia, a tym samym otwiera przed markami ogromne możliwości docierania do zróżnicowanych grup konsumentów. Co ważne popularność gier nie zna granic geograficznych i jej wzrost jest widoczny zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się.
– Obecnie rynek i obszar gamingu stanowią istotny segment w świecie rozrywki. Rosnąca popularność e-sportu, nowe technologie oraz zwiększone zaangażowanie społeczności graczy przyczyniają się do dynamicznego rozwoju tego obszaru. Możliwość interakcji z graczami, budowania społeczności oraz promocji marek sprawia, że gaming staje się istotnym elementem strategii marketingowych dla wielu firm – mówi Paulina Sienicka, shopper activation senior manager, Nestlé Polska.
Przewidywany stabilny wzrost sektora wskazuje, że wejście w świat gamingu jest inwestycją o długofalowym potencjale. Dzięki szerokiej i rosnącej bazie użytkowników, globalnemu zasięgowi i zróżnicowanej demografii, branża ta oferuje markom unikalną możliwość zwiększenia swojej rozpoznawalności i zaangażowania konsumentów.
Trendy i wpływ nowych technologii na branżę gamingu
Rozwój nowych technologii znacząco wpływa na trendy i kształtowanie przyszłości gamingu, czyniąc go jeszcze bardziej dostępnym i angażującym. Przykładowo streaming gier czy cloud gaming pozwalają graczom cieszyć się zaawansowanymi tytułami bez konieczności inwestowania w drogi sprzęt. Wystarczy stabilne połączenie internetowe, aby korzystać z gier na komputerach, konsolach czy urządzeniach przenośnych. Przełamuje to bariery sprzętowe i rozszerza grono odbiorców, oferując markom szansę na dotarcie do nowych grup konsumentów.
W najbliższych latach na rozwój gamingu może mocno wpłynąć rzeczywistość wirtualna i rozszerzona, które wprowadzają zupełnie nowy poziom immersji. Dzięki VR gracze mogą zanurzyć się w realistycznych wirtualnych światach, które angażują ich na zupełnie innych zasadach niż tradycyjne gry. Z kolei AR umożliwia integrację elementów cyfrowych z realnym otoczeniem, co czyni gry bardziej interaktywnymi i osadzonymi w codziennym życiu użytkowników.
– Najbardziej obiecujące trendy w gamingu dla marek Nestlé to rzeczywistość rozszerzona i rzeczywistość wirtualna, które bardzo angażują graczy i oferują ciekawe doświadczenia. Dużą popularnością cieszą się gry w stylu retro, co z kolei stwarza możliwość tworzenia specjalnych edycji produktów. Streaming gier wideo to rosnący trend, który pozwala na dotarcie do szerokiej publiczności i zwiększenie widoczności marki. Współpraca z platformami streamingowymi może więc jeszcze bardziej zacieśnić więź z konsumentami – mówi Paulina Sienicka, shopper activation senior manager, Nestlé Polska.
Sztuczna inteligencja także będzie coraz bardziej trendować i już odgrywa coraz większą rolę zarówno w projektowaniu gier, jak i w dostarczaniu spersonalizowanych doświadczeń. Dzięki algorytmom gry mogą dostosowywać poziom trudności i zawartość do preferencji użytkownika, a twórcy zyskują narzędzia ułatwiające tworzenie postaci czy wirtualnych światów.
Również metawersy coraz częściej wymieniane są jako kolejny trend i krok w rozwoju gamingu. Gry już teraz pełnią rolę przestrzeni, w której użytkownicy mogą nie tylko grać, ale również uczestniczyć w wydarzeniach, tworzyć społeczności czy rozwijać swoje pasje. Takie integracje otwierają drzwi do zastosowań gamingu w edukacji, marketingu czy działalności społecznej, czyniąc go istotnym elementem codziennego życia.
– Wśród trendów w gamingu przewidujemy metawersum jako przyszłość internetu oraz dalszą integrację gier z codziennym życiem. Dostrzegamy potencjał w edukacyjnych aspektach gamingu, np. przez kampanie świadomościowe i promujące wartości, a także w wykorzystaniu gier jako platform marketingowych w realnych i wirtualnych działaniach. Może to być organizowanie wydarzeń, np. koncertów w grach lub tworzenie wirtualnych przestrzeni , sklepów czy interaktywnych doświadczeń, które zbliżą użytkowników do marki – powiedział Jerzy Hołub, dyrektor marketingu na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.
Coraz większe znaczenie w branży zyskują również gry wieloplatformowe i cross-play. Dzięki możliwości rozgrywki między różnymi platformami gracze korzystający z konsol, komputerów i urządzeń mobilnych mogą wspólnie uczestniczyć w tych samych grach. Taka integracja pozwala markom na docieranie w grach do szerszego i bardziej zróżnicowanego grona odbiorców.
Z kolei technologie blockchain oraz NFT mogą wprowadzić rewolucję w cyfrowej ekonomii gamingu. Umożliwiają graczom posiadanie i handel unikalnymi przedmiotami wirtualnymi, a także przyczyniają się do rozwoju modelu „play-to-earn”, w którym aktywność w grach przynosi rzeczywiste korzyści finansowe.
Gaming rozwija się jako ważny element pop kultury
Ogromny potencjał gamingu potwierdza także jego mocne wejście do świata popkultury, w którym już pełnoprawnie zajmuje miejsce obok filmu, muzyki czy literatury. Gry nie są już postrzegane jako forma niszowej rozrywki – stały się wszechobecnym fenomenem, który przenika różne dziedziny życia i inspiruje twórców w wielu branżach. Motywy z popularnych tytułów można znaleźć w kinie, modzie czy reklamie, a postacie z gier często zyskują status ikon popkultury.
Popularność gamingu jako elementu popkultury wspierają również platformy streamingowe, na których miliony ludzi oglądają rozgrywki w czasie rzeczywistym. To zjawisko wykracza poza tradycyjne granice gier – staje się formą społecznego spędzania czasu, podobnie jak oglądanie meczu sportowego. Dodatkowo, społeczności graczy budują silne więzi online, wykorzystując takie platformy jak Discord czy Twitch, które tworzą przestrzeń do wymiany doświadczeń i wspólnego świętowania pasji.
Gaming zyskał na znaczeniu również jako narzędzie do łączenia różnych grup społecznych. Dzięki inkluzywności i dostępności gier, ta forma rozrywki jednoczy ludzi z różnych środowisk, pozwalając im wspólnie uczestniczyć w dynamicznych, kreatywnych i interaktywnych doświadczeniach. To sprawia, że gaming nie jest już tylko formą zabawy, ale stylem życia, który definiuje sposób, w jaki młodsze pokolenia postrzegają kulturę, relacje i spędzanie wolnego czasu.
Dla marek gaming jako element popkultury oferuje nieograniczone możliwości budowania relacji z odbiorcami. Gry wideo stały się środowiskiem, w którym marki mogą organizować wydarzenia, współpracować z influencerami czy nawet tworzyć własne wirtualne światy. To przestrzeń, gdzie można w sposób autentyczny zaangażować odbiorców i stać się częścią ich codziennego życia. Włączenie się w ten nurt popkulturowy pozwala firmom nie tylko na dotarcie do nowych grup konsumentów, ale również na umocnienie swojego wizerunku jako marki nowoczesnej i innowacyjnej.
Ogromny potencjał biznesowy dla marek z wejścia w świat gamingu
Gaming to przede wszystkim medium, które nie ma sobie równych pod względem globalnego zasięgu i różnorodności odbiorców. Zrzesza miliardy użytkowników, którzy angażują się w gry na różnych platformach – od komputerów i konsol po urządzenia mobilne. Jego inkluzywny charakter umożliwia markom dotarcie zarówno do młodszych pokoleń, jak generacje Z i Alfa, jak i starszych grup odbiorców, w tym millenialsów czy pokolenia X. Dzięki temu brandy mogą komunikować się z szerokim spektrum konsumentów w sposób dostosowany do ich potrzeb i zainteresowań.
Jako zjawisko o charakterze globalnym, gaming pozwala markom realizować kampanie na skalę międzynarodową, które jednocześnie zachowują spójność przekazu. Gry są uniwersalne w swoim języku, co czyni je idealnym kanałem do tworzenia komunikatów, które będą oddziaływać na różne kultury i grupy społeczne. Gaming oferuje również unikalną możliwość integracji z innymi formami rozrywki, takimi jak muzyka, film czy sport. Przykładem są, chociażby koncerty na platformach takich jak „Fortnite”, które przyciągnęły widzów na całym świecie, czy filmowe adaptacje popularnych gier wideo.
– Tego typu działania nie tylko przyciągają uwagę odbiorców, ale także pozwalają markom działać na przecięciu różnych światów rozrywki, tworząc wielowymiarowe kampanie, które angażują na różnych poziomach. Elastyczność ta sprawia, że marki mogą docierać do nowych rynków, skutecznie zwiększając swoją obecność w świecie konsumentów z różnych środowisk i regionów – mówi Michał Mango, project manager & entertainment strategy consultant w Focus Nation.
Wyjątkowy potencjał gamingu tkwi także w jego interaktywności, która wyróżnia go na tle innych mediów i kanałów komunikacji. Gracze nie są biernymi odbiorcami – uczestniczą aktywnie w rozgrywce, co pozwala markom na większe ich zaangażowanie i budowanie głębszych relacji. Dzięki takim możliwościom jak tworzenie dedykowanych wirtualnych światów, integracja produktów w grach czy organizowanie interaktywnych wydarzeń, marki mogą w unikalny sposób angażować społeczności graczy i budować ich lojalność.
Co więcej, dzięki modelowi „games as a service” gaming zapewnia markom możliwość utrzymania długoterminowego zaangażowania odbiorców. Gry takie jak „Fortnite” czy „League of Legends” oferują regularne aktualizacje, wydarzenia specjalne i nowe treści, które przyciągają użytkowników na lata. Marki mogą wykorzystać tę dynamikę, oferując dedykowane kampanie lub treści, które rozwijają się wraz z grą.
Z kolei sami gracze jako grupa konsumentów charakteryzują się wysokim poziomem zaangażowania i lojalności wobec swoich ulubionych tytułów. To otwiera przed markami szerokie możliwości biznesowe – od tworzenia ekskluzywnych produktów związanych z grami po kampanie promujące określone marki wewnątrz ekosystemów gier. Warto zauważyć, że gracze nie tylko chętnie angażują się w treści marketingowe, ale również są gotowi wydawać pieniądze na produkty, które oferują im dodatkową wartość w świecie ich ulubionych gier.
Taka duża elastyczność gamingu jako platformy komunikacyjnej pozwala markom na wyjątkową swobodę w projektowaniu kampanii, oferując różnorodne formaty i kanały dotarcia. Dzięki temu można precyzyjnie dopasować przekaz do odbiorców, niezależnie od tego, czy korzystają z gier mobilnych, konsolowych, PC, VR, czy też konsumują treści związane z gamingiem. Ta wszechstronność sprawia, że gaming staje się naturalnym wyborem dla coraz większej liczby marek, które szukają skutecznych i kreatywnych sposobów na zaangażowanie konsumentów. Wiele z nich bardzo mocno wykorzystuje już ten obszar w swojej strategii, w tym na przykład Mastercard i KitKat.
– Gaming jest istotnym elementem działań marketingowych Mastercard, który wspieramy poprzez wielopłaszczyznową obecność w środowisku graczy. Wykraczamy poza typowe działania sponsorujące – nie tylko wspieramy turnieje, ale angażujemy graczy w inicjatywy z obszaru społecznej odpowiedzialności. Przykładem jest kampania „Play for the Jungle” w ramach League of Legends, która mobilizowała społeczność gamingową do zainteresowania się problemem deforestacji lasów tropikalnych. Z kolei poprzez program „Bezcenne Chwile” gracze mogą zdobywać punkty za transakcje, które następnie wymieniają na nagrody powiązane z gamingiem. Takie działania tworzą bardziej emocjonalne więzi z marką, budują wizerunek marki świadomej i zaangażowanej, co przekłada się na lojalność młodszych konsumentów. Widzimy w gamingu potencjał do wzmacniania relacji z konsumentami poprzez autentyczne działania, które przemawiają do nich poprzez ich pasję – mówi Jerzy Hołub, dyrektor marketingu na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.
– Turnieje gamingowe to dla nas doskonała okazja do nawiązania relacji z fanami League of Legends. Dzięki współpracy z partnerami możemy zaoferować graczom udział w emocjonujących rozgrywkach i szansę na atrakcyjne nagrody. W Europie marka KitKat aktywnie działa w obszarze gamingu i realizuje projekty skupiające się na tworzeniu pozytywnych doświadczeń, co sprzyja budowaniu lojalności wśród konsumentów. Wykorzystanie gamingu jako platformy komunikacyjnej pozwala nam dotrzeć do nowych odbiorców i wzmacniać więzi z obecnymi. W Nestlé dostrzegamy potencjał gamingu jako narzędzia do budowania relacji z konsumentami, a także promowania naszych marek – tłumaczy Paulina Sienicka, shopper activation senior manager, Nestlé Polska.
Wybierz partnera z wizją w świecie gamingu
Rozwijająca się branża gamingu otwiera przed markami szerokie możliwości, ale skuteczne wejście w ten obszar wymaga współpracy z odpowiednim partnerem. Takie wsparcie zapewniają agencje specjalizujące się w marketingu gamingowym, które oferują kompleksowe podejście do wykorzystania tego medium. Jedną z takich agencji jest Focus Nation, która doskonale rozumie specyfikę rynku gamingu i pomaga markom realizować ich cele w tej przestrzeni.
Dzięki doświadczeniu oraz współpracy z twórcami gier, Focus Nation projektuje innowacyjne kampanie, które łączą kreatywne rozwiązania z oczekiwaniami graczy. Agencja wspiera marki w tworzeniu angażujących projektów osadzonych w wirtualnych światach, pomagając budować autentyczne relacje z konsumentami.
W ramach projektów Focus Nation realizuje kompleksowe działania marketingowe 360, obejmujące m.in. strategię komunikacyjną, consulting oraz promocję, co pozwala na efektywne wykorzystanie potencjału gamingu w celach biznesowych.
Gaming i przyszłość biznesu – przestrzeń nieograniczonych możliwości
Gaming to przestrzeń, w której technologia, rozrywka i biznes przenikają się, tworząc możliwości niespotykane w żadnym innym medium. Dzięki szybkiemu rozwojowi technologii gaming staje się nie tylko bardziej dostępny, ale także coraz bardziej wszechstronny jako platforma komunikacji i budowania relacji z konsumentami.
Marki, które zrozumieją i wykorzystają ten potencjał, mogą nie tylko skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji, ale również trwale wpisać się w życie odbiorców, tworząc innowacyjne i angażujące doświadczenia.
Źródło danych:
*How consumers engage with games today, Newzoo’s Global Gamer Study 2024
**Newzoo, Global Games Market Report 2024