EPP osiągnęło krótkoterminowe cele zatwierdzone przez SBTi, redukując emisje gazów cieplarnianych zgodnie z założeniami porozumienia paryskiego

fot. mat. prasowe

EPP, największy zarządca centrów handlowych w Polsce, zrealizował cele redukcji emisji gazów cieplarnianych zaplanowane na 2030 rok. Zgodnie z raportem ESG za rok finansowy 2024/2025* firma obniżyła emisje w zakresach 1 i 2 o ponad 50%, a w zakresie 3 o 32% względem roku bazowego 2019, osiągając tym samym założenia zatwierdzone w 2023 roku przez inicjatywę Science Based Targets initiative (SBTi)**. Za tymi wynikami stoi konsekwentna strategia dekarbonizacji: modernizacje energetyczne budynków, energia ze źródeł odnawialnych oraz redukcja emisji pośrednich we współpracy z najemcami i dostawcami.

– Osiągnięcie założeń na 2030 rok już teraz to efekt kompleksowej transformacji – od modernizacji systemów budynkowych, przez rozwój fotowoltaiki, po współpracę z najemcami przy zielonych umowach najmu. 50-procentowa redukcja emisji to jednak nie koniec drogi, ale potwierdzenie słuszności obranego kierunku. Teraz koncentrujemy się na długoterminowym celu – neutralności klimatycznej do 2050 roku powiedział Rafał Kwiatkowski, członek zarządu ds. operacyjnych EPP Polska, asset managera portfela nieruchomości zarządzanego przez Grupę EPP.

Modernizacje energetyczne i OZE

W minionym roku finansowym firma zmniejszyła zużycie energii z paliw kopalnycho 7,5% w częściach wspólnych i przestrzeniach najemców w portfelu EPP N.V.*** w porównaniu ze wcześniejszym rokiem. Możliwe było to dzięki unowocześnianiu systemów zarządzania budynkami (BMS) oraz instalacji oświetlenia LED i pomp ciepła. Przykładem kompleksowego projektu jest termomodernizacja centrum handlowego King Cross Marcelin w Poznaniu. Wymiana m.in. systemów energetycznych i grzewczych pozwoliła obniżyć zużycie energii w częściach wspólnych o około 20%, a zapotrzebowanie na energię pierwotną o 78,6 kWh/m² rocznie. Budynek podniesiono z klasy energetycznej D do C, spełniając jednocześnie unijne kryteria Taksonomii UE dotyczące znaczącego wkładu w adaptację do zmian klimatu.

Równolegle EPP stawia na zrównoważone zakupy energii. W minionym roku finansowym miks energetyczny obejmował energię wiatrową z umowy PPA uzupełnioną gwarancjami pochodzenia. Dzięki temu 35% energii elektrycznej w obiektach handlowych i 100% w biurowych pochodziło ze źródeł odnawialnych.

Firma konsekwentnie rozwija również program energii słonecznej. Do końca roku finansowego 2026 planuje uruchomić 13 projektów fotowoltaicznych o łącznej mocy przekraczającej 7100 kWp. W ostatnim kwartale minionego roku finansowego na dachach 5 centrów handlowych pojawiły się nowe instalacje fotowoltaiczne, co oznacza większą niezależność od sieci oraz niższy ślad węglowy.

Cyfrowe narzędzia

EPP inwestuje również w technologie wspierające gospodarkę o obiegu zamkniętym. W zarządzanym portfelu nieruchomości sukcesywnie wdrażany jest WasteTracker – cyfrowy system monitoringu, który w czasie rzeczywistym śledzi wagę i kategorię odpadów generowanych przez najemców. Narzędzie zwiększa przejrzystość zarządzania odpadami, wzmacnia właściwą segregację i ułatwia identyfikację obszarów wymagających poprawy.

Zrównoważone standardy dla budynków i najemców

Wszystkie aktywa biurowe w zarządzaniu EPP posiadają certyfikat BREEAM In-Use na poziomie „Excellent”, a 100% centrów handlowych osiągnęło poziom „Very Good” lub wyższy. W minionym roku finansowym firma podpisała 1 238 zielonych umów najmu, które zobowiązują zarówno EPP, jak i najemców do stosowania zrównoważonych praktyk. Obecnie niemal połowa wszystkich umów w portfelu ma charakter zielony.

Wpływ społeczny i zaangażowanie w społeczności lokalne

W 2024 roku EPP wdrożyło strategię wartości społecznej, skoncentrowaną na zwiększaniu pozytywnego wpływu zarządzanych nieruchomości na kluczowych interesariuszy, w tym społeczności lokalne. Efekty są wymierne – w okresie od 1 września 2024 do 31 sierpnia 2025 roku firma zrealizowała niemal 300 inicjatyw społecznych dla ponad 37 000 beneficjentów. Zaangażowało się ponad 50% zespołu, który przepracował łącznie 2 262 godziny wolontariatu. Firma realizuje projekty w czterech obszarach: inicjatywy ogólnoportfelowe, lokalne akcje dobroczynne w ramach „5 dobrych uczynków”, wolontariat pracowniczy oraz dodatkowe projekty wolontariackie finansowane w formie grantów.