425 milionów przeczytanych stron e-booków, 32 miliony godzin przesłuchanych audiobooków oraz podcastów to bilans aktywności użytkowników Empik Go w 2023 r. Polacy już regularnie sięgają po treści cyfrowe, aż milion osób odwiedziło aplikację w poszukiwaniu publikacji idealnej dla siebie. Czy czytelnictwo wzrośnie dzięki rosnącemu trendowi na usługi streamingowe?
Mimo zawirowań ekonomicznych branża książki cyfrowej od kilku lat utrzymuje mocny trend wzrostowy. Od 10 lat rocznie do sprzedaży w Polsce zostaje wprowadzonych kilkadziesiąt tysięcy tytułów. Potwierdzają to dane Empik Go. Tylko w 2023 r. katalog aplikacji z najszerszą polską ofertą contentu cyfrowego powiększył się o 11%, a do 400 tysięcy (+21% YoY) wzrosła liczba użytkowników, którzy miesięcznie korzystają z oferty. Wynik ten jednoznacznie pokazuje silną pozycję marki.
– W 2023 r. postawiliśmy na content oraz technologie. Obok bestsellerowych produkcji audio, takich jak „Przygody Baltazara Gąbki” czy „Mierzeja 2. Ostatni przypływ”, wprowadziliśmy na rynek drugą generację czytnika Empik GoBook 2.0., na którym można czytać ebooki dostępne w aplikacji Empik Go. Jesteśmy najbardziej kompleksowym ekosystemem kontentowym w Polsce, oferując w jednej aplikacji zarówno audiobooki, ebooki, podcasty, słuchowiska, jak i ekomiksy. W najbliższych miesiącach nie planujemy zwalniać tempa. Tylko w styczniu na rynek trafił nasz nowy produkt – karta na liczbę tytułów, natomiast w lutym premierę miała seria słuchowisk na podstawie książek jednego z najpopularniejszych polskich pisarzy dla młodzieży – mówi Kuba Piotrkowicz, director of entertainment & digital content, Empik.
Podcasty ze stałym wzrostem
Jedną z najszybciej rosnących gałęzi na rynku treści cyfrowych są podcasty. Tylko w 2023 r. ich baza w aplikacji Empik Go wzrosła o 20%, rozbudowując katalog treści audio do 90 tysięcy tytułów. Skuteczność konsekwentnie realizowanej strategii rozwoju tej kategorii potwierdza m.in. nagroda Podcast Roku dla „Krwawej Skandynawii”, tytułu przygotowanego przez Empik Go wraz z autorkami Martą Hopfer-Giles oraz Katarzyną Nocuń-Mszycą.
2023 to także rok, w którym na znaczeniu zyskały podcasty sponsorowane. W przeciągu ostatnich 12 miesięcy w aplikacji Empik Go pojawiły się treści przygotowane przez banki, marki kosmetyczne czy przedstawicieli rynku motoryzacyjnego. Trend ten dowodzi, że skrojone według potrzeb współczesnego konsumenta treści audio wpisują się zarówno w segment kultury i rozrywki, ale służą także jako narzędzie do realizacji długofalowych celów biznesowych, dostarczając słuchaczowi wiedzy.
W minionym roku Empik Go zrobił także kolejny krok w swojej działalności technologicznej. W listopadzie na półki salonów oraz na empik.com trafił czytnik Empik GoBook 2.0. Urządzenie szybko zyskało popularność wśród klientów. W 2023 aż o 34% wzrosła sprzedaż czytników GoBook oraz GoBook 2.0. w stosunku do roku wcześniejszego.
Wydawnicza ofensywa
Rok 2023 w Empik Go to także koncentracja na rozwoju oferty własnej. Obok 24 oryginalnych seriali audio, słuchowisk i serii podcastów, marka wyprodukowała 560 audiobooków i wydała 195 ebooków. Rozwój katalogu treści true crime oraz well-being to niezmiennie cel Empik Go. Jeszcze w pierwszej połowie 2024 r. w aplikacji pojawią się podcasty: „Kryminalna Francja” – kontynuacja nagrodzonej „Krwawej Skandynawii”, „Nienawidzę mojej rodziny” autorki kultowych „Zbrodni Prowincjonalnych” czy „Kryminalna historia Watykanu” Artura Nowaka i Stanisława Obirka.
Co jeszcze?
Na początku marca do aplikacji trafił także katalog magicznych audiobooków i e-booków wszystkich siedmiu części Harry’ego Pottera, to łącznie aż 68 pozycji w języku polskim i angielskim dla fanów Hogwartu. Ofertę lidera na rynku treści cyfrowych w kolejnych tygodniach zasilą także kolejne tytuły autorów udostępniających swoje dzieła poprzez usługę Empik Selfpublishing. Tylko w 2023 r. pojawiło się ich aż 2 tysiące.