Dzień Przedsiębiorcy: tysiące osób rozwijają się dzięki franczyzie Żabki

fot. mat. prasowe

21 czerwca obchodzimy Dzień Przedsiębiorcy – święto ludzi z wizją, odwagą i gotowością
do działania. Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a  wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Wg opinii ekonomistów ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Z najnowszego raportu Global Entrepreneurship Monitor (GEM), który przygotowany został przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wynika, że 83% osób uważa założenie firmy w naszym kraju za proste, jednak tylko ok 3% decyduje się na ten krok. Koszt inwestycji, lęk przed porażką oraz brak wiedzy i doświadczenia skutecznie powstrzymują wielu potencjalnych przedsiębiorców przed rozpoczęciem działalności.

Wiele osób marzy o własnym biznesie, choć nie zawsze postrzegają siebie jako przedsiębiorczych. Tymczasem doświadczenie 10 000 naszych franczyzobiorców pokazuje, że przy odpowiednim wsparciu i sprawdzonych mechanizmach każdy może rozwinąć swój potencjał i skutecznie prowadzić firmę – mówi Przemysław Kijewski COO jednostki biznesowej Żabka Polska. – Dziś przedsiębiorczość nie musi oznaczać działania w pojedynkę. Franczyza z Żabką, to gotowy model biznesowy i kompleksowe wsparcie już od pierwszych dni współpracy. Dzięki temu minimalizujemy ewentualne niepowodzenia i zwiększamy szanse na sukces – dodaje Przemysław Kijewski.

Franczyza jest nie tylko atrakcyjną, ale jest także bardziej bezpieczną opcją niż tradycyjny model prowadzenia biznesu. Według danych Polskiej Organizacji Franczyzodawców (POF) 80% franczyzobiorców po 5 latach wciąż prowadzi swoje firmy, podczas gdy dla firm prowadzonych na własną rękę, bez wsparcia sieci, ten sam wskaźnik wynosi już tylko 20%.

Sieci franczyzowe oferują sprawdzony model operacyjny, który ogranicza ryzyko niepowodzenia. Przedsiębiorcy otrzymują wsparcie w zakresie szkoleń, marketingu oraz zarządzania biznesem, co zdecydowanie ułatwia start – mówi Jacek Biskup, członek zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców. – Obecnie za główną przewagę franczyzy uważam jej zdolność do szybkiego reagowania na zmieniające się warunki rynkowe. Pojedynczy przedsiębiorca często nie dysponuje odpowiednimi środkami, by dostosować swój biznes do takich zmian – dodaje Jacek Biskup.

Żabka, jako lider rynku, wspiera rozwój przedsiębiorczości

Obecnie w Polsce działa ponad 1350 systemów franczyzowych, a wg danych Polskiego Towarzystwa Gospodarczego z 2023 r. niemal 80% franczyzobiorców w Polsce działa w sektorze handlu. W tym gronie Żabka jest największą siecią, zrzeszającą już 10 000 franczyzobiorców i liczącą ponad 11 500 placówek. Jej franczyzobiorcy tworzą ekosystem dający pracę ok 68 tys. osób i aktywizują lokalne społeczności – od młodych dorosłych po osoby 50+ i cudzoziemców.

Żabka tworzy również narzędzia wspierające rozwój przedsiębiorczości w Polsce. W kwietniu 2024r. sieć uruchomiła bezpłatny portal edukacyjny: StudiumPrzedsiebiorczosci.pl, z którego aktywnie korzysta już ponad 300 tys. użytkowników. Skierowany jest do osób planujących założenie lub rozwinięcie własnego biznesu, bądź chcących poszerzyć swoją wiedzę. Akademia Przedsiębiorczości to program realizowany z Wydziałem Zarządzania Politechniki Warszawskiej i I’GS In Good Strategy Moniki Ferreiry, adresowany do franczyzobiorców Żabki – zawiera cykle szkoleń z zarządzania, finansów, przywództwa i nowych technologii. Od 2023r. wzięło w nim udział blisko 3 tys. osób. Z kolei program „Bezpieczny start” pozwala osobom zainteresowanym własnym biznesem przetestować swoje umiejętności w praktyce i zobaczyć z bliska, czym na co dzień zajmuje się franczyzobiorca.

Kobiety i mężczyźni w biznesie – nierówności, które można wyrównać

Raport GEM pokazuje, że kobiety częściej niż mężczyźni zauważają szanse biznesowe w swoim otoczeniu (75% vs. 51%), ale mają niższe przekonanie o własnych kompetencjach (45% vs. 51%). Franczyza, może niwelować te bariery, zapewniając szkolenia, mentoring i sprawdzony model działania. Panie stanowią 65% przedsiębiorców, którzy prowadzą sklepy Żabka.

– Model franczyzowy Żabki od początku bardzo mi odpowiadał. Przekonało mnie solidne wsparcie oferowane przez sieć oraz fakt, że nie muszę budować marki od podstaw, a jednocześnie mam realny wpływ na sposób prowadzenia sklepu. Co szczególnie istotne, już od pierwszego dnia działalności sklep generuje przychody, dzięki czemu inwestycja bardzo szybko się zwraca – mówi Żaneta Kisiel, franczyzobiorczyni Żabki z Lublina i członkini Rady Franczyzobiorców.

Przedsiębiorczość ze wsparciem

Dzień Przedsiębiorcy to dobry moment by przypomnieć, że przedsiębiorczość to nie tylko działalność biznesowa – to podstawa rozwoju gospodarczego kraju. A z odpowiednim wsparciem może być też szansą dla wielu osób na stabilną przyszłość.