DoubleVerify opublikowało raport „2025 Global Insights: AI, Automation and the Future of Digital Advertising”. Opiera się on na danych z platformy DV, analizach kampanii oraz globalnym badaniu przeprowadzonym wśród niemal 2 tysięcy (dokładnie 1970) decydentów z branży marketingu i reklamy, aby zbadać, w jaki sposób sztuczna inteligencja redefiniuje ekosystem reklamy cyfrowej.
Jednym z głównych tematów raportu jest rosnące obciążenie operacyjne marketerów, szczególnie w obszarze programatycznego zakupu mediów. Z badań DV wynika, że menedżerowie kampanii poświęcają aż 26% swojego czasu – ponad 10 godzin tygodniowo – na ręczne optymalizacje, takie jak: dostosowywanie modyfikatorów stawek, realokacja budżetów czy zmiana progów wydajności.
W przypadku agencji północnoamerykańskich ten czas przekłada się na ponad 17 000 dolarów rocznie na jednego członka zespołu przeznaczone na powtarzalne zadania – czas, który mógłby zostać wykorzystany na planowanie strategiczne i innowacje.
– Zarządzający kampaniami często zajęci są głównie reagowaniem na bieżące wyzwania, działając bardziej jak bezpośredni koordynatorzy kampanii niż stratedzy – komentuje Mark Zagorski, CEO DoubleVerify. – Rozwiązania DV oparte na sztucznej inteligencji dają szansę na odwrócenie tej sytuacji, umożliwiając zespołom automatyzację rutynowych decyzji i skupienie się na myśleniu strategicznym oraz optymalizacji wyników – dodaje.
Wzrost wykorzystania AI w procesach kampanijnych
Marketerzy aktywnie starają się zmienić opisany powyżej model „koordynatora kampanii”, a raport pokazuje wyraźny wzrost planowanego wykorzystania AI w kluczowych obszarach działań kampanijnych w tym roku:
- Uruchamianie kampanii odnotowało 32% wzrost rok do roku – największy spośród wszystkich procesów.
- Licytowanie (bidding) i optymalizacja w trakcie trwania kampanii wzrosły o 12% r/r, co odzwierciedla rosnącą złożoność czynników wpływających na efektywność mediów, które AI może obsługiwać skuteczniej niż człowiek.
- Podsumowywanie briefów mediowych wzrosło o 11%, a dynamiczna optymalizacja kreacji o 8%.
Co istotne, aż 91% marketerów deklaruje, że korzysta lub planuje korzystać z zewnętrznych narzędzi AI lub automatycznego licytowania spoza swoich DSP, aby wspierać efektywność kampanii i usprawniać operacje.
– W miarę jak krajobraz mediów staje się coraz bardziej rozdrobniony i dynamiczny, marketerzy sięgają po AI, aby odzyskać kontrolę i prowadzić inteligentniejsze, nastawione na efekty kampanie – powiedział Zagorski. – Ta zmiana nie dotyczy wyłącznie automatyzacji – chodzi o umożliwienie tworzenia mądrzejszych strategii, które przynoszą wymierny zwrot z inwestycji. Nasze niedawno wprowadzone na rynek rozwiązanie oparte na AI – DV Authentic AdVantage™, zaprojektowane specjalnie z myślą o wyzwaniach reklamy w tzw. walled gardens, pozwala reklamodawcom zwiększać efektywność mediów i poprawiać opłacalność działań – dodał.
Pełny raport “2025 Global Insights: AI, Automation and the Future of Digital Advertising” jest dostępny na stronie DoubleVerify: doubleverify.com/2025-dv-global-insights-ai-automation-and-the-future-of-digital-advertising/