Muzyka, której można dotknąć, przybliżenie perspektywy świata osób z niepełnosprawnościami i większe bezpieczeństwo w sieci. Podczas tegorocznego OFF Festivalu w Katowicach BLIK po raz kolejny tworzy wyjątkową przestrzeń, w której muzyka staje się dostępna dla każdego. Wszystkie wydarzenia, które będą mieć miejsce na Scenie BLIKA będą tłumaczone na polski język migowy (PJM). Podczas festiwalu odbędą się także warsztaty edukacyjne skupiające się na temacie cyberbezpieczeństwa oraz spotkania na temat języka – nie tylko migowego – jako narzędzia budującego relacje z osobami z niepełnosprawnościami.
BLIK to metoda płatności dostępna dla wszystkich niezależnie od poziomu sprawności, zawodu czy wykształcenia. Oferuje szybki, wygodny i bezpieczny sposób realizacji transakcji, a równocześnie angażuje się w działania społeczne promujące inkluzywność. Jednym z elementów wspierania inicjatyw na rzecz dostępności kultury jest współpraca z OFF Festivalem.
W ramach partnerstwa powstanie Scena BLIKA, na której wystąpią: Ania Szlagowska, AlaZaStary, Julia Rover, Ruskie Kotki, Anchey Cocon, Balkon, ania grr & paszka, IGNACY oraz Leo Ros. Będzie to przestrzeń zaprojektowana z myślą o dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, szczególnie osób głuchych i słabosłyszących. Każdy koncert oraz każdy z warsztatów prowadzonych na Scenie BLIKA zostanie przetłumaczony na Polski Język Migowy (PJM) przez profesjonalnych tłumaczy z Polskiego Związku Głuchych, co zapewni pełniejszy odbiór emocji i przekazu artystów.
Muzykę można nie tylko słyszeć – można ją poczuć
Aby muzyka była naprawdę dostępna dla wszystkich, obok sceny BLIKA pojawi się specjalna membrana sensoryczna, która przenosi wibracje dźwięków na elastyczny materiał, a przez jej dotknięcie, pozwala czuć rytm całym ciałem. Dodatkowo uczestnicy będą mogli skorzystać z balonów wypełnionych helem, które – trzymane w dłoniach w pobliżu sceny lub głośników – umożliwią odczuwanie drgań dźwięku przez skórę. Dopełnieniem doświadczenia będą zatyczki wygłuszające, dzięki którym można zyskać nową perspektywę i głębsze zrozumienie świata osób niedosłyszących.
– Dostępność traktujemy jako podstawowy element odpowiedzialnego projektowania – nie tylko w kontekście technologii, ale również w obszarze działań społecznych i kulturalnych. Właśnie dlatego tak cenimy współpracę z OFF Festivalem, bo dzięki niej możemy wesprzeć inicjatywę, która otwiera świat muzyki na osoby z niepełnosprawnościami i sprawia, że podobnie jak BLIK – muzyka jest dla wszystkich. Scena BLIKA na OFF Festivalu będzie miejscem, w którym wszyscy wspólnie będziemy mogli przeżywać występy artystów na scenie i nauczyć się od siebie, jak doświadczać życia jeszcze pełniej – mówi Krzysztof Ziewiec, dyrektor departamentu marketingu i PR w BLIKU.
Warsztaty, edukacja i gra symulacyjna
Na scenie BLIKA zaplanowano również cykl warsztatów edukacyjnych, które w praktyczny i przystępny sposób poruszają ważne tematy: bezpieczeństwa cyfrowego oraz dostępności. Wszystkie spotkania będą tłumaczone na Polski Język Migowy (PJM), aby zapewnić pełną inkluzywność także w sferze edukacji.
Uczestnicy będą mogli wziąć udział w serii spotkań „HACKED OFF” realizowanych we współpracy z Fundacją Uniwersytet Dzieci, które przybliżą zagrożenia związane z phishingiem, socjotechniką, dezinformacją, deepfake’ami czy fałszywymi inwestycjami – wszystko w formie przystępnych, praktycznych scenariuszy.
Równolegle odbywać się będą spotkania poświęcone językowi inkluzywnemu, a także komunikacji z osobami niewidomymi i głuchymi, z naciskiem na praktyczne narzędzia i empatyczne podejście.
Dodatkową atrakcją będzie specjalnie zaprojektowana gra symulacyjna „BARRIER BUSTER”, która przez doświadczenia inspirowane realnymi, codziennymi sytuacjami pozwoli wczuć się w perspektywę osób z niepełnosprawnościami. Uczestnicy będą mogli lepiej zrozumieć w praktyce wyzwania, z jakimi mierzą się osoby głuche, z ograniczeniami ruchowymi czy zaburzeniami wzroku.
Za przygotowanie strefy BLIKA na OFF Festivalu odpowiada UNMUTE. Agencja stworzyła i wdrożyła rozwiązania, które zapewniają jej pełną dostępność – zarówno przez udogodnienia sensoryczne, jak i organizację działań edukacyjnych realizowanych we współpracy z Polskim Związkiem Głuchych.
– Po raz kolejny mamy okazję współtworzyć Scenę BLIKA i zadbać o to, żeby była dostępna dla jak najszerszego grona uczestników. Wspólnie rozwijamy przestrzeń, w której osoby z niepełnosprawnościami mogą doświadczać muzyki i festiwalu na swoich zasadach. To partnerstwo jest dla nas ważne – pozwala nie tylko projektować konkretne rozwiązania, ale też budować większą świadomość wokół dostępności. Dzięki działaniom, które realizujemy na OFF Festivalu, coraz więcej osób może naprawdę poczuć, że to wydarzenie jest także dla nich – mówi Anna Krawczyk, general manager UNMUTE.
W ramach OFF Festivalu BLIK nawiązał także współpracę z twórcami internetowymi, którzy poruszają tematy związane z muzyką, językiem, inkluzywnością oraz kulturą Głuchych, takimi jak: Paulina Mikuła (@paulina.inaczej), Dominik Kossowski (@przekosa), Weronika Szymańska (@billie_sparrow) i Iwona Krawczuk (@gluchapolkapotrafi).
Aktywności BLIKA podczas OFF Festivalu realizowane są we współpracy z agencją UNMUTE, LiquidThread i Follow Agency.
Szczegółowe informacje o wydarzeniu i zaplanowanych aktywnościach można śledzić w oficjalnej aplikacji OFF Festival oraz w kanałach mediów społecznościowych BLIKA.