W erze cyfrowej, w której uwaga konsumentów jest dobrem deficytowym, kampanie video marketingowe stały się kluczowym elementem strategii komunikacyjnych. Dynamiczne, angażujące i dostosowane do indywidualnych potrzeb odbiorców treści wideo są obecnie najbardziej efektywnym sposobem na przyciągnięcie uwagi i budowanie zaangażowania. Co sprawia, że wideo marketing działa cuda? Jak skutecznie zaplanować kampanię i jakie miejsce odgrywa w niej sztuczna inteligencja?
Dlaczego wideo marketing rządzi?
Wideo to najbardziej dynamicznie rozwijający się format wśród treści cyfrowych, co odzwierciedlają, publikowane co roku, wyniki badań i analiz. Według raportów branżowych, 67% światowej populacji korzysta z Internetu, z czego prawie 96% internautów wykorzystuje urządzenia mobilne do skanowania sieci. Co więcej, w 2024 roku to właśnie formaty wideo okazały się najlepszym sposobem generowania leadów oraz zapoznawania konsumentów z markami. Na ten rodzaj content marketingu zdecydowało się aż 89% marek.
Do dyskusji na temat skuteczności wideo-marketingu dołącza kwestia wykorzystywania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (np. tych do analizy danych widowni czy automatycznej edycji treści), które pomagają lepiej zrozumieć preferencje odbiorców i optymalizować formaty wideo w taki sposób, aby maksymalizować zaangażowanie. Raporty wskazują, że pod koniec 2024 roku 51% marketerów posiłkowało się pomocą AI przy tworzeniu i wdrażaniu kampanii wideo.
Gdzie leży klucz do sukcesu?
W świecie pełnym wizualnych bodźców dobrze zaprojektowana kampania wideo potrafi wyróżnić markę i nawiązać prawdziwą więź z odbiorcami. Jednak sukces takich działań nie przychodzi sam – stoi za nim odpowiednia strategia, nowoczesne narzędzia i umiejętność adaptacji do dynamicznie zmieniających się trendów. Teraz, kiedy sztuczna inteligencja zyskuje na znaczeniu, optymalizacja kampanii wideo staje się bardziej zaawansowana niż kiedykolwiek wcześniej, a nieodpowiednio dobrana platforma może zaprzepaścić wszystkie wysiłki.
Jak podkreśla Paweł Jóźwik, innovation director w agencji Ancymony (ancy): „Liczy się dopasowanie formy i treści komunikatu nie tylko do odpowiedniego odbiorcy, ale również do wybranego kanału wideo. Stąd kluczem do sukcesu jest plan dystrybucji i jego realizacja. Podczas jego tworzenia sprawdzamy wskaźniki affinity index, które pozwalają porównać stosunek użytkowników danego odtwarzacza do wszystkich internautów. Ponadto warto sięgnąć do badań konsumpcji mediów, raportów konsumenckich czy danych historycznych z paneli on-site. Dzięki temu możemy bardzo dokładnie dobrać platformę wideo do potrzeb kampanii i celów marketingowych. Planem dystrybucji może być plan mediowy, zawierający targetowanie, optymalizację, split wydatków, harmonogram, szczegóły umiejscowień reklamy wideo. Te elementy pozwolą nam monitorować działania, a także odpowiednio reagować, gdy pojawi się okazja na optymalizację efektów kampanii”.
Raporty o najczęściej wybieranych przez marketerów platformach, zestawione z analizą tych, z których najchętniej korzystają odbiorcy, wskazują jasno, że wideo marketing z roku na rok ma się coraz lepiej. Do faworytów (zarówno ze strony agencyjnej, jak i konsumenckiej) należą: YouTube, Instagram, TikTok, LinkedIn oraz Facebook. Jak wskazują badania Wyzowl, kanałem o najniższej skuteczności jest Snapchat.
Jak AI zmienia produkcję wideo?
Agencje coraz chętniej sięgają po pomoc narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Pierwsze podejścia do kampanii wyprodukowanych lub współprodukowanych przez AI były, mówiąc oględnie, zastanawiające. Wystarczy rzucić okiem na Synthetic Summer stworzony przez Private Island pod opieką kreatywną Chrisa Boyle’a, aby zobaczyć nienaturalny świat i zniekształconych bohaterów.
Istnieją jednak przykłady spotów, które dowodzą, że umiejętne wykorzystanie AI podczas produkcji może zdziałać cuda. Marka Lexus, która podczas tworzenia scenariusza wspomagała się algorytmem analizującym kampanie rozpoznawalne na festiwalach Cannes, może pochwalić się spotem Driven by Intuition, który powstał na podstawie wyników tych właśnie analiz.
Kolejną kampanią, na którą warto zwrócić uwagę jest Masterpiece od marki Coca-Cola, wyprodukowany przez agencję Blitzworks, dla której sztuczna inteligencja była dodatkiem, poręczną pomocą, a nie podstawą kreacji. Innowacyjnością wykazała się również polska marka modowa NAOKO, która zaprosiła fanki do wspólnego stworzenia nowej kolekcji ubrań, właśnie dzięki pomocy AI.
Są również kampanie, w których to właśnie sztuczna inteligencja i programy generatywne grają pierwsze skrzypce. Kampania Satysfakcja marki Komfort jest tutaj jednym z wyraźniejszych przykładów. Twórcy wykorzystali AI, 3D oraz silnik Unreal Engine, aby pokazać satysfakcję płynącą z przeprowadzania remontu. Sam spot jest równie satysfakcjonujące, gdyż okazuje on, że zabiegi, które jeszcze kilka lat temu były niemożliwe, teraz mogą być marketingową codziennością. Na docenienie zasługuje również pełna przezroczystość agencji Digitas i mimo.ooo., którzy otwarcie mówili o swoich procesach kreatywnych.
Powstaje więc pytanie, czy i w jaki sposób najnowsze technologie oparte o narzędzia generatywne usprawniają proces tworzenia wideo. Jak przyznaje Bartosz Broda, resource & improvement manager w agencji Ancymony (*ancy): “AI pomaga w zasadzie każdym etapie przygotowania takiej kampanii, ale chyba najbardziej widoczne jest to w preprodukcji, czyli fazie przygotowywania konceptów, storyboardów, dogrywania lektorów oraz animatików. Tutaj jednak nie koniec, ponieważ narzędzia te są przydatne również przy finalnym etapie produkcji – automatyzacji pewnych procesów graficznych (wycinanie, dorabianie brakujących elementów, zmiana części zdjęć, upscale materiału itp.). Dawniej było to ręcznie rysowane albo klonowane, a teraz to promptujemy. W produkcjach (głównie internetowych) otworzył się zupełnie nowy sposób na generowanie contentu, czyli animacje generowane na podstawie zdjęć”.
Zagrożenia związane z wideo marketingiem i AI
Na tym etapie rozwoju narzędzi opartych na sztucznej inteligencji niezwykle ważne jest jednak podejście wyważone i rozważne. Stosując metodę ograniczonego zaufania, jesteśmy w stanie w porę zapobiegać wynikającym zagrożeniom. Są to, między innymi: błędne targetowanie, które pomija grupy potencjalnie zainteresowane produktem lub usługą; reprodukcja uprzedzeń i treści szkodliwych, które zostały wbudowane w materiały, którymi szkoli się AI; naruszenia praw autorskich; brak naturalności i szczegółowości formatów, wynikająca z niewystarczającego zaawansowania programów generatywnych. Innym wyzwaniem jest zależność od algorytmów platform takich jak YouTube czy Facebook. Zmiany w ich działaniu mogą znacząco wpłynąć na zasięgi i efektywność kampanii.
Przyszłość wideo marketingu
Jak wskazują raporty branżowe, na podstawie ubiegłych lat możemy zaobserwować tendencje wzrostowe. Agencje, marketerzy i marki coraz częściej sięgają po formaty wideo i opierają na nich całe kampanie, co spotyka się z przychylnym nastawieniem konsumentów. Możemy postawić śmiałą tezę, że wideo marketing to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi współczesnego marketingu. Dobrze zaplanowana i zoptymalizowana kampania wideo potrafi nie tylko przyciągnąć uwagę, ale również budować długotrwałą relację z odbiorcami. Dzięki sztucznej inteligencji możliwości personalizacji, automatyzacji i optymalizacji są niemal nieograniczone, jednak musimy pamiętać o zachowaniu autentyczności i odpowiedzialnym wykorzystaniu technologii.
Źródła:
– State of Video Report: Video Marketing Statistics for 2024, wistia.com/learn/marketing/video-marketing-statistics
– Video Marketing Statistics 2025, www.wyzowl.com/video-marketing-statistics/
– Rodzaje content marketingu – jak tworzyć skuteczne kampanie, delante.pl/rodzaje-content-marketingu-jak-tworzyc-skuteczne-kampanie/
– Drewniak Ola, 11 przykładów content marketingowych kreatywnych kampanii, delante.pl/content-marketing-przyklady-kampanii/
– Czy sztuczna inteligencja zagraża branży kreatywnej? TOP 5 reklam stworzonych przez AI, keystory.pl/2023/06/06/top5-reklam-ai-w-reklamie/
– James Behr, 5 kampanii stworzonych przy pomocy sztucznej inteligencji, https://sprawnymarketing.pl/blog/kampanie-stworzone-przy-pomocy-sztucznej-inteligencji/
– Zagrożenia automatyzacji reklam z AI – na co uważać?, www.marketingonline.pl/blog-zagrozenia-automatyzacji-reklam-z-ai-na-co-uwazac/?utm_source=chatgpt.com
– Wykorzystanie sztucznej inteligencji w marketingu, salonmarketingowy.pl/sztuczna-inteligencja-w-marketingu?utm_source=chatgpt.com
– Małgorzata Malinowska-Krawczyk, Start kampanii sieci sklepów KOMFORT z innowacyjną platformą komunikacyjną SATYSFAKCJA, oohmagazine.pl/2024/06/19/start-kampanii-sieci-sklepow-komfort/