Rynek social mediów zmienia się szybciej niż kiedykolwiek, a odbiorcy (szczególnie młodsze pokolenia) zdają się mieć coraz mniejszą tolerancję na reklamy, którym brakuje wiarygodności. Z roku na rok w komunikacji marek coraz większą rolę odgrywają autentyczne treści. Dzięki temu rośnie zapotrzebowanie na profesjonalnych twórców, między innymi content creatorów.
Content creator to osoba, która specjalizuje się w tworzeniu kontentu dla marek. W przeciwieństwie do influencera nie musi posiadać własnej, dużej społeczności. Jego zadaniem jest produkcja różnorodnych materiałów, takich jak zdjęcia, filmy, grafiki – zgodnie z wytycznymi zawartymi w briefie, które następnie klient może wykorzystać w swoich kanałach wraz z wizerunkiem twórcy.
Content creatorzy znają mechanizmy, specyfikę oraz możliwości poszczególnych mediów społecznościowych. To ich naturalne środowisko pracy, w którym poruszają się swobodnie, śledząc i adaptując najnowsze trendy. Są oni aktywnymi użytkownikami platform, na które opracowują kontent. Dlatego też potrafią stosować formaty i język odpowiedni dla platformy.
Twórcy i eksperci w jednym
Znajomość tego, co obecnie angażuje uwagę użytkowników, od rolek popularnych na Instagramie, po chętnie oglądane TikToki, pozwala im tworzyć materiały dopasowane do algorytmów, a przy tym spójne z językiem odbiorców i aktualnymi trendami. W rezultacie potrafią zmienić brief w kreacje, które naturalnie wpisują się w dany kanał, jednocześnie realizując bądź wspierając założone cele biznesowe.
Twórcy pracujący z wieloma markami czerpią z różnorodnych estetyk. Ich oko do detali umożliwia im łamanie schematów, ponieważ nie pracują w ramach jednej strategii czy brandbooka. To sprawia, że mają wyrobione spojrzenie na sytuację w social mediach.
Oprócz social mediów są często ekspertami w konkretnej dziedzinie – np. kulinariach, lifestyle’u czy technologii. Dzięki temu lepiej rozumieją specyfikę branży i potrafią przedstawić produkt w najbardziej korzystny sposób. Ich treści dostarczają rzetelnej wiedzy i inspiracji, co przekłada się na większe zaufanie odbiorców wobec marki. Koncentrują się przede wszystkim na promocji marki i produktu, a nie na rozwoju własnych profili. W rezultacie cała strategia komunikacji podporządkowana jest celom biznesowym klienta.
www.instagram.com/p/DIVsx9ltFZg
Różnice między content creatorami, influencerami a UGC
Content creatorzy bywają myleni z twórcami UGC, jednak UGC (user generated content) powstaje czysto spontanicznie bez formalnych zobowiązań wobec brandu. Influencer z kolei posiada własną społeczność, a co za tym idzie – zasięgi. Marka nie płaci w tym przypadku jedynie za produkcję, a również za „dostęp” do jego grupy odbiorców. Twórcy contentu nie oferują własnych zasięgów (przekłada się to, z reguły, na znacznie niższe stawki), natomiast zapewniają profesjonalne i autentyczne treści, które klient może wielokrotnie wykorzystywać w kampaniach i codziennej komunikacji social mediowej.
Ten rodzaj współpracy ma również przewagę w kontekście regulacji reklamowych. W przeciwieństwie do influencerów, którzy muszą oznaczać publikacje zgodnie z przepisami o reklamie, materiały tworzone przez twórców treści są traktowane jako własność brandu. Dzięki temu marka nie musi martwić się o prawidłowe oznaczenie reklamy w copy posta.
www.instagram.com/p/DJ9c1NZI6qV
Jak przebiega współpraca?
Zaangażowanie content creatora zwykle zaczyna się od briefu przygotowanego przez markę lub jej agencję. Wytyczne mogą wyglądać różnie. W przypadku dokumentu sporządzonego przez agencje kreatywną, instrukcje są najczęściej szczegółowo opisane i przedstawiają bardzo dokładne oczekiwania względem efektu końcowego. Kreacja może być gotowa już w ciągu kilku dni od dostarczenia briefu, ponieważ CC działają głównie w pojedynkę lub w bardzo wąskim gronie osób. Jest to idealne rozwiązanie w przypadku dynamicznych kampanii lub strategii, która zakłada natychmiastowe reagowanie na trendy lub wydarzenia w czasie rzeczywistym (np. RTM – real time marketing).
Koszt produkcji materiałów
W przypadku zmniejszonego budżetu marka, zamiast ratowania się generycznymi zdjęciami stockowymi, może sięgać po zasoby, które powstały specjalnie dla niej i na jej zlecenie. Współpraca z content creatorem pozwala znacząco obniżyć koszty produkcji materiałów marketingowych. Brak rozbudowanej struktury produkcyjnej sprawia, że nawet przy ograniczonym budżecie można uzyskać profesjonalne i angażujące treści. W rezultacie firmy nie muszą inwestować w kosztowne produkcje, a jednocześnie zachowują spójność komunikacji i wysoką jakość.
Kontrakt między marką a kreatorem zwykle przewiduje możliwość wprowadzania poprawek w przypadku, gdy efekt końcowy nie spełni oczekiwań klienta, a same korekty mogą być realizowane w bardzo krótkim czasie. W przypadku współpracy z agencją kreatywną modyfikacje mogą być wprowadzane na etapie opracowywania briefu.
www.tiktok.com/@hebe_poland/video/7538369553735175446
Autentyczny content, czyli jaki?
Autentyczność jest tutaj efektem świadomej decyzji, jaką podejmuje klient, nie kompromisem w jakości. To celowo dobrana estetyka, która przemawia do odbiorców znacznie skuteczniej niż duże wyreżyserowane produkcje. Twórcy celowo wykorzystują naturalne otoczenie, aby publikacje sprawiały wrażenie integralnej części życia odbiorcy. Za tą lekkością stoi najczęściej doświadczenie oraz wiedza, a naturalny i niewymuszony styl content creatora buduje zaufanie i skraca dystans między marką a klientem.
Obecność content creatorów już teraz staje się koniecznością dla marek. Firmy coraz chętniej sięgają po twórców zarówno do działań ad-hoc, jak i długofalowych kampanii. To szczególnie istotne w kontekście pokolenia Z, które wychowało się w świecie social mediów i pozytywnie reaguje na autentyczną oraz kreatywną komunikację. Obecność marki w mediach społecznościowych jest dla nich naturalnym środowiskiem kontaktu, a content creatorzy najlepszymi przewodnikami.



