Zaplanowanie działań marketingowych, które będą wspierać sprzedaż w sposób przemyślany i skuteczny, to dla każdego specjalisty nie lada wyzwanie. Najpopularniejszą i najłatwiejszą pozornie do zrealizowania jest kampania reklamowa, która dzięki atrakcyjnym obrazom i hasłom, pokaże odbiorcy docelowemu markę w sposób niezwykle atrakcyjny. Ale od jakiegoś czasu obserwujemy i coraz częściej rozumiemy, że reklama „krzycząca” już nie działa. W erze przesytu treści, banner blindness i rosnącej popularności blokowania reklam, kluczowe pytanie brzmi: jak skutecznie dotrzeć do konsumenta? Odpowiedź jest prosta, choć wymagająca – wykorzystać społeczność marki, ludzi, którzy ją tworzą oraz ich autentyczność.
Banner blindness: koniec ery nachalnych reklam
Każdego dnia konsumenci są bombardowani tysiącami komunikatów reklamowych. Banery, wyskakujące okna, agresywne CTA (call to action) – wszystko to zlewa się w jeden, niezrozumiały koniec końców szum. Efekt? Banner blindness, czyli zjawisko ignorowania treści reklamowych, nawet tych dobrze zaprojektowanych, niezwykle atrakcyjnych, do tego – odpowiednio dofinansowanych.
Jednocześnie ponad 40% użytkowników internetu stosuje adblockery, co jeszcze bardziej ogranicza zasięg tradycyjnych reklam. Dlatego marki muszą szukać nowych dróg – subtelniejszych, ale bardziej wiarygodnych. Kluczowe jest postawienie na ważne wartości przekazu.
Sprzedaje szczerość i autentyczność. Prawdziwe opinie. W dobie, w której mamy tak szeroki wybór produktów i usług, trudno nam podjąć szybkie decyzje. Dlatego wsparcie, którego szuka osoba zamierzająca dokonać zakupu, musi być dla niej maksymalnie pomocne, naturalne, odpowiadające na jej potrzeby i pozwalające się jej identyfikować z problemem i efektem, którego poszukuje.
Gdzie kupujący szukają wsparcia?
Siła opinii: liderzy i UGC na czele
W obliczu nieograniczonego dostępu do informacji konsumenci coraz częściej polegają na opiniach innych – znajomych, przyjaciół, czy też, jeśli nie znajdą pomocy lub potwierdzenia swoich przypuszczeń, zupełnie obcych ludzi w internecie. Obecnie szukamy recenzji nie tylko przy pomocy wyszukiwarki Google, ale też na Instagramie, TikToku, a nawet za pomocą wyszukiwania obrazem.
Coraz częściej sprawdza się Google Image – zamieszczamy zdjęcie produktu, a wyszukiwarka podpowiada nam różne miejsca, w których produkt możemy kupić, oczywiście z nastawieniem konsumenckim „jak najtaniej”. Jednak nie wolno nam zapominać, że nowe wyszukiwarki, to social media. Tam znajdziemy odpowiedź na każde pytanie, ale rolą marketerów i odpowiednio zaplanowanych kampanii jest to, by odpowiedzi najbardziej wartościowe i pożądane z punktu widzenia marki, pojawiały się jako pierwsze.
Dla marketerów to jasny sygnał: UGC (user-generated content), czyli treści tworzone przez użytkowników, to potężne narzędzie. Dzięki nim marka może zaistnieć w miejscach, gdzie konsumenci szukają informacji, a autentyczne recenzje, unboxingi czy tutoriale mają większą siłę przebicia niż jakakolwiek reklama.
Dlaczego autentyczność działa?
Dzisiejszy konsument to świadomy gracz – nie wierzy w obietnice składane ex cathedra przez marki. Woli usłyszeć opinię osoby, która faktycznie używa danego produktu. Potrzeba autentyczności jest szczególnie widoczna w przypadku droższych produktów lub usług mających poprawić jakość życia.
Jeśli myślimy o zakupach kosztownych, które mają coś poprawić, ulepszyć, sprawić, że staniemy się wyjątkowi, to chętnie wiedzę pogłębiamy. Wpisujemy w wyszukiwarkę, wpisujemy na TikToku, na Instagramie i szukamy opinii ludzi. Chcemy zobaczyć efekty, sposób stosowania, wygodę, komfort i wszystkie te wartości, które idą za produktem, ale – podczas jego faktycznego użytkowania. Dlatego, produkt w rękach prawdziwego konsumenta, klienta, osoby, która należy do społeczności danej marki, jest najbardziej wiarygodny w odbiorze.
Tę zasadę warto wykorzystać, współpracując z twórcami treści, którzy nie tylko przetestują produkt, ale i w naturalny sposób pokażą jego zalety. Kluczem jest subtelna narracja zamiast nachalnej promocji.
Przekaz, które reklamuje lepiej niż najdroższa reklama
Jednym z największych wyzwań dla marketerów jest stworzenie strategii, która przemawia do odbiorców bez agresywnego nawoływania do zakupu. Konsument z większym prawdopodobieństwem zaufa relacji o produkcie od zadowolonego użytkownika niż błyszczącej reklamie.
Wbrew przypuszczeniom, jak podkreślają specjaliści od digital marketingu i UGC, im marka będzie mniej krzyczała, przechwalała się komunikatami reklamowymi z hasłem ‘KUP MNIE,’ a w to miejsce odda głos swoim zadowolonym konsumentom, którzy pokażą go równie atrakcyjnie i estetycznie, tym większa szansa, że stanie się top of mind produktem w swojej kategorii.
Co więcej, nie wolno nam zapominać, że social media to współczesne fora, gdzie dzielenie się opiniami wygrywa. Twórcy treści mogą nie tylko w naturalny sposób promować produkt, ale także pozycjonować go jako element stylu życia, z którym chcą się utożsamiać ich odbiorcy. Dlatego finalnie zyskujemy autentyczny przekaz, za którym idą prawdziwi ludzie, a nie same slogany i założenia.
Długoterminowa strategia: autentyczność wymaga czasu
Budowanie marki opartej na zaufaniu i autentyczności nie jest zadaniem na jeden dzień. To proces wymagający precyzyjnej strategii i konsekwencji. Marki powinny inwestować w:
- Współpracę z twórcami treści – warto korzystać z wsparcia agencji, które pomogą docierać do twórców odpowiednio sprofilowanych pod kątem preferencji i target group.
- Produkcję i promocję UGC – opinie, recenzje, poradniki, tworzone z twórcami i publikowane w oparciu o dobrze przemyślaną strategię czasową, co pomoże uzyskać efekt masowego komunikatu i dotrzeć do jak największej liczby odbiorców.
- Pozycjonowanie treści w social mediach i wyszukiwarkach – by były łatwo dostępne dla poszukujących informacji.
To ludzie budują marki!
W czasach przesytu informacyjnego konsumenci szukają autentyczności. Przyszłość marketingu leży w rękach tych, którzy potrafią stworzyć emocjonalną więź z odbiorcami. To ludzie, nie reklamy, sprawiają, że marka staje się rozpoznawalna i godna zaufania. A to, jak pokazują dane i opinie ekspertów, sprzedaje najlepiej.